היישום אינו מחובר לאינטרנט

הג'יהאד האסלאמי

עבודה מס' 066497

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגיהאד האסלאמי, צמיחת אסלאם רדיקלי, האחים המוסלמים.

6,074 מילים ,23 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

שמה של תנועת הג'האד חקוק בתודעה הציבורית של ישראל כחלק מן הזיכרון של האינתיפאדה נוסח עזה. הוגיה של התנועה אף יגידו כי הם אשר גלגלו את האבן שהעם הפלסטיני כולו הרים, וכוונה כנגד הכיבוש הישראלי.
תפיסותיה של תנועת ה "ג'האד האיסלאמי" השפיעו השפעה מכרעת על הזרם הפלסטיני כולו. תנועת הג'האד היא זו שאילצה את חמא"ס ליטול יוזמה בהתקוממות, ולתרגם מחשבה למצע. וגם אם ישראל הרחיקה בשורה של גירושים את מנהיגי התנועה (פתחי אל-שקאקי) ממעוזם בעזה, רעיונותיהם עדיין מחלחלים בתודעה הפלסטינית בכלל והעזתית בפרט.
הקנאות האסלאמית-פלסטינית שזכתה לחותם ברור וממוסד בעקבות אירוע האינתיפאד'ה בשטחים בדצמבר 1987, הינה מרכיב אינטגראלי ממגמת התחיה הדתית הפוקדת את המזרח-התיכון מאז שנות ה- 70 המוקדמות ואשר אחד משיאיה היה המהפכה האסלאמית באיראן. תחיה דתית זו, חרף תוויה הפוליטים, מהווה במהותה תופעה תרבותית ששורשיה נעוצים במפגש הטראומטי עם המערב בעת החדשה ואשר הוביל להרס העולם האסלאמי המסורתי על ערכיו ומוסדותיו ולמשבר זהות בקרב נתיניו. עוצמתה של תנועת ה-"ג'האד האיסלאמי בפלסטין" נובעת דווקא משילוב של מחאה פוליטית ותרבותית כאחת(1).

נושאי הדגל של התחייה הדתית במזרח-התיכון הן קבוצות אסלאמיות מיליטנטיות המהוות כח מאתגר לסדר הקיים ואשר ניתן להגדירן כוואריציה של "תנועות חברתיות המנסות לשמר, לשנות או ליצור נורמות בשם מערכת אמונה כללית".
הפרופיל ההנהגתי של הנהגתן מורכב מצעירים משכילים שתחושת תיסכול וניכור מן המציאות החברתית-פוליטית הניעה אותם להפנים את הקנאות הדתית במסגרת מחאה ומאבק לשוני. היותם אוטודידקטיים בענייני דת, וכמו גם השכלתם המערבית, עשויים להסביר הן את סלידתם מן הממסד הדתי-שמרני המספק הכשר דתי למעשים נפשעים כנגד האסלאם ומאמיניו, והן את נכונותם לעשות שימוש בהישגיו הטכנולוגיים של המערב, אך ורק כמכשיר בקידום המאבק בו ובתרבותו הנלוזה.

תנועת הג'האד האסלאמי בפלסטין ראתה באסלאם לא רק אמונה תאולוגית, אלא גם דרך חיים טוטאלית ומקפת האמורה לספק מערכת כללים מנחים להתנהגות פוליטית, חברתית וכלכלית(2). פנייתה לציבור נעשית במסגרת עקרונות מוסריים כלליים שמקרינה תחושת משמעת, אותנטיות, מחויבות ובטחון בעולם של שינוי חברתי מואץ ומשבר זהות מחריף. במרכז הוויתה ניצבים 3 מוטיבים מרכזיים:
1. האסלאם במאה ה- 20 מצוי בסכנת כליה העולה בתכיפותה על כל מה שידע בעבר ונובעת מן המזימה שקשרו נגדו אויביו מבית ומחוץ.
2. תשוקה וגעגועים לעבר הקלאסי והמפואר של האסלאם והרצון לחדשו כמענה אידיאולוגי למה שנתפס כאיום על עצם קיומו של האסלאם.
3. מחויבות לצדק ושיוויון חברתיים(3).

בעבודתי זו אנסה לעקוב אחר נסיבות התהוותה של תנועת ה-"ג'האד האסלאמי בפלסטין", משנתה הרעיונית, מנהיגיה ומייסדיה מאז הקמתה ועד תחילת הסכמי השלום (אוסלו).

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 צמיחת האסלאם הרדיקלי - פלסטיני
פרק 2 מייסדי התנועה
פתחי אל-שקאקי
המישור הרעיוני-פוליטי
המישור החברתי
פרק 3 גיבוש ארגוני, תעמולה מזויינת והתקוממות פלסטינית
גיבוש ארגוני
תעמולה מזוינת
התקוממות פלסטינית
פרק 4 השקפת עולם רעיונית של תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין
פרק 5 עולם המושגים והדימויים של התנועה
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה כוללת מקורות בשפה הערבית.

קטע מהעבודה:

שורשיה ההיסטוריים של תנועת "הג'האד האסלאמי בפלסטין" נמצאים בקבוצת צעירים מן הרצועה שלמדו באוניברסיטאות במצרים והושפעו מתפיסותיהם ופעולותם של ארגוני המחתרת האסלאמיים וה"חבורות האסלאמיות"(15). עם חזרתן לרצועה החלו צעירים אלה לפתח את הרעיונות המהפכניים שספגו במצרים ולהתאימם לנסיבות הזירה הפלסטינית, תוך התנתקות מן המסגרת הרעיונית והארגונית של ה"אחים המוסלמים". המהפכה האיסלאמית באיראן ב- 1979 היוותה נדבך חשוב בעיצובו של הזרם המהפכני אשר לבש צביון ארגוני במהלך 1980-1981, עם הופעת הג'האד האסלאמי העזתי שנודע אז במספר שמות ובראשם ה"חלוץ האסלאמי" ("אל-טליעה אל-אסלאמיה")(16). מייסדיו היו ד"ר פתחי עבד אל-עזיז אל-שקאקי, מרפיח, והשייח' עבד אל-עזיז עודה, מטיף דת ממחנה הפליטים ג'באליה.

תגים:

ג'יהאד אסלאמי · האחים המוסלמים · פתחי שקאקי · החלוץ האסלאמי · אינתיפאדה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הג'יהאד האסלאמי", סמינריון אודות "הג'יהאד האסלאמי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.