היישום אינו מחובר לאינטרנט

הטרור האסלאמי האפגניסטני והשפעתו על הטרור הבינלאומי

עבודה מס' 068191

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחותה של תופעת הטרור הבינלאומי בדגש על "בוגרי אפגניסטן" וארגון "אל-קעידה ובן לאדן" בפרט והשפעתם על קבוצות הטרור הבינלאומיות.

8,610 מילים ,19 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

מעשי הטרור שאפיינו את פעילותן של התנועות האסלאמיסטיות בשנים האחרונות של המאה העשרים גרמו להתגברות העניין בזרם של האסלאם הפונדמנטליסטי, המכונה לחלופין אסלאם פוליטי או אסלאם רדיקלי.
תופעת האיסלאמיזם התפתחה במדינות ערב ובעולם המוסלמי במרוצת המאה העשרים, על מאפייניה הייחודיים ומסריה האוניברסאליים, היא לא הייתה תופעה סטטית ואין היא עשויה מיקשה אחת. תנועות איסלאמיסטיות קיימות ופועלות ברמות אינטנסיביות ואלימות שונות מאז שנות השבעים בכל המדינות המוסלמיות ובקרב מיעוטים מוסלמיים בעולם כולו.
נקודת המוצא של כל התנועות האסלאמיסטיות היא הכרה בחולשתן ובנחשלותן של החברות הערביות והמוסלמיות. חולשה ונחשלות אלו, עפ"י תפיסה זו, אינן נובעות מן האסלאם אלא מן השליטה המערבית על המוסלמים שיש לשים לה קץ, וממשטרים מושחתים וכופרים, שיש להפילם בכל דרך שהיא, ובכלל זה שימוש בכוח. מעבר לכך, מטרתן היא כינון מדינת הלכה עפ"י דגם אוטופי של החברה / מדינה מימי האסלאם הראשונים, על ערכיה הטהורים, כדי להחזיר לאסלאם את כבודו שנגזל ממנו לנוכח עליונותו של המערב. אם כן כוונה בראש ובראשונה פעילותן של תנועות אלו נגד מדינות האם שלהן שנכשלו בהתמודדותן עם נושאים חברתיים / כלכליים בוערים ואפשרו יבוא אידיאולוגיות וערכים מערביים, שלא עלו בקנה אחד עם המסורת האסלאמית.
על רקע זה עשו התנועות האסלאמיות ניסיונות שונים להשגת לגיטימציה פוליטית, אולם הייאוש מן היכולת לתפוס את השלטון וההתפשרות על עקרונות מתוך כורח המציאות, יצרו קבוצות שוליים רדיקליות חדשות, שהקצינו לא רק את האמצעים שהן משתמשות בהם אלא גם את תפיסת הדיכוטומיה בין האסלאם למערב, והתרחקו מתנועות האם שלהן. הקבוצות הרדיקליות האלה, שבן לאדן היה לדובר הבולט ביותר שלהן מאז אמצע שנות התשעים, דוחות כל פשרה עם הסדר הפוליטי הקיים במזרח התיכון ושומרות על דגל האוניברסליזם ורעיון האומה האחת.
הקבוצות הרדיקליות האלה, המורכבות בעיקרן מוותיקי המלחמה באפגניסטן, הוו את הגרעין הקשה שעליו ביסס בן לאדן את תנועתו. במהלך שנות השמונים הייתה אפגניסטן אבן שואבת למתנדבים מארצות מוסלמיות וערביות שונות שנחלצו לעזרת המוג'אהדין האפגאנים במאבקם נגד המשטר הפרו-סובייטי בקאבול וכוחות הכיבוש הסובייטים. אין נתונים מדויקים על מספרם של המתנדבים, אלפים אחדים נענו לאתגר הג'יהאד האפגאני מתוך הזדהות דתית או מתוך יצר הרפתקנות ורדיפת בצע. במהלך שהותם באפגניסטן עברו המתנדבים אימונים צבאיים ורכשו ניסיון קרבי עשיר במלחמות גרילה. ההדרכה בוצעה ע"י מדריכים פקיסטניים מומחים ממדינות ערב ואפילו מארה"ב, במחנות שהיו בד"כ בפקיסטן, בגבול עם אפגניסטן. המתנדבים האלה נודעו בשם "ערבים אפגאניים".
ואומנם, ככל שהוצרו צעדיהם של האיסלאמיסטים בארצותיהם ע"י השלטונות, וככל שהתרחקו מיעד המהפכה האסלאמית וחשו באובדן התמיכה העממית בהם בשל פעולות הטרור והאלימות שלהם, הוסטה זירת המאבק אל יעדים מערביים ואל המערב. יתר על כן , איסלמיסטים ובעיקר ממוצא מצרי, אלג'ירי וסעודי מצאו מקלט במדינות המערב, ובצל חוקי ההגירה, מקלט מדיני וזכויות אזרח המשיכו בפעילותם, בן אם נגד מדינות המוצא שלהם ובן אם נגד המדינות המארחות.
בעוד מדינות המערב היססו בתגובתן לתופעה זו, השכיל בן לאדן "הבוגר האפגאני המרכזי" לנצל את פוטנציאל האסלאמיסטים הזה ולרתום אותו למימוש יעדיו. הוא גם הצליח ליצור גוף על לפעילות הטרור, שהכפיף תחתיו ארגונים קיימים ויחידים ששמרו על עצמאותם. האסלאמיסטים שהצטרפו לבן לאדן הונעו ע"י השקפת עולם, לפיה תפסו את עצמם כשליחיו של צו עליון וכחלוצי המאבק לשחרור אדמות מוסלמיות.
השימוש באלימות ובטרור נגד המערב נועד להוכיח כי אויבי האסלאם, גם אלה שלכאורה לא ניתנים להכנעה, כמו ארה"ב ובריה"מ לשעבר פגיעים בשל חולשת אמונתם. אתוס זה נשען ברובו על הצלחת המאבק באפגניסטן, שהביא לדעת רבים מבוגרי אפגניסטן לפירוקה של האימפריה הסובייטית, ולשורה של ניצחונות ונסיגות בזירה הבינלאומית ביניהם, הנסיגה של האמריקנים מלבנון בשנת 1983 ולאחר כעשר שנים נסיגתם מסומליה.
על-פי מומחים מערביים בן לאדן הוא אב-טיפוס לטרוריסט החדש שצמח לאחר ששככה המלחמה הקרה ויצר דפוס חדש של טרור.
השפעתו של הטרור האפגאני אינו ממוקד, ללא גבולות, של קבוצות מלאומים שונים החודרים ויוצאים ממדינה אחת לשנייה.
אם כן, זהו טרור אשר השפעתו היא חובקת עולם ומכה הוא כמעט בפתחה של כל מדינה. בן לאדן "הטרוריסט החדש" ומקורות פיננסיים עמומים עם אידיאולוגיה קיצונית. ארגונו מכיל תאים אוטונומיים, ממודרים ללא היררכיה מבנית מוגדרת ביותר מ- 50 מדינות. הוא היה ככל הנראה, זה שקבע את היעדים העולמיים שלהם, הכשיר אותם ומימן את פעילותם.
אירועי ה- 11 בספטמבר היו, ללא ספק, גולת הכותרת של פעילותו אבל הם גם הכניסו אותו למבוי סתום, והביאו לנפילת שלטון הטליבאן שתמך בו ולהערכות בינלאומית חדשה מול הטרור.
עקירתה של תופעת "בוגרי אפגניסטן" מחייבת התמודדות ממושכת, לאו דווקא צבאית, וחשבון נפש נוקב גם בעולם הערבי והמוסלמי כולו.

