היישום אינו מחובר לאינטרנט

המתת חסד- האם ראוי?

עבודה מס' 067746

מחיר: 84.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשאלה האם ראוי ש"רחמים" ירככו את הדין הקיים בגין המתת חסד אקטיבית, כולל התייחסות לדת, למוסר ולחוק הקיים בארץ.

4,426 מילים ,65 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

המילה- "euthanasia" משמעותה ביוונית מיתה טובה, דהיינו מוות קל ונעים. החל מהמאה ה-19 המילה רכשה את משמעותה המודרנית, "המתה מתוך רחמים," ובוצעה ע"מ להקל את סבל האדם הנהרג(1), בארצנו הפעולה קיבלה את המשמעות "המתת חסד".
ישנה הבחנה בין המתת חסד פאסיבית לאקטיבית, שכן בעוד שאקטיבית הינה המתה שגורמת למוות או מחישה את בואו, המתת חסד פאסיבית הינה להימנע בכוונה מפעולה שתמנע או תדחה את המוות(2).
המתת חסד אקטיבית אינה מאושרת ב"חוק החולה הנוטה למות" על אף שנעשית מתוך "חסד וחמלה"(3), בעוד שחולה כשיר הנוטה למות מחזיק בהחלטה האם להאריך את חייו(4). כמו כן, החוק היבש אינו מבחין בין המתת חסד אקטיבית לרצח(5). ובמסגרת עבודתי אתמקד בסוגיית המתת חסד אקטיבית לחולים טרמינלים.

רחמים בדין בסוגיית המתת החסד האקטיבית בעיני מתחלקים לשניים, הראשון הוא המקום הנתון לרגש הרחמים בדין בכלל, לרבות ובעיקר בעיני שופטים הנותנים לדין חיים, שכן מבצעים אותו בפועל, והשני הוא רגש הרחמים של הנאשם, כלומר האם האדם המבצע המתת חסד אקטיבית מתוך מניע הרחמים ראוי להקלה בעונש. ככללו של דבר, מדובר באמפתיה שהשופטים מפגינים כלפי הרחמים של הנאשמים בהמתת חסד אקטיבית לאור המצב הרגיש.
לפי פרפ' ליאון שלף, המשפט מגלה אדישות לסבלו של החולה שרוצה לשים קץ לייסוריו כתוצאה מדאגה עמוקה לערך קדושת החיים(6), קל וחומר לנוכח הדאגה שרגש הרחמים עלול להכניס אותנו לסכנת ה"מדרון חלקלק" שבין זכותו של החולה למות לבין חובתו(7), וסכנות נוספות עליהן ארחיב.
חרף האיסור הנוקשה, המתות חסד אקטיביות מבוצעות בארץ ובעולם. וכן "רחמים" לעיתים משחק תפקיד מוסרי המקל ומגמיש את החוק היבש(8). וכראיה לזה בענישה בגין המתת חסד אקטיבית ישנו פער מרחיק לכת בין הענישה הניתנת בפסיקה בעבור רצח לבין הענישה בעבור המתת חסד אקטיבית.

מכאן עולות שאלות מוסריות, ראשית האם מוסרי לתת לרחמים לרכך את הדין, קל וחומר כאשר קדושת החיים עומדת על הפרק. ואכן גישות שונות נותנות משקל שונה לרחמים במתן דין. כמו כן עולה השאלה האם יש חובה מוסרית להמית מתוך רחמים, והגם שקיומה נתונה למחלוקת, האם לא עדיף לבצע חקיקה המסדירה ביצוע פרוצדורה של המתת חסד אקטיבית כך שתעבור מסננת מקצועית, במקום שאנשים חסרי השכלה רפואית, המונעים מרגשותיהם, או מניעים אחרים, יקחו את החוק לידיים.

על כן, שאלת המחקר אותה אבחן הינה האם ראוי ש"רחמים" ירככו את הדין הקיים בגין המתת חסד אקטיבית?

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א- המתה מתוך רחמים בעיני היהדות
פרק ב- רחמים במשפט בעיני המוסר
פרק ג- המתת חסד לפי הדין המצוי בישראל
פרק ד- הסכנות שבהמתה מתוך רחמים
פרק ה- המתת חסד בארה"ב ובהולנד
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגמרא מבחינה בין חסד לצדקה(9), המהר"ל מבאר שבצדקה האדם הזקוק מחזר אחרי האדם שמוכן לעזור לו, בעוד שבחסד הפעולה הפוכה. כמו כן, בצדקה האדם המקבל עזרה לאו דווקא זקוק לחסד אלא הנותן זקוק להעניקו(10). על כן, חסד הינו מעל משפט, רחמים ומוסר, והוא מהווה את עשיית הטוב מצד עצמו ולא מצד גורמים ותחושות נלוות(11). שכן בעוד שרחמים נעשים ע"מ להקל על סבלו של אחר, חסד לא נעשה מתוך קושי של אחר שמעורר את ליבו אלא מהרצון הבלבדי לתת(12).

תגים:

המתת · חסד · אקטיבית · פאסיבית · רחמים · בדין · המתה · ריכוך · הרחמים · הדין · מניע · רגשות · משפטים · רחמים · במשפט · משפט · ורפואה · אתיקה · מוות · מיתה · טובה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המתת חסד- האם ראוי?", סמינריון אודות "המתת חסד- האם ראוי?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.