היישום אינו מחובר לאינטרנט

הכרזת העצמאות - האם שיוויונית?

עבודה מס' 068844

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בסאב-טקסט של ההכרזה, במטרה להראות כי היא איננה דוגלת בשיוויון אמיתי אלא רק כזה שמתאים ליהודי המדינה.

8,398 מילים ,15 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

כתלמיד בפקולטה למשפטים וכישראלי החי במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, הורגלתי להבין את משמעותה של ההכרזה על מדינת ישראל כמסמך מעין מחייב אשר מהווה במובנים רבים פריצת דרך. דרכה קם העם היהודי והבטיח שיוויון וצדק במדינת ישראל אשר נחקקו בזיכרון הלאומי כמגילת העצמאות.
הכרזת המדינה, זו ששמה הפך במהרה למגילת העצמאות, שכן כידוע קל יותר לזכור את צורת המסמך יותר מאשר את הרשום בתוכו. מעמד המגילה מזכיר כמעט את מעמד הר סיני בו קיבלו בני ישראל את עשרת הדיברות, דברי אלוהים. אלא שבמקרה של ההכרזה, כל החקוק בה נכתב ע"י אנשי משפט ופוליטיקה ולא ע"י אלוהים שבשמיים. כל מילה ופסיק נמצאים במקומם לאחר מאמץ חשיבתי רב של טובי המשפטנים והפוליטיקאים באותו הזמן. אין חידוש באומרי שמסמך ההכרזה אינו מסמך נשגב, הוא מסמך משפטי לכל עניין, בעל רבדים נסתרים אשר דרכו שואפים בן גוריון ושותפיו לסלול את הדרך עבור היהודים בעתיד המדינה, כדי לקבע את עליונותם ללא עוררין במדינה שכן היא הינה "מדינת היהודים".
המסמך מקושט באופן קבע, אך אין אדם מן היישוב ביכול לומר בדיוק מהי משמעותה האמיתית, אלא רק שזהו ה"אני מאמין של המדינה", כפי שנכתב בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו: "יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל". אך מהם בדיוק אותם עקרונות? מהי הרוח האופפת את המסמך המיוחד הזה?
אשתדל למלא את החלל שנוצר בעיקר במשמעות עבור ערבי המדינה אשר חיים במדינה היהודית החדשה, אעבור ואנתח פיסקה אחר פיסקה. אגע במעט בשם הקוד "יהודי-דמוקרטי" ומשמעותו עבור ערביי ישראל, תוך כדי השוואה לטיוטות המוקדמות של ההכרזה כדי להבין טוב יותר את משמעות המילים הנבחרות.

מחקרי בא לבחון את אופי הטקסט, במיוחד את רבדיו הנסתרים; להקשיב ללקונות המסתתרות בין המילים. מעוניין אני לרדת לעומקן של מילות ההכרזה, כך להוכיח את ההעדפה היהודית על פני זאת הערבית, זוהי איננה ברורה מאליה. למראית עין ההכרזה מגלמת ערכים של שיוויון וצדק, ערכי דמוקרטיה מובהקים, אך קיימות לקונות משפטיות אשר מחד הושארו במכוון על מנת לתת חופש לפרשנות כאשר עולה צורך בכך, ומאידך קובעות באופן נהיר מסלול המביט קדימה לבאות מתוך הבנה שמסמך זה יהווה מסמך יסוד כלשהו בתרבות וחוקי המדינה העתידה לקום, שמאפייניו יתוו את הדרך למדינה יהודית על חשבון מדינה ערבית פלשתינאית.
אנסה לחדד את חוסר ההוגנות שיוצרת ההכרזה בעיקר כאשר ניצב יהודי מול זה שאינו יהודי. אעמוד בעיקר על ערך השיוויון, בדגש על תחושת אי השיוויון האופפת את תוכן ההכרזה.

בנוסף לבחינת הטקסט אשתדל לבחון את ההקשר התרבותי של אותם ימים, באשר לתפקיד החברתי של המסמך. לבסוף אוסיף בקצרה ניתוח משפטי אשר עיקרו יהיה במושג יהודי דמוקרטי וכיצד עד היום מתמודד ביה"מ כאשר נדרשת הסוגיה מול אזרחי המדינה הערבים. נאמר רבות כי להכרזה חלקים שונים ואוזכרה כבעלת פנים רבות, יש פן רלוונטי אחד עבור הערבים והוא הפוגע בזכויותיהם באופן חד משמעי וברור.

אין אני בא לרמוז כי משמעות ההכרזה או אופן הכתיבה פסול, להיפך חובה הייתה על בן גוריון וחבריו לברור בקפידה את מילות ההכרזה כך שיבטיחו עליונות כלשהי לעם היהודי, כדי לקבוע ולבסס את תקומת המדינה ללא עוררין. רק מבקש אני לציין את העובדות ולהאיר את המוסתר, אפילו מתוך האדרה וכבוד אל כל החתומים עליה, גאונות לשמה.

תוכן עניינים:
מבוא

-"בארץ ישראל קם העם היהודי...והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי"
-"לאחר שהוגלה מארצו ... לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית"
-"מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים... לעצמאות ממלכתית"
-"בשנת תרנ"ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני... שוות-זכויות בתוך משפחת העמים"
-"במלחמת העולם השניה תרם הישוב העברי בארץ ...להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה"
-"זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית"
-"לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם... הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל"
-"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית... לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות"
-"תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל ... הקדושים של כל הדתות"
-"ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות ..האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה"
-"אנו קוראים לאומות המאוחדות לתת יד לעם היהודי בבנין...שאיפת הדורות לגאולת ישראל"
-"מתוך בטחון בצור ישראל....14 במאי 1948"

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לכל משפט הכתוב בטקסט יש משמעות רבה, כל מילה נבחרה בקפידה במקומה ובהקשרה. משפט הפתיחה חייב להיות משפט אשר בתוכו חבויה מהות המסמך כולו. דרכו ניתן להבין לאן מנסה המנסח למשוך את הקורא.
כבר במושג הראשון- ארץ ישראל, נקבעת עמדה אידיאולוגית נחרצת. פלשתין מעתה נקראת ישראל, התושבים יקראו ישראלים, התרבות המקומית הינה ישראלית היא איננה עוד כנענית ובטח שאינה ערבית. נוצרת תרבות חדשה, כל שמץ של אובייקטיביות נעלם, המדינה החדשה נקשרת באופן בלעדי לישראלים, הקשר התרבותי הוא יהודי. השטח הישן\חדש הוא שטח ארצו של הישראלי! נקבעת עובדה ראשונה בשטח הפוליטי מדיני.

תגים:

הכרזת העצמאות · מגילת העצמאות · שיוויון · שיויון · שוויון · מיעוטים · ערבים · יהודים · טקסט · בן גוריון · ציונות · אפליה · ערביי ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הכרזת העצמאות - האם שיוויונית?", סמינריון אודות "הכרזת העצמאות - האם שיוויונית?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.