היישום אינו מחובר לאינטרנט

הטיפול בפסולת כמפגע סביבתי על פי עקרונות הצדק החברתי של רולס

עבודה מס' 067518

מחיר: 274.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד והאם ניתן לפתור את בעיית הפסולת ע"פ עקרון החירות וההפרשיות, כפי שהתווה רולס בספרו A THEORY OF JUSTICE, RAWLS 1971.

9,821 מילים ,27 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

עליית המודעות האקולוגית, אשר נבעה מהשפעתם המשולבת של משברים חסרי תקדים כמו: אפקט החממה וההתחממות העולמית, דלדול שכבת האוזון, חיסול היערות וסכנות סביבתיות נוספות, אלצו מספר גדול של בני אדם לשקול מחדש את יחסה של האנושות לסביבה הטבעית, והבינו כי כוכב הלכת נתון בסכנה.
בעקבות הכרה מפוכחת זו, עלה חזון מוסרי חדש, המבהיר מהי מערכת היחסים הנאותה בין החיים האנושיים, צורות חיים אחרות וביתנו הארצי. חזון זה, הפועל מתוך רגישות אקולוגית, מכוון לשותפות, דאגה וצניעות.

אנאליסט הקימעונאות Victor Lebow כתב כי הכלכלה היצרנית העצומה, דורשת מאיתנו להפוך את הצריכה לדרך חיים: שהפכנו את הקניה והשימוש במוצרים לריטואל ושואפים לסיפוק האגו ורוחנו בצריכה: יש לצרוך, להשתמש, להחליף ולהיפטר בקצב מהיר ככל האפשר. כלומר - תכנון מוצרים אשר יהיו חסרי תועלת ובלתי שמישים מהר ככל האפשר על מנת שנרצה להחליפם במוצר חדש. והכוונה היא לא רק למוצרים קטנים ופשוטים כמו כוסות קפה או שקיות פלסטיק, אלא גם למכשירים חשמליים למינהם כמו DVD, מצלמות, מחשבים וכד'.
תאגידים רב-לאומיים הולכים ותופסים מקום מרכזי בסדר עולמי זה. מרכזיות זו נובעת, בראש ובראשונה, מעוצמתם הכלכלית האדירה. כח כלכלי עצום זה מקנה לתאגידים כח פוליטי לא מבוטל, ומגדיל את מספר האנשים המושפעים מהתנהגותם - עובדים, ספקים, צרכנים, תושבי המדינות בהם הם פועלים ועוד. פעילות תאגידית זו יכולה, כמובן, להשפיע לטובה על הצמיחה הכלכלית, אולם, יש לה גם פוטנציאל ממשי לפגוע בזכויות אדם וגרימת נזקים סביבתיים קשים הפוגעים בזכויות בסיסיות כדוגמת הזכות לחיים, הזכות לבריאות או הזכות לקיום אנושי מינמלי ( Macdonough and Braungart, 2004).
האם ניתן להטיל את האחריות לצדק חברתי על התאגידים? מהו צדק חברתי וכיצד ניתן להגדירו בעולם הליברלי של היום? כאשר תוהים בשאלות אלו, לא ניתן להתעלם מתורתו של הפילוסוף האמריקאי ג'ון רולס (1921-2002). רולס ידוע במיוחד בשל הגותו על מושג הצדק והחברה הצודקת. הוא מציג את תורת הצדק שלו כחלופה לתועלתנות, שאת חולשתה העיקרית, הוא רואה בסובלנות שהיא מראה כלפי פגיעה בזכויותיהם וברווחתם של פרטים וקבוצות לשם הגדלת תועלתם של הרבים. כנגד התועלתנות מציע רולס עקרונות של צדק המעוגנים במוסר הקאנטיאני. ביסוד דיונו של רולס עומדת התפיסה של החברה האנושית כשותפות בין בני אדם שווים וחופשיים הפועלים על פי שיקולים רציונליים לשם מירוב תועלתם האישית. שיתוף הפעולה ביניהם מאפשר לכל אחד להשיג יותר משהיה יכול על ידי פעולה עצמאית, אך גם מוליד ניגודי אינטרסים שמקורם בשאיפת כל פרט להנות מחלק גדול יותר של העושר החברתי.
העבודה תעסוק בצדק החברתי על פי רולס, בהתייחס לייצור וטיפול בפסולת כיום. העבודה אינה מתמקדת בכל הפילוסופיה של רולס. אלא תתמקