היישום אינו מחובר לאינטרנט

איראן בתפיסת הביטחון של סעודיה

עבודה מס' 067731

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור וניתוח התפיסה הביטחונית הכללית של סעודיה תוך בחינת השפעת איראן המהפכנית על חשיבה זו.

9,994 מילים ,26 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

ערב הסעודית- ממלכת הנפט הגדולה ביותר במזרח התיכון, מונרכיה שמרנית, שומרת המקומות הקדושים לאסלאם ואחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר של ארה"ב באזור.
יש החושבים כי העולם המוסלמי אחד הוא, שותף בדעותיו, שותף באויביו ופועל בסנכרון ושילוב זרועות, אך אין הדבר רחוק יותר מן האמת.
העולם המוסלמי רווי סכסוכים, חילוקי דעות, הבדלים ויריבויות מרות. אחת מהיריבויות הידועות ביותר היא היריבות בין ערב הסעודית לאיראן.
סעודיה היא ממלכה אשר סובלת מבעיות ביטחון פנימיות הכוללות טרור ואיום על יציבות המשטר וכמו כן גם בעיות ביטחון חיצוניות אשר מאיימות על המדינה עצמה. שני סוגי הבעיות שזורים זה בזה ומשפיעים זה על זה, ומטרת חיבור זה הוא להציגם ולנתחם בכל הנוגע לאיראן.
בחיבור זה אנסה לנתח את תפיסת הביטחון הסעודית, על שלל גורמיה, ולבחון את השפעת הגורם האיראני ואיך השפעה זו באה לידי ביטוי בחשיבה הסעודית.
במחקר זה אעמיק בניתוח טקסטואלי של ספרים ומאמרים ואנסה להציג את התפתחות תפיסת הביטחון הסעודית תוך התמקדות בגורם האיראני והשפעתו.
תחילה אציג את הרקע הדרוש להבנת מקרה הבוחן. לאחר הרקע אציג את מבנה המטרות והיעדים של השלטון להם הוא שואף.
לאחר מכן אציג את תפיסת הביטחון הסעודית לפני המהפכה האסלאמית האיראנית, בכדי להביא לקורא הזדמנות לבחון את השינויים בתפיסת ביטחון זו עם עליית משטר אנטי- סעודי. בהמשך אציג את האיומים שמציבה איראן על סעודיה ובין הפרקים אגלול את השתלשלות האירועים שהביאו למהפכה האיראנית בכדי להבין את האירוע שהשפיע כה רבות על תפיסת הביטחון של ערב הסעודית.
לאחר הצגת האיומים, אפרוש את המענים אשר מציבה סעודיה כנגד אלו ואנסה לנתח את החשיבה הביטחונית הסעודית. לאורך העבודה אבחן גם את יחסיה המיוחדים של סעודיה עם המעצמה הגדולה ביותר בעולם, ארה"ב. אבחן את היתרונות אשר היחסים מביאים איתם, ולא פחות חשוב, אבחן גם את החסרונות אשר נלווים לסוג יחסים אלו מבחינת סעודיה ואיך הם משפיעים על תפיסת הביטחון.
בסוף החיבור אציג את הבעיה שמטרידה גם אותנו, בעיית הגרעין האיראני, מה הם הבעיות (מלבד איום ישיר על סעודיה) שצריכה להתמודד איתן סעודיה בהקשר של איראן בעלת יכולת גרעינית וכיצד היא עושה זאת.
הסיבה שבגינה בחרתי בנושא זה היא רצוני להעמיק יותר בעולם המוסלמי והערבי המורכב ולהבין יותר את הזרמים השונים בו ויחסי הגומלין ביניהם. סעודיה היא מדינה מרתקת, בעלת היסטוריה עשירה ומחשבה מורכבת, אשר בתפיסת הביטחון שלה באים לידי ביטוי גורמים שונים אשר לא היו רלוונטיים במדינות אחרות בהכרח.
כמו כן איראן היא מעצמה אזורית אשר מסרבת לקבל את הסדר הקיים ומעוניינת לבחון מחדש את מאזן הכוחות, גם העובדה שאיראן אינה נמנית על העמים הערביים באה בחשבון. לכן ההשקפה הביטחונית הנוגעת לשתי המדינות יכולה להיות מעניינת מאוד.
בנוסף, הבנת איראן הינה רלוונטית כיום להבנת האיום שמרחף עלינו במידה והיא תגיע ליכולת גרעינית, מחקר זה ינסה לתת זווית של מדינה אחרת לאיום האיראני והכלים בהם היא השתמשה בכדי להגביר את ביטחונה אל מול האיום הזה.

שאלת המחקר: השאלה שתנחה אותי במהלך המחקר היא מהי תפיסת הביטחון הסעודית ובאיזו מידה בא לידי ביטוי המרכיב האיראני ומשתלב בה ?
מטרת המחקר: מטרת המחקר היא לבחון, לתאר ולנתח את התפיסה הביטחונית הכללית של סעודיה תוך בחינת השפעת איראן המהפכנית על חשיבה זו.
השערת המחקר: ההשערה היא שיש קשר סיבתי גבוה בין החשיבה הביטחונית והתפיסה הכוללת של ערב הסעודית לאיום שמציבה עליה איראן, עד גיבוש התפיסה הביטחונית כולה על פי היכולות והצעדים שאיראן מבצעת.

תוכן העניינים:
מבוא
1. רקע
2. יעדים ומטרות
3. תפיסת הביטחון הסעודית לפני המהפכה האיראנית
4. המהפכה האיראנית
5. האיומים אותם מציבה איראן
6. המענה הסעודי
7. הברית עם ארה"ב
8. הגרעין האיראני
9.המענה הסעודי לבעיית הגרעין האיראני
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עוד איומים שעמדו לנגד עיניה של סעודיה היו תימן (שלא חדלה להוות איום, אם כי פחות מדאיג), סוריה(בעלת משטר הבעת' החילוני) ועיראק החילונית (שקיבלה סיוע מסעודיה כנגד איראן). השתלטות מפלגת הבעת' על המדינות בשנות השישים הדאיגה את הסעודים שראו בכך המשך של האיום שבא מכיוון נאצר הפרו- סובייטי, הסעודים חששו מהפצת החילוניות וחתרנות אנטי מלוכנית (בעיקר כנגד סעודיה) שאף גרמו לניסיון הפיכה כושל ב- 1969.
פיצל, לאורך שנות השישים ניסה לערער על סמכותו הדומיננטית של נאצר. בעשותו כך, הוא הציע ועידה כל אסלאמית הכוללת גם את איראן, היוזמה הזאת התקבלה יפה אצל האיראנים.
המדיניות של הסעודים כנגד החילוניות גרמה להם לשתף פעולה עם המדינות המוסלמיות כאשר הם ראו לנגד עיניהם את האיום הסובייטי והישראלי ובנוסף את הרדיקאליזציה בעולם הערבי.
(רבי, 2007)

תגים:

איראן · סעודיה · ביטחון · גרעין

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "איראן בתפיסת הביטחון של סעודיה ", סמינריון אודות "איראן בתפיסת הביטחון של סעודיה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.