היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת ניהול ידע על מידת החדשנות בארגון

עבודה מס' 068430

מחיר: 156.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תיאורטית של הקשר בין ניהול ידע בארגון לבין רמת החדשנות בארגון.

3,963 מילים ,14 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

ארגון זקוק לאסטרטגיה ההולמת את חזונו ומטרותיו על-מנת להמשיך ולהתקיים. Daft (2002) הגדיר אסטרטגיה כהגדרת מסגרת וכיווני הארגון לטווח הארוך, המאפשרים לו השגת יתרון תחרותי באמצעות הפעלת משאביו בתוך סביבה משתנה, לשם סיפוק צרכי השוק ומימוש ציפיות בעלי העניין.
תכנון אסטרטגי הוא כלי ניהולי בעל מטרה אחת: לעזור לארגון לבצע עבודה טובה יותר. זהו תהליך שיטתי של יצירת קשר בין הארגון ובין סביבתו החיצונית, תוך ניצול ומניעה בהתאם לצורך, של מקורות העוצמה והתורפה של הארגון, האיומים וההזדמנויות, וקביעה, בקווים כלליים, של המדיניות ודרכי הפעולה והקצאת מקורות נדרשים כדי להשיג את יעדי הארגון לטווח ארוך.

Leavy (1996) הגדיר חמישה תהליכי מפתח באסטרטגיה ארגונית: חדשנות, למידה, מבנה, מנהיגות ותרבות, שינוי והתחדשות. ניהול נכון של חמשת תהליכים אלה יוביל למצוינות ולהשגת יתרון תחרותי.
1. חדשנות: השגת חדשנות הן במישור האישי והן במישור הארגוני להשגת יתרון תחרותי.
2. למידה: הפיכת החברה לארגון לומד ויצירת יכולת ליבה כתיאום בין הידע, הייצור, השיווק וכדומה וכן כהשגת מעורבות ומחוייבות מצד העובדים.
3. מבנה: השגת תיאום, אינטגרציה ושיתוף פעולה וידע בין העובדים, תהליך קבלת החלטות המביא ליעילות ולאפקטיביות אך עדיין שומר על חדשנות.
4. מנהיגות ותרבות: ביסוס מנהיגות מובילה ותרבות חזקה.
5. שינוי והתחדשות: ניהול שינויים תוך לימוד הסביבה לשמירה על חדשנות ויתרון תחרותי.

עבודה זו מתמקדת בשני היבטים של התהליכים שצוינו: למידה וחדשנות. למידה מתבטאת בהקשר זה כניהול ידע. ידע הכולל מידע, אינטליגנציה ומומחיות, הוא הבסיס של הטכנולוגיה על כלל ישומיה. בנוף התחרותי של המאה ה-21 ידע הוא משאב ארגוני חיוני, ובמידה הולכת וגוברת מקור חשוב ליתרון תחרותי. בשל כך, חברות רבות שואפות להפוך את הידע האישי של העובדים לנכס ארגוני. לכן חברות עוברות מהתמקדות באיסוף מידע לניצול המידע כדי להשיג יתרון תחרותי מול המתחרות (היט ואחרים, 2005). מחקרים מראים שחברות המתחרות בכלכלה הגלובלית והמשקיעות יותר בחדשנות, משיאות תשואות גבוהות יותר (היט, איירלנד והוסקיסון, 2005).

המחקר הנוכחי מבקש לבדוק באם קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין מידת החדשנות שלו. לכן, שאלת המחקר הינה: האם קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין רמת החדשנות בארגון?
שאלה זו כוללת, למעשה, שני משתנים: משתנה בלתי-תלוי, כלומר המשתנה המסביר, שהינו ניהול ידע; משתנה תלוי, כלומר המשתנה המוסבר, שהינו חדשנות בארגון.

אחד המאפיינים החשובים של ארגון לומד הוא שיתוף מידע דרך מוקדי מפתח של מידע המתבטא קודם כל במרכז מידע (Schachter, 2006). יכולות ארגוניות של חשיבה מערכתית, עבודת צוות ומודעות לידע של האחר ושיתופו דרושות לארגון לומד וחדשני (Daft, 2002). ניהול ידע ארגוני-מערכתי יגביר את החדשנות בארגון (Kidwell et al. 2000). על הארגון לנצל את הידע המקומי שלו לחדשנות, ולנצל את הזמינות של מאגר כוח עבודה מיומן, מכיוון שבקרבה כזו רעיונות חדשים נפוצים ביתר קלות ומקדמים תהליכים של חדשנות תוספתית וקולקטיבית (Mei & Nie, 2007).
מדברים אלה עולה כי קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין מידת החדשנות שבו, ולכן השערת המחקר הינה כי ניהול ידע משפיע לחיוב על רמת החדשנות בארגון.

המחקר הנוכחי הינו מחקר מתאמי הבוחן באם יש קשר בין שני משתנים - משתנה תלוי ומשתנה בלתי תלוי - באמצעות איסוף נתונים על כל תופעה ובחינת המתאם ביניהם. אולם, מחקר זה איננו אמפירי אלא עיוני, כלומר איסוף הנתונים נעשה באמצעות ניתוח ספרות מחקרית ומקורות ראשוניים ומשניים כמו ספרים, מאמרים וכתבי עת. על-ידי התבססות על מקורות מידע, עיבודם וניתוחם, המחקר העיוני יענה על שאלת המחקר והשערת המחקר, בהסתמך על מספר מקורות מידע.
לשם כך, העבודה בנויה באופן הבא: תחילה נסקור מהו ניהול ידע, מהן הגישות לניהול ידע, איך הוא תורם לארגון ואיך הוא נקשר לאסטרטגיה הארגונית. לאחר מכן נסקור מהי פירושה של חדשנות, כיצד הוא משפיעה על האסטרטגיה הארגונית וכיצד היא תורמת לארגון. לאחר שנבין מושגים אלה, נבדוק את הקשר שבין ניהול ידע לחדשנות על-מנת לענות על שאלת המחקר.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. ניהול ידע
2.1. מהו ניהול ידע
2.2. גישות ואסטרטגיות לניהול ידע
2.3. ניהול ידע ויתרון תחרותי
3. חדשנות בארגון
3.1. חדשנות בארגון
3.2. חדשנות כתהליך מפתח בתהליך הניהול האסטרטגי של הארגון
3.3. חדשנות כיתרון תחרותי
3.4. דרכים להשגת חדשנות ארגונית
4. הקשר בין ניהול ידע לחדשנות
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניהול ידע (KM) הינו תהליך של העברת מידע ונכסים אינטלקטואליים לערך מתמשך. התהליך מחבר אנשים עם ידע לו הם זקוקים כדי לבצע פעולה כאשר הם צריכים זאת. בסקטור העסקי, ניהול ידע נחשב לגורם מפתח להשגת יתרון תחרותי פורץ דרך (Kidwell, Vander Linde & Johnson 2000). ניהול ידע מבטא תפיסה ארגונית המתייחסת לידע שבידי הארגון כמשאב.

תגים:

ידע · חדשנות · ארגון · ניהול ידע · ידע גלוי · ידע סמוי · הגישה המכניסטית · הגישה השיטתית · יתרון תחרותי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת ניהול ידע על מידת החדשנות בארגון", סמינריון אודות "השפעת ניהול ידע על מידת החדשנות בארגון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.