היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפתחות המערכת הפוליטית בישראל על רקע תנאי המעבר מגלות למדינה

עבודה מס' 067847

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השינויים בצורתה ובמאפייניה של הפוליטיקה ושל התרבות הפוליטית במדינה והתהליכים שיצרו את המערכת השלטונית.

8,253 מילים ,21 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

מדינת ישראל קמה בצורה פורמאלית בתאריך מוגדר: 15 במאי 1948, אבל למעשה היה זה אירוע נקודתי בתוך תהליך הדרגתי שעברה החברה הישראלית מגלות לעצמאות, תהליך שהחל שנים לפני-כן ונסתיים שנים לאחר מכן. ברור שמעבר חד שכזה, מחברה גלותית, לא-עצמאית וחסרת זהות אחידה, למצב של מדינה ריבונית, מביא לקשיים חברתיים גדולים ביותר, לחיכוכים ולמשברים בקרב החברה חסרת הזהות המגובשת.
על החברה הישראלית היה להסתגל למעבר חד ולאתגרים העצומים שנדרש לעמוד בהם, בין השאר התגייסות כנגד כוחות חיצוניים (פרוץ מלחמת השחרור והטיפול באוכלוסייה הערבית בתחומי ארץ-ישראל) וכוחות פנימיים (חיכוכים ומאבקים פנימיים על הגמוניה, היווצרות שסעים חברתיים ויצירת חברה ותרבות ישראליים יש מאין) בו-זמנית. לאחר הקמת המדינה חל שינוי מהותי, לא רק במעמד הפוליטי של מדינת ישראל, אלא גם בגבולות ובהרכב האוכלוסיה שלה (בשל בריחת רוב הערבים תושבי הארץ והעליה ההמונית). מצד שני, אחד המאפיינים הבולטים של תהליך ההסתגלות היה המשכיות של הדפוסים שאפיינו אותה ואת הפוליטיקה שלה מתקופת הגלות ותקופת הישוב היהודי במנדט הבריטי.
בעבודה זו בחנתי כיצד מתבטאים השינויים הללו בצורתה ובמאפייניה של הפוליטיקה ושל התרבות הפוליטית במדינה, וכיצד הובילו התהליכים החברתיים-פוליטיים והתנאים הסביבתיים הן בתקופת הגלות והן בארץ-ישראל בתקופת היישוב ליצירתה של מערכת שלטונית המבוססת על הסכמיות ולא על כפייה, ולהדגשה מירבית של ערך הייצוגיות על חשבון יכולת המשילות.

תוכן העניינים:
מבוא

1. אתגרים
א. התנועה הציונית - מאבק על לגיטימיות
ב. אתגרים חיצוניים
ג. אתגרים פנימיים
--- כלכלה
--- הגירה
--- תרבות
--- לגיטימיות פוליטית

2. מנגנוני התמודדות
א. סמכות
ב. גבול הקולקטיב
ג. ממלכתיות
ד. גיוס

3. השפעות
א. תרבות ודת
ב. חברה וכלכלה
ג. מאפייני המערכת הפוליטית
--- שיטת הבחירות
--- אחוז החסימה
--- תרבות פוליטית הסדרית
--- פרקטיקת הימנעות מהכרעה
--- פוליטיקה קואליציונית
--- היעדר איזונים ובלמים
--- העברת נושאים שנויים במחלוקת למישורים מקומי או מנהלי
--- הימנעות מכינון חוקה

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התקופה המעצבת של החברה הישראלית היתה תקופת ההתיישבות הציונית בא"י החל מסוף המאה ה-19, שהמקור הרעיוני שלה היה האידיאולוגיה הציונית שהתפתחה בשנות התשעים של המאה ה-19 במזרח ובמרכז אירופה. בשלושת העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה קמו בעולם יותר ממאה מדינות חדשות, וכמו תנועות לאומיות רבות אחרות שקמו ברחבי אירופה באותה תקופה, גם הציונות שמה לעצמה מטרה להקים מדינה בעלת תרבות הומוגנית לפי הדגם של מדינת הלאום המודרנית (דאוטי, 2001: 9).

תגים:

חברה · ישראלית · ישראלי · ישראל · גלות · מדינה · יישוב · ציונות · ציוני · אתגר · אתגרים · פוליטיקה · פוליטי · פוליטית · הסכמיות · יצוגיות · משילות · דמוקרטיה · ישראלית · פוליטיקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחות המערכת הפוליטית בישראל על רקע תנאי המעבר מגלות למדינה", סמינריון אודות "התפתחות המערכת הפוליטית בישראל על רקע תנאי המעבר מגלות למדינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.