בעבודה זו נבחן את התפתחותה של תופעת הטרור הבינלאומי בדגש על "בוגרי אפגניסטן" וארגון "אל-קעידה ובן לאדן" בפרט והשפעתם על קבוצות הטרור הבינלאומיות.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - צמיחתו של הטרור האסלאמי האפגניסטני:
הטרור הבינלאומי - חילוני אידיאולוגי\דתי פונדמנטליסטי.
מרכזיותם של בוגרי אפגניסטן לעיצוב מפת הטרור של המאה ה-21
באיזה מידה מהווה האסלאם הרדיקלי של ראשית המאה ה-21 אינדיקציה למלחמת תרבויות?

פרק ב' - החזית האסלאמית העולמית לגי'אהד נגד היהודים והצלבנים
האסלאם הפונדמנטליסטי כהשראה לטרור.
הטרור האסלאמי של בן- לאדן כביטוי לעימות בין תרבויות.
כיצד בן לאדן קבע נורמה לשאר ארגוני הטרור הבין לאומי?

פרק ג'-בראי הטרור האפגני בזירה הבינלאומית
בוגרי אפגניסטן ופעילותם בתחום הטרור הבין לאומי.
דרכי מימוש חזונו של בן לאדן.

פרק ד - אומות העולם והלחימה נגד הטרור האפגני ואיומיו
שלבי המערכה נגד הטרור האסלאמי הגלובלי.
איומי הטרור בזירה הבינלאומית העתידית.
ההתמודדות עם האיום בזירה הבינלאומית

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בכדי להבין מהו טרור בינלאומי עלינו תחילה להגדיר את מושג זה.
ד"ר פנחס נרקיס מגדיר את המושג טרור בינלאומי כ "מעורבות ישירה או עקיפה של ממשלה, באמצאות קבוצות פורמאליות או לא פורמאליות, ביצירת אלימות פסיכולוגית או פיזית נגד יעדים פוליטיים או נגד מדינה אחרת לשם השגת יעדים טקטיים ואסטרטגיים שברצונה להשיג"(1).
צורות המעורבות השונות של מדינות בטרור אוגדו יחדיו תחת המושגים מדינות טרור או טרור בחסות מדינה, מושגים אלה יוצרים הכללה גסה מדי של מגוון דרגות המעורבות של מדינות בטרור, ולפיכך נדרשת הבחנה ממוקדת יותר המסווגת את מעורבותן של מדינות טרור עפ"י הקטגוריות הבאות:

תגים:

אוסמה בן לאדן · טרור בינלאומי · ביטחון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הטרור האסלאמי האפגניסטני והשפעתו על הטרור הבינלאומי ", סמינריון אודות "הטרור האסלאמי האפגניסטני והשפעתו על הטרור הבינלאומי " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.