היישום אינו מחובר לאינטרנט

נשים ציוניות בקרב יהדות מצרים - עיון באוטוביוגרפיה של רחל מכבי מוסרי

עבודה מס' 068676

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת שלושה מימדים בספרה האוטוביוגרפי "מצרים שלי".

7,280 מילים ,10 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

דמות החלוצה העברית הינה נושא למחקרים רבים בשנים האחרונות, עם לימודי המגדר שהופכים מקצוע נחשק באוניברסיטאות ועם ההכרה הנכספת בעיוות ההיסטורי שנעשה לאורך שנים לחלוצות העבריות. תפקידה של האישה בפעולת העליה לארץ ובבניית החיים החדשים בארץ הקודש נשכח כליל וכעת בא לחזון מועד והעיוות מתוקן. רומנים היסטורים כמו 'גיא אוני' ו'חוות העלמות' ממצבים את דמות האישה החלוצית בזיכרון ההיסטורי של החברה הישראלית ומחקרים רבים בנושא מציבים עובדה קיימת על משקלה הרב של החלוצה העברית בהקמת מדינת ישראל. על רקע התעוררות זאת ניגשתי לחקור את דמותה של רחל מכבי מוסרי, חלוצה עברית שעלתה ממצרים טרם קום המדינה, היתה שותפה פעילה במלחמות ההגנה על המדינה שבדרך, והקריבה את בעלה למאבק זה. מה הוביל את רחל - כאישה יהודיה שחיה בקהילה במזרח האיסלאמי - לעלות לארץ ישראל בתקופת הישוב, ובהמשך לתעד זאת בספרה?

כדי להכיר את הרקע לפועלה של רחל המחקר מתחיל ברקע תיאורטי אודות היהדות במזרח האיסלאמי. לא ניתן להבין את הרקע לעזיבת "גן העדן" המצרי לטובת המדינה שבדרך ללא הבנה עמוקה כיצד חיו היהודים במזרח האיסלאמי.התמודדותה של האישה העולה לארץ ישראל מארצות המזרח האיסלאמי מורכבת כפליים מהתמודדותה של האישה האירופאית. לא רק שעליה להתמודד עם ארץ חדשה ותנאי מחיה שונים, האישה המזרחית צריכה להתאים את עצמה לתרבות שונה במהותה מהתרבות בה גדלה.

לאחר קבלת הרקע התיאורטי הרלוונטי ניגשתי לספרה של רחל מכבי מוסרי על מנת לחפש הוכחה או אישוש למחקרים בנושא. בבחינתי את הספר בעיניים מחקריות בדקתי שלושה מימדים: הזהות המגדרית של רחל, כיצד מצטיירת דמות האישה בעיניה ובעיני החברה ממנה היא באה, הזהות היהודית של רחל - עד כמה היהדות חזקה בנפשה ושימשה גורם לעלייתה, והזהות הציונית-לאומית של רחל - האם היא קיימת בכלל אצל אישה יהודיה במצרים של תחילת המאה העשרים? ומה משקלה בהחלטתה לעלות לארץ? בדיקת שלושה מימדים אלה בספרה של רחל מאפשרים להבין את סיפור חייה היוצא דופן לאור הרקע ממנו היא באה והסיבה שבחרה לעלות לארץ ולתעד בארבעה ספרים את קורות חייה - דבר שהפך אותה לדמות היסטורית בעיניי.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. היהודים במזרח האיסלאמי
3. האישה המזרחית כחלוצה עברית
4. רחל מכבי מוסרי- קורות חייה
5. התפיסה המגדרית של רחל מכבי מוסרי כפי שעולה מתוך ספרה "מצרים שלי"
6. התפיסה הציונית-יהודית של רחל מכבי מוסרי גפי שעולה מתוך ספרה "מצרים שלי"
7. סיכום
8. ביביליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עולי יהדות המזרח שונים באופן מהותי מעולי יהדות אירופה ועל כן גם התעוררות הלאומיות הציונית בתוכן והקליטה בארץ ישראל היו שונים במהותם. זאת עקב הרקע המדיני החברתי התרבותי והכלכלי השונה בעיקרו מזה של יהדות המערב. היחס האנטישמי והמפלה שקיבלו יהודי אירופה לאורך השנים, על רקע השוני המהותי בין תרבותם לתרבות הנוצרית השלטת, פיתח וקידם את ההכרה הלאומית היהודית, והוא שהצמיח והפריח את התנועה הציונית, שמתחה קו ברור בין יהודי ללא יהודי. סימני היכר תרבותיים וחיצוניים בולטים הבדילו בין היהודי ללא יהודי באירופה המזרחית - שפת היידיש, מבנה כלכלי שונה והתבדלות חברתית עמוקה, יותר מאשר רבעים מיוחדים בעיר, כפי שנהוג היה במזרח האיסלאמי(1). היהודי האירופאי הרגיש עצמו תמיד זר וכך היה בעיני האוכלוסייה היציבה ועל כן העדיף תמיד לשבת בתוך עמו.

תגים:

ארץ ישראל · פמיניזם · נשים חלוצות · חלוצים · מזרחיות · מזרחיים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נשים ציוניות בקרב יהדות מצרים - עיון באוטוביוגרפיה של רחל מכבי מוסרי ", סמינריון אודות "נשים ציוניות בקרב יהדות מצרים - עיון באוטוביוגרפיה של רחל מכבי מוסרי " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.