היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליית מחירים-היבטים מוסריים

עבודה מס' 068110

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הנושא לפי הגישות השונות בתחום המוסר בעסקים.

4,359 מילים ,5 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

אפליית מחירים- תופעה כלכלית זו נוצרת כאשר בעלי עסקים העוסקים באספקת מוצרים או בהפעלת "מקום ציבורי" מחליטים להפלות ולנהוג בצורה לא הוגנת ולא מוסרית כלפי לקוחותיהם יתכן בגלל מאפיינים אישיים כגון: נטייה מינית, מעמד אישי,לקות פיזית וכדומה. ויתכן שהם עושים זאת על בסיס השתייכות קבוצתית כגון: דת, לאום, מין, ארץ מוצא וכדומה. אפליית מחירים זוהי תופעה חמורה ולא מוסרית, היא פוגעת בשוויון זכויות במדינה ופוגעת בכבוד האדם, וכל אדם הבא לרכוש מוצר או שירות עלול להיפגע קשות היות ולא ניתן להגן עליו. התפיסה המתבטאת מאחורי הרצון למנוע אפליית מחירים היא שהכרה בזכות הקניין של בעל העסק וההכרה בחופש העיסוק שלו אינה גוררת הכרה בחופש הפעולה שלו או בזכותו לפעול ללא מגבלות כלומר אי אפשר שלבעל עסק מסוים שהמדינה מכירה בבעלותו על העסק שלו תהיה חופש פעולה לעשות ככל העולה על רוחו מבלי שיהיה לו מגבלות כלשהן(1). תופעה כלכלית זו(אפליית מחירים) נהוגה במדינת ישראל מאז ומתמיד ובשנים האחרונות קיימת מגמה מתחזקת של הטלת חובות בחקיקה ובפסיקה של גורמים פרטיים לנהוג בשוויון(2). דוגמה לאפליית מחירים- כאשר אותם מחירים שהחברה קובעת יכולים להיות מותאמים לאזורים שונים ,שבאזור הנחשב יוקרתי אותו מוצר יימכר במחיר גבוה יותר מאשר באזור הנחשב לא יוקרתי למרות שמדובר על אותו רשת (כדוגמת רשת הריבוע הכחול או רשת שופר סל) (3).

בעבודתי אציג את ההיבט הכלכלי של התופעה ע"י שימוש בביקורת על הנחות היסוד, ההיבט החוקי של התופעה ע"י שימוש במגבלות על הריסון החיצוני והפנימי, וההיבט המוסרי של התופעה ע"י שימוש בעקרונות המוסר.

תוכן העניינים:
מבוא
בחינת ההיבט הכלכלי
בחינת ההיבט החוקי
בחינת ההיבט המוסרי
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תפיסת הרציונל בגישת הכלכלה הקלאסית היא במובן צר של מניעים כלכליים בלבד, האם זה רציונאלי להפלות מחירים בין לקוחות מתוך מניעים אישיים או על בסיס השתייכות קבוצתית? שהרי כעט הפירמות חשופות לתביעות משפטיות, לקנסות, להתמרמרות ולעזיבה של לקוחות(בעקבות ניצולם ע"י העסק), לפיכך פירמות הפועלות תוך שימוש ב "אפליית מחירים" כלפי הציבור, פועלות אך ורק מתוך שיקולים כלכליים, דבר היכול לפגוע בסופו של דבר בפירמה היות ואותו ה "צד החלש" ירגיש שהוא מקופח, מנוצל, ושרימו אותו והוא לא יתקרב לאותה הפירמה (בין עם לקנות מוצרים ובין עם לקבלת שירותים) ויגרור עימו לקוחות נוספים. לפי התיאוריה של גארי בקר (1957, "The Economics of Discrinination") בעל עסק הנוקט במדיניות מפלה בסופו של דבר אינו מפיק רווח מרבי; בעל עסק הנמנע לספק מוצרים או שירותים לבעלי מאפיינים מסוימים, או מפלה אותם לרעה בתנאי ההתקשרות, בשל דעות קדומות, יאבד לקוחות אלה לטובת בעלי עסקים שאינם מפלים(6).

תגים:

אפלייה · אי שיוויון · מוסרי · מוסר בעסקים · רשתות שיווק · עסקים כרווח · השוק כג'ונגל · ריסון פנימי · ריסון חיצוני

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליית מחירים-היבטים מוסריים", סמינריון אודות "אפליית מחירים-היבטים מוסריים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.