היישום אינו מחובר לאינטרנט

העלמת מס ומדיניות הענישה והאכיפה בישראל

עבודה מס' 068586

מחיר: 471.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזה אופן משפיעה תופעת העלמת מס המבוצעת על ידי נישומים ועסקים על המדינה ואזרחיה.

11,107 מילים ,27 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מס הכנסה הינו המס החשוב ביותר למדינה בשל היותו הצינור המשמעותי לרוב הכנסותיה. מס כה חשוב הנגבה מהאזרחים נתון גם לפרצות רבות המאפשרות לאזרחים להתחמק מתשלום מס בהיקפים גדולים. ההתחמקות מתשלום מס, או במינוח המקצועי העלמת מיסים (או השתמטות ממס) נחשבת לאחת העבירות הכלכליות הנפוצות ביותר בארץ ובעולם. מדובר בעצם בעריכת צעדים בלתי חוקיים שמטרתם הקטנת גובה המס. דרכי ההעלמה רבות ומגוונות, והן מתאפיינת בדרך כלל בפעילות מתוכננת ואף לעיתים מתמשכת לאורך זמן, של רישומים כוזבים, העלמת פעולות מסוימות שאנו מתעתדים לבצע, ואף חמור מכך - שינוי בדיעבד של העובדות, ומכאן גם קמה פעולה בלתי חוקית נוספת - דיווח כוזב לרשויות המס. מלבד היותה עבירה כלכלית היא עבירה מוסרית חמורה לחברה. זאת משום שהפרט המעלים מתעלם מאחריותו המוסרית כלפי החברה בה הוא חי וכלפי המדינה שלו, בכך שהוא פוגע במדיניות הכלכלית של הממשלה באמצעות פגיעה בהכנסותיה, ובנוסף יוצר תסיסה חברתית שלילית בציבור אשר חש בקיפוח ומרירות משום שהוא נאלץ לשלם עול מיסים נוסף. יתר על כן, הוא מביא את אזרחי המדינה לפקפק בכושר הביצוע של מינהל המס ובצדק החברתי הטמון במס הכנסה.
נציבות מס הכנסה ממונה על המשימה של הטיפול בהעלמות מס. משימה זו אינה קלה כלל וכלל: למרות שחוקי המס נתנו סמכויות רחבות לנציבות היא מתקשה במיגור התופעה.

לאור חשיבות הנושא, נציג בעבודתנו זו את המניעים, הגורמים והדרכים להעלמת מיסים, וכן נדון בהשלכות של תופעה זו על המדינה בפרט ועל החברה בכלל. בנוסף, ננתח ספרות תיאורטית ומחקרית העוסקת בהשתמטות ממס הכנסה ובמנגנון הענישה הנקבע בחוק ובפקודת מס הכנסה, נבחן את האפקטיביות של יישומו ונתאר דרכים שבאמצעותן ניתן יהיה להתמודד עם הבעיה הזו בעתיד. אנו נשתדל לפסוח על המיתוסים של "הכלכלה השחורה" ולטפל באופן ענייני בדרכי ההתמודדות של רשויות המס ומערכת המשפט בישראל עם בעיית העלמת ההכנסות והמיסים.

מסקירה שביצענו בנושא זה, נראה כי מאות עבודות תרמו להבנת המניעים להעלמה, עשרות מודלים הציעו מסגרת תיאורטית לאפיון התנהגות הפרט המעלים ומדיניות מערכת המשפט ושלטונות המס, אולם רק מחקרים ספורים עסקו בבחינת האפקטיביות של המנגנון הענישה הנקבע בחוק ובפקודת מס הכנסה.

שאלת המחקר:
בעבודה זו נעסוק בשאלה באיזה אופן משפיעה תופעת העלמת מס המבוצעת על ידי נישומים ועסקים על המדינה ואזרחיה. נבחן את האפקטיביות וצורת התמודדות הממשלה ומערכת המשפט אל מול התופעה הזו, ונציע דרכים לשיפור תפקודם.
על שאלות אלו ננסה להשיב בעזרת ניתוח ספרות תיאורטית ומחקרית העוסקת בתחום, וכן כתבות עיתונות בארץ.

תוכן הענייניים
1. מבוא
2. תופעת העלמת מס וניתוחה
2.1 מהי העלמת מס
2.2 המניעים לביצוע העלמת מס ומימדיה
2.2.1 המניעים לביצוע העלמת מס
2.2.2 מימדי התופעה
2.3 הדרכים להעלמת מס
2.4 השפעה כלכלית וחברתית של העלמת מס
3. התמודדות עם התופעה
3.1 המימד החוקי- מנגנון הענישה
3.2 פעולות רשות המיסים כנגד העלמות מס
4. הצעות לשיפור
5. סיכום והמלצות להגבלת היקף התופעה
6. רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

העלמת מס הינה תופעה כלכלית אשר בספרות המקצועית ניתן למצוא לה מספר רב של הגדרות. מתוך שלל ההגדרות אנו בחרנו בהגדרה שלעניות דעתנו היא המתאימה ביותר: "מאמץ של אנשים פרטים, חברות או ישויות אחרות להשתמט מתשלום מס לגיטימי באמצעות אמצעים לא חוקיים, כאשר העדפת הטוב הפרטי תבוא על חשבון הטוב הכללי של המדינה בכלל ושל פרטים אחרים בחברה בפרט" (Viswanath T., Mohamed S. & Bernadette L., 2003). לטענתם של החוקרים, העלמת המס נוצרת למעשה כמחשבה מוסרית, אשר משפיעה על הציות, ולפיכך ניתן לצפות כי אדם בעל ערך מוסר נמוך יתמקד בעלויות ורווחים של עצמו כתוצאה מהעלמת המס, לעומת אנשים עם ערך מוסר גבוה שסביר להניח יושפעו ע"י עקרונות מוסריים אוניברסאליים אשר מוגדרים על ידי משלם המיסים עצמו ומצפונו. המסקנה הנגזרת ממחקרם היא, שציות הפרט לחוקי המס תלויה ברמת המוסריות שלו.

תגים:

העלמת מס · השתמטות · הימנעות · מיסוי · משפט · מערכת אכיפה · ענישה · העלמות מס · מיסים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העלמת מס ומדיניות הענישה והאכיפה בישראל", סמינריון אודות "העלמת מס ומדיניות הענישה והאכיפה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.