היישום אינו מחובר לאינטרנט

דילמות אתיות של אנשי רכש

עבודה מס' 069116

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בנושא באמצעות המקרים של דרלין דרויון מחיל האוויר האמריקאי ושל רמי דותן.

11,415 מילים ,20 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

עבודה זו בחנה את נושא הרכש שמהווה מרכיב חשוב בכל חברה. הרכש עומד בחזית האספקה של מוצרים ושירותים לארגון ודרכו זורם חלק נכבד מהכספים שחברה מוציאה. ההשלכה הישירה של אנשי הרכש על הדרכים והיעדים אליהם זורמים כספי הארגון עלולים (ובמקרים מסוימים כמו המקרה שיתואר בהמשך) אף גרמו להתנהגות בלתי הולמת של אנשי רכש שבה העדיפו את טובתם האישית על פני טובת הארגון בכך שרכשו מוצרים במחירים מופקעים, רכשו מוצרים נחותים, העדיפו ספקים מסיבות לא מקצועיות ועוד.
עבודה זו תבחן את השאלה:
"מהן הדילמות האתיות של אנשי רכש ואיך מודל השלבים יכול לעזור להם להתמודד עם דילמות אלו?" העבודה תבחן את הנושא מנקודת המבט של הרוכש והקונה.

בפרק ההיסטורי מוצגת התפתחות נושא הרכש לאורך השנים מעידן הקניינות במאה ה-19 ועד ימינו, בהם מדובר בשרשראות אספקה אינטגרטיביות. דיון מיוחד מוקדש לנושא המוסר והעסקים בעידן שרשראות האספקה הגלובליות, כאשר הגבולות בין ארגונים מיטשטשים ולעיתים קרובות אף חורגים מהגבולות בין המדינות.
בפרק השני מוצג חקר אירוע שהתפרסם לפני מספר שנים שבו עובדת בכירה בארגון הרכש של חיל האוויר האמריקני, פעלה לטובת חברת בואינג לאחר שחברת בואינג העסיקה קרובי משפחה שלה ואף הציעה לה משרה עם פרישתה מחיל האוויר. המקרה התפרסם משום שהגיע לבית המשפט, שבו הודתה העובדת בעובדות ואף נאסרה למספר חודשים. כמו כן מתואר בקצרה המקרה של תת-אלוף רמי דותן ששימש בתפקיד ראש להק ציוד בחיל האוויר הישראלי ופעל לטובתו האישית תוך מעילה בכספים. המקרים האלו הם קיצוניים בחומרתם, אך מדגישים את הדילמות העומדות בפני אנשי רכש במיוחד כאשר טובות ההנאה המוצעות להם חורגות מתשורות צנועות. במקרים כאלה הפיתוי גדול ביותר ועלול להוביל לחריגה חמורה מנוהלים, חקר האירוע יבוצע על פי מתודולוגיית חקר אירוע (Yin, 2008).
בפרק השלישי מוצג הריסון החיצוני הקיים בחקיקה האמריקאית והישראלית ומבוצעת השוואה ביניהן. העקרונות ורמות החקיקה דומות כולל קיום תקנון לעובדי מדינה שאף מחדד נושאים שאינם ברורים דיים בחקיקה הראשית. בשתי המדינות קיימת חקיקה משנית המורכבת מאוסף תקדימים משפטיים שמהווים נדבך נוסף ומנחים את הגופים העסקיים לגבי מותר ואסור בעסקים. שימת דגש מיוחדת מוקדשת לנושא תום הלב הקיים בחקיקה האמריקאית וגם בחקיקה הישראלית, ולמעשה מפנה את הפועלים בתחום מהתחום החקיקתי לתחום הרך יותר של המוסר בעסקים.
בפרק הרביעי ניתן מענה לשאלת המחקר ומיושם מודל השלבים שדרכו נבחנות הדילמות המוסריות העומדות בפני אנשי הרכש.
לסיכום העבודה מבוצע דיון בנושאי הקוד האתי שעשוי להוות פתרון לדילמות וכן מבוצעת הרחבה שלו באמצעות מודל נוסף הלקוח מהמאמרים.

תוכן עניינים:
מבוא
1. פרק היסטורי
מוסר עסקי בעידן שרשראות אספקה
2. הצגת מקרים
השאלות הנשאלות מהמקרים
השתלשלות העניינים - מקרה בארה"ב:
*ההודאה בבית משפט
*היסטורית ההעסקה של העובדת
*ההתדרדרות עד לחשיפה
מקרה רמי דותן
פעולות בעקבות המקרים
ניתוח המקרים שתוארו
3. ריסון חיצוני
4. מענה על שאלות המחקר
הרוכש
המוכר
הארגון הרוכש
5. דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הרכש ממוקם בין הלקוחות הפנימיים בארגון שלהם צרכים בחומרים ומוצרים, כדי למלא את תפקידם, לבין ספקים חיצוניים המספקים את המוצרים והשירותים. תפקיד פונקצית הרכש הוא לגשר על פערים רבים כדי לנהל סימולטנית יחסים חיצוניים ופנימיים, וכדי לאזן מטרות שונות של השותפים בתהליכים. (Zenz & Thompson, 1994).

תגים:

מוסר ועסקים · אתיקה · מודל השלבים · שחיתות · שרשרת אספקה · שרשראות אספקה · רכש · אתיקה עסקית · קוד אתי · דילמות עסקיות · רכש צבאי · צבא · משק · דילמות אתיות · שחיתות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דילמות אתיות של אנשי רכש", סמינריון אודות "דילמות אתיות של אנשי רכש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.