היישום אינו מחובר לאינטרנט

אלימות במשפחה, בבית הספר ובקהילה

עבודה מס' 068062

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאוריית ההתקשרות והקשר שלה לאלימות.

3,154 מילים ,2 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

האלימות היא תופעה מסוכנת, המאיימת על שלמות החברה שבה אנו חיים. חוסר-סובלנות, התפרצויות בלתי מרוסנות של כעס ואלימות, שנאת האחר והשונה ומתחים חברתיים הם חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלנו. יש לכך השלכות גם על האווירה וגם על מערכות היחסים בתוך בתי הספר.
מהי אלימות? אלימות היא עסקה שבה מעורבים יותר מאדם אחד ויש לה תוצר כשלהוא. התוצר הוא, בדרך כלל, פגיעה בזולת. הפגיעה יכולה להיות פיזית או פסיכולוגית, דהיינו, שמעורבת בה פגיעה על-ידי השפלה או שימוש לרעה בכוח כפייה. באלימות נוצרת אינטראקציה, יחסי גומלין, בין שני גורמים לפחות. בהתרחשות של אירוע אלים יש בדרך כלל גם צופה. הצופה אינו חייב להיות צופה פיזי, זה יכול להיות גם צופה מופנם.
הצופה הוא חלק אינטגראלי מההתנהגות האלימה כיוון שהוא מייצג את ה"אני המסתכל" או את החברה. כוחו של הצופה ללבות או לצנן את ההתנהגות האלימה. הכוח של הצופה הוא כוח פעיל ולא כוח סביל כיוון שהוא זה שמאפשר להתרחשות אלימה להתקיים.

להתנהגות אלימה יש שתי אופציות: עשייה או הימנעות. לעיתים, הימנעות אלימה יותר מעשייה. למשל: ילד שאומר למורה שגנבו לו את הקלמר והמורה עונה לו שהיא לא מטפלת בדברים כאלה - זו גם אלימות. או כשעוברים ברחוב ורואים שני ילדים רבים ולא מתערבים - זו אלימות. בהימנעות יש אמירה - הימנעות היא אלימות. מי שמתעלמים ממנו מרגיש איום על תחושת העצמי שלו.

בשונה מאלימות, תוקפנות זה דחף שכמו כל דחף אחר מוזן מאנרגיה שבאה מבפנים. בני האדם נולדים עם כמות הדחף שהם זקוקים לה כדי לשרוד. ללא דחף ואנרגיה להיאבק בני-אדם לא יכולים לשרוד. יש לעשות את ההבחנה בין תוקפנות כאנרגיה הדוחפת התנהגויות המבטאות סמכות, סקרנות, שבירת חפצים כדי להבין אותם ועוד, לבין התנהגויות אלימות המבקשות לגרום כאב, חרדה ואיום המאיימות על תחושת העצמי .

דעה מעניינת שהעלו זילברמן ופלאט היא שתפיסת האלימות הפיזית כבעיה המרכזית של בית הספר משרתת חשיבה מתגוננת המכוונת להסתרת האלימות המבנית, הממסדית, והיא - אלימות פסיכולוגית של מורים. השמעת הערות המאיימות על ההערכה העצמית של הילד, איומים על הכשלה במבחן, ענישה במקום הזמנה לחשוב ולשוחח ביחד, התעלמות מפניה לעזרה - כל אלה הם דברים שכיחים בבתי הספר המסתתרים מאחורי ההתנהגות הגלויה, הבעייתית, של התלמידים.

תיאוריית ההתקשרות פותחה על-ידי חוקרת בשם מרי אנסוורת'. אנסוורת' ערכה ניסוי שבחן את ה- attachment של התינוקות. בניסוי בו נבחנה תגובת התינוק לכניסה ויציאה של אמו לחדר בו הוא שהה, נמצא שיש תינוקות ששמחים בצורה גלויה כאשר אמם נכנסת חזרה לחדר. אנסוורת' קראה לזה: "התקשרות בטוחה" (או attachment בטוח).

עבודה זו מסכמת חומר משני מקורות:
1. זילברמן ס. ולוי ר. (תשנ"ו) תרומות אפשריות של הראיה הארגונית של בית הספר להבנת תופעת האלימות בתוכו, ב- לסט א. וזילברמן ס.: סוגיות פסיכולוגיות של בית הספר. ירושלים: מאגנס, עמ' 223-249

2. Silberman S. & Plat A. (2002) Coping with Hidden Institutional Violence. London: Opos Conference, November 22-23, 2002

תוכן העניינים:
חלק ראשון: אלימות - כללי
חלק שני: תיאוריית ההתקשרות (attachment) של מרי אנסוורת'
חלק שלישי: מנגנוני התנהגות של ילדים עם Attachment לא בטוח
חלק רביעי: הענשת תלמידים בבית הספר כתגובה לאירוע אלימות

קטע מהעבודה:

להתקשרות בטוחה יש השפעה על ההתפתחות המבנית במוח שעוזרת לתכלל רגשות עם מחשבות, לווסת רגשות ולהתעשת. תינוקות עם attachment בטוח מפתחים מוקדם יותר מיומנויות מטה-קוגניטיביות, כלומר - חשיבה על חשיבה. התברר שבמוח הנתונים החושיים מופרדים אבל התפיסה היא תמיד תבניתית כלומר אנו ישר רואים שלם. חלק מהתבניות אפשר לפרק וחלק אי אפשר. בגיל 4-6 אנו לומדים להסתכל על עצמנו לומדים, כלומר אנו מבינים בדיחות, אנו מבחינים בין דמיון למציאות, אנו יכולים לנוע ביו דמיון למציאות בנינוחות וזה מה שמאפשר לנו לשחק ובהמשך גם לחשוב חשיבה יצירתית. אנחנו מסוגלים לשאול את עצמנו "מה קרה לנו?", ומסוגלים לחשוב אלטרנטיבית. עשינו א' אבל יכולנו לעשות ב'.

תגים:

תיאוריית · ההתקשרות · אנסוורת' · התנהגות · תוקפנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלימות במשפחה, בבית הספר ובקהילה", סמינריון אודות "אלימות במשפחה, בבית הספר ובקהילה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.