היישום אינו מחובר לאינטרנט

חווית ההשתתפות בטיולים בקרב זקנות במגזר הערבי בישראל

עבודה מס' 068609

מחיר: 459.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר שנערך באמצעות ראיונות ותצפיות.

9,466 מילים ,44 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו, לאחר סקירה על מעמד הזקן בחברה הערבית והתמורות אשר השפיעו עליו, הינה לבחון את חווית ההשתתפות בטיולים בקרב זקנות ערביות תוך מתן דגש על המשמעות שהן מייחסות להשתתפותן, השפעת הטיולים על חייהן ובחינת ההבדלים המגדריים אשר משתקפים דרך אותם טיולים.
המחקר הנוכחי מנסה ללמוד על החוויה של השתתפות זקנות ערביות בטיולים כי לטעמי זוהי חוויה מעניינת, מסקרנת ושווה לבחון אותה. זאת מאחר ונשים זקנות בחברה הערבית, ובמיוחד באוכלוסייה שאני מתכוונת לחקור, היו במשך כל חייהן בתוך הכפר כאשר עבדו בחקלאות והיו אחראיות על משק הבית והיום, חל שיפור במעמדו של הזקן הערבי בכלל ובמעמדן של זקנות ערביות בפרט עקב השימוש בשירותים הפורמאליים המוצעים על ידי המדינה. לאור הנתונים האלה, שאלת המחקר אשר בחרתי לבחון ולהתמקד בה הינה:
כיצד הזקנות הערביות מתייחסות להשתתפותן בטיולים ולהשפעתם על חייהן? וכיצד הבדלי מגדר משתקפים בטיולים אלה של אוכלוסיית הזקנים הערבים בישראל?
שיטת המחקר אשר נבחרה לצורך בחינת חווית ההשתתפות בטיולים בקרב נשים זקנות ערביות היא המתודולוגיה האיכותנית אשר דרכה ניתן לרדת אל מעמקי החוויה של הזקנות ולהבינה מנקודת מבטן האישית. לשם כך, נערכו ששה ראיונות עומק, שנעשו כשיחה חופשית וידידותית, עם זקנות ערביות מכפר ערבי בצפון שהשתתפו בטיולים ושתפו אותי במחשבותיהן, תפיסת עולמן והעלו זיכרונות מהעבר. בנוסף ערכתי שתי תצפיות דרך השתתפותי בשני טיולים יחד עם הזקנות והזקנים כיוון שמפגש זה יאפשר לי לשמוע, לראות ולחוות את המציאות כפי שהמשתתפות חוות.
בעזרת הנתונים אשר נאספו דרך הראיונות והתצפיות בניתי קטגוריות על סמך מקרים, תפיסות ותחושות כך שחלקתי אותם לשלושה נושאים: 1. תפיסת חווית ההשתתפות על ידי הזקנות; 2. השפעת חווית ההשתתפות על חייהן; 3. השתקפות של הבדלים מגדריים בטיולים.
ממצאי המחקר הוצגו בהדרגה תוך שילוב ניתוח ודיון, והם מצביעים על שיפור משמעותי שחל במעמדן של הזקנות הערביות, כי עצם ההשתתפות בטיולים והיציאה מגבולות המשפחה, הבית והכפר מעידה על פריצת דרך עבור הזקנות אשר מודעות שבמהלך חייהן שכחו את עצמן ורק דאגו לזולת, לבעל ולילדים, ולכן הן רואות שמגיע גם להן לחיות, לעסוק בדברים שאהובים עליהן, להשתתף בפעילויות חברתיות, ללמוד קריאה וכתיבה על אף הידיעה שזה בא מאוחר אבל עדיף מאוחר מאף פעם לא. לפחות הן מבינות שניתן לפצות את מה שהיה חסר להן בעבר ואת הזמן שכלה מבלי לדאוג לעצמן, ובכך החליטו להמשיך להיות פעילות, ולמלא תפקידים ולחיות על פי סגנון חיים שנמצא חן בעיניהן מאשר לשבת בבית ולמות כל רגע מרוב שעמום ובדידות.
הספרות המחקרית המתייחסת לזקנות הערביות דלה מאוד, ועיקר ההתייחסות הינה לזקן הערבי ולמשפחתו. לכן, ממצאי המחקר הנוכחי תורמים מזווית ראייה זו בשל ההתמקדות דווקא בחוויה הנשית של נשים זקנות ערביות אשר משתתפות בטיולים, תוך התייחסות לשינוי שחל במעמדן של אותן זקנות ושל הזקן הערבי בכלל בזכות השימוש בשירותים הפורמאליים המוצעים על ידי המדינה. לכן, ממצאי המחקר הנוכחי יכולים לשמש מעין בסיס ושדה רחב למחקרי המשך בעתיד שישפכו את האור על חיי הזקנות בחברה הערבית בישראל.

תוכן עניינים:
-תקציר
-מבוא
-סקריה ספרותית
1. החברה הערבית בישראל
1.1. מעמד הזקן בחברה הערבית
1.1.1. התמורות שהשפיעו על מעמד הזקן
1.2. מאפיינים דמוגרפיים, אישיים ומשפחתיים של הזקן הערבי
2. ישראל כמדינת רווחה
2.1. תנאי החיים של הזקן הערבי
2.2. השימוש בשירותים פורמאליים
3. מגדר וזקנה
3.1 מאפיינים וצרכים של זקנות ערביות
4. פנאי בזקנה
-שאלת המחקר
-מתודולוגיה
שיטת המחקר
אוכלוסיית המחקר
כלי המחקר
הליך המחקר
מהימנות ותוקף
אתיקה
-ממצאים, ניתוח ודיון
-סיכום ומסקנות
מגבלות המחקר
המלצות למחקרים עתידיים
-ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מדינת ישראל היא מדינה צעירה יחסית אשר השינויים הסוציו-דמוגרפיים שחלו במבנה אוכלוסייתה עקב תהליכי הגירה, רפואה מפותחת ורמת חיים מתקדמת, הפכו אותה לאחת המדינות שבהן קצב הזדקנות האוכלוסייה הוא מהיר ביותר ביחס למדינות מפותחות אחרות (יקוביץ, 2003). ההזדקנות הינה חלק מן ההתפתחות הטבעית במעגל החיים של האדם. תוחלת החיים עולה בהתמדה, אך השאיפה של העוסקים בבעיית ההזדקנות וחקר הזקנה אינה רק "להוסיף שנים לחיים", אלא, בעת ובעונה אחת "להוסיף חיים לשנים" ולהפוך את הזקנה ל"זקנה מוצלחת". לפי חזן (2003) הזיקה שבין זקנה לבין תהליכי שינוי חברתי, ובעיקר בינה לבין תהליכי מודרניזציה, שימשה נושא למחקרי שדה אנתרופולוגיים אשר סללו את הדרך לראייה בין- תרבותית של ההזדקנות בחברות שונות על רקע תיעוש, עיור, פיתוחה של כלכלת שוק וכו'.

תגים:

זקנות ערביות · טיולים · החברה הערבית · מסורת · נשים ערביות · קשישים · קשישות · זיקנה · זקנה · פנאי · המגזר הערבי · הגיל השלישי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חווית ההשתתפות בטיולים בקרב זקנות במגזר הערבי בישראל", סמינריון אודות "חווית ההשתתפות בטיולים בקרב זקנות במגזר הערבי בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.