היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיוס בני ישיבות לצה"ל

עבודה מס' 068932

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בבעיות שעומדות בנושא תוך התייחסות לדעות מלומדים ופסקי דין.

10,120 מילים ,19 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

אחת השאלות המצויות, הנשאלת לעיתים מתוך תרעומת ולעיתים מתוך רצון להבין, זוהי שאלת גיוסם של בני הישיבות. מדוע אין הם מתגייסים לצבא? מדוע אינם נושאים בעול השמירה על חיי העם וגבולות הארץ? כיצד יתכן שאחרים מסכנים את חייהם בפטרולים ומרדפים בעוד אלה מתענגים על לימודם באותה שעה בבית המדרש? אכן, במבט שטחי, שאלות נוקבות. שאלת הסדר דחיית השירות בצה"ל של בחורי הישיבות ש"תורתם אומנותם"(1) הקרויה התפוח הלוהט מלווה את החברה הישראלית ואת המשפט הישראלי מזה עשרות שנים(2). תופעה זו, אשר מסתיימת לרוב בשחרור תלמידי הישיבות משירות ביטחון בצה"ל, הינה תופעה המושרשת עוד בימים של קודם הקמת המדינה. מראשית שנות השבעים ועד היום מתגלגלות אל פתחו של ביהמ"ש העליון עתירות נגד אי גיוסם של בחורי הישיבות ש"תורתם אומנותם". בעבודה זו אנסה לדון לעומק בבעיות שעומדות בנושא הליבה של החברה הישראלי תוך הבאת דעות מלומדים, פסקי דין ודעה אישית לנושא.

בפרק הראשון, אציג את ההתפתחות ההיסטורית בשאלת גיוס בחורי הישיבות לצה"ל.
אסקור את הרקע ההיסטורי בשאלה זו מהקמת המדינה ועד היום. כמו כן אעמוד על התפתחות הפסיקה בעניין גיוס בני הישיבות לצה"ל. פסקי הדין מרכזיים: בג"צ בקר, בג"צ רסלר 1,2,3 ובג"צ רובינשטיין בהם אבחן את סוגיית השפיטות וכן את התפנית בפסיקות בג"צ אלה בעניין סמכותו של שר הביטחון בעניין דחיית שירותם של בחורי הישיבות.

בפרק השני, אדון בויכוח הציבורי השורר בעניין גיוס בחורי הישיבות. אבחן את שני האינטרסים המרכזיים: חופש הדת והזכות לשוויון, ואת "ההתנגשות החזיתית" ביניהן בסוגיה זו.
אציג את עמדותיהם השונות של הציבור במדינת ישראל ובראשם- מחד, עמדת הציבור החילוני הדוגל בשוויון ומאידך, עמדת הציבור החרדי המאמין בערך לימוד התורה. כמו כן אביא גם את עמדת הביניים של הציבור הדתי לאומי. בנוסף פלחים נוספים באוכלוסיה שאינם משרתים בצה"ל.

בפרק השלישי, אציג את המלצותיה של ועדת טל בעניין זה של גיוס בחורי הישיבות לגבי תחומים שונים הנוגעים לסוגיה זו. כמו כן אציג את החוק (להלן:חוק טל) וכן, אציג את מצב יישום החוק והועדה, בעקבות המלצותיה של ועדת טל. בנוסף אבחן את הבעיה הכלכלית בחוק טל. כמו כן, אסקור את בג"צ התנועה לאיכות השלטון שקם בעקבות חקיקת חוק טל. וכן אציג את עמדות השופטים ברק, חשין וגוניס בבג"צ זה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון - ההתפתחות המשפטית ומעשיית בנושא גיוס בחורי הישיבות לצה"ל
א. רקע היסטורי
ב. התפתחות הפסיקה בנושא גיוס בני הישיבות
ג. מהפך בפסיקות בג"צ והעברת הכדור לידי הכנסת
פרק שני - הויכוח הציבורי חופש הדת מול זכות השוויון
א. חופש הדת
ב. זכות השוויון
ג. עמדת הציבור החרדי: ערך לימוד התורה.
ד. עמדת הציבור החילוני: "עם אחד גיוס אחד".
ה. עמדת הציבור הדתי לאומי.
ו. פלחים נוספים באוכלוסיה שאינם משרתי בצה"ל.
פרק שלישי - ועדת טל תחילתה של דרך חדשה ?
א. כללי
ב. המלצות הועדה
ג. חוק (טל).
ד. "המדינה נרדמה בשמירה"
ה. הבעיה הכלכלית בחוק טל בנוגע לבני הישיבות
ו. בג"צ 6427/02, התנועה לאיכות השלטון נגד הכנסת.
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

העתירה הראשונה(9) בנושא גיוסם של בני הישיבות הוגשה עוד בשנות 1970 זמן רב לפני ההרחבה המשמעותית של הפטור ובעת שעדיין נהגה המגבלה של מכסות לגבי מספרם של דחויי השרות(10). המניע להגשת העתירה במקרה זה, כמו גם בכל המקרים שבאו בעקבותיו הייתה ציבורית, וביסודה עמדה ההתנגדות למה שנתפס לאמתו של דבר כפטור של בחורי הישיבות משירות בצבא.

תגים:

משפט חוקתי · דת ומדינה · שוויון · שירות לאומי · ישיבות · חרדים · ביטחון · תלמידי ישיבות · ועדת טל · בגצ · בגץ · ישיבות הסדר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיוס בני ישיבות לצה"ל", סמינריון אודות "גיוס בני ישיבות לצה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.