היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיוס בני הישיבות לצה"ל

עבודה מס' 070746

מחיר: 399.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת גיוס בני הישיבות, בראי הפגיעה בזכות לשוויון בנטל, מול הפגיעה בזכות המיעוט החרדי לחופש דת.

10,403 מילים ,31 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

על פי הנתונים הסטטיסטיים בדוח ועדת פלסנר (2012), מספר דחויי השרות עולה עם השנים באופן דרמטי. ברור לכל עין כי לא לזה כיוון בן-גוריון כאשר החליט להעניק פטור משרות צבאי ל- 400 בחורים. מנהיגות העדה החרדית מנצלת את כוחה הפוליטי כדי לעצור כל יוזמה לשינוי המצב, מנגד החברה הישראלית איננה יכולה להשלים עם המצב הנוכחי. הפטור הראשון שנתן בן-גוריון היה מתוקף סמכותו כשר ביטחון. בית המשפט קבע שהפטור "תורתו אומנותו" שניתן על ידי שר הביטחון, היה טוב לתקופה זמנית ואיננו סוף פסוק. הפתרון לדעת בית המשפט ראוי שיגיע דרך חקיקה מתאימה בכנסת.

בעבודה זו אני מנסה לבחון את תרומת מערכת המשפט בהכוונתה של המערכת הפוליטית, למתווה הראוי לגיוס בני הישיבות לצה"ל. מתווה אשר מתיישב עם הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

ראשי פרקים:
א. מבוא
ב. רקע היסטורי - התפתחות הפסיקה בנושא גיוס בני הישיבות.
ג. השוויון בנטל, שילוב המגזר החרדי בחברה הישראלית כאינטרס מרכזי.
ד. הדילמה הדמוקרטית, הזכות לשוויון בנטל החברתי מול הזכות לחופש דת של המיעוטים בחברה הישראלית.
ה. הדילמה היהודית, ישראל מדינת העם היהודי, הזכות של המיעוט החרדי לשמר את אורחות חייו הדתיים - "תורתם אומנותם".
ו. ועדת טל, חוק טל, הכוח הפוליטי של החרדים בכנסת, מול גבולות ההתערבות של בג"צ.
ז. סיכום, מסקנות ודעה אישית.
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

רקע היסטורי- התפתחות הפסיקה בנושא גיוס בני הישיבות
בשנת 1970 הגיש קצין במילואים בשם ישראל בקר בג"צ בנושא גיוס בני הישיבות לצה"ל(4), אולם העתירה נדחתה מהטעם שלבקר, העותר, אין "זכות עמידה". עשר שנים לאחר מכן, בשנת 1981 הגיש יהודה רסלר בג"צ ראשון(5), אשר נדחה על ידי בית המשפט, בנימוק דומה, והוא כי לעותר, יהודה רסלר, אין "זכות עמידה". בית המשפט טען כי העתירה מבקשת לגרור את בית המשפט להתערבות במחלוקת חברתית ציבורית. בשתי העתירות דחה בית המשפט את טענות העותרים מסיבה דומה, ונתן גיבוי מלא לממשלת ישראל. השינוי בעמדת בית המשפט הגיע בעתירה השניה, שהוגשה 910/86 (6) בנושא הפטור מגיוס לצה"ל לבני הישיבות, על ידי אותו רס"ן במילואים, יהודה רסלר, בשנת 1986 וכך תוארו טענות העותרים:
"העתירה נסבה על החלטתו של המשיב - מכוח הסכמות הנתונה לו בסעיף 36 לחוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו- 1986- לדחות את שירותם הצבאי הסדיר של תלמידי הישיבות התורניות, כל עוד עוסקים הם בלימוד תורה. החלטת המשיב - כמו החלטותיהם של קודמיו בתפקיד - מקורה בהסדר היסטורי, שהושג בין ראש הממשלה בעבר לבין ראשי הישיבות, לפיו ישוחררו תלמידי הישיבות משירות ביטחון סדיר, כל עוד תורתם - אומנותם. את החלטתו, נושא העתירה, סמך המשיב על שיקולים שעניינם ההתחשבות בצורכי החינוך של תלמידי הישיבות מחד גיסא, ובצורכי הצבא מאידך גיסא, כאשר השיקול הדומינאנטי היה השיקול הדתי. העותרים, החייבים בשירות מילואים בצה"ל, רואים פסול בשחרור תלמידי הישיבות משירות ביטחון סדיר. לטענתם, פסילת החלטתו של המשיב וגיוס תלמידי הישיבות לשירות פעיל בצה"ל יביאו להקלה משמעותית בנטל שירות הביטחון המוטל על המשרתים בצה"ל ולקיצור פרק הזמן שמשרתים העותרים בבא מדי שנה. בכך קמה לעותרים, לטענתם, זכות עמידה בדין, ועתירתם - חרף אופיה הציבורי - היא "שפיטה" וראויה להישמע. עוד טענו העותרים, כי דחיית שירות ביטחון מטעמים דתיים היא החלטה הטעונה חקיקה של הכנסת, והחלטת המשיב בעניין זה חורגת מסמכותו. לעניין שיקוליו של המשיב, טענו העותרים, כי הם שיקולים זרים, מפלים ולוקים באי-סבירות קיצונית".

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיוס בני הישיבות לצה"ל ", סמינריון אודות "גיוס בני הישיבות לצה"ל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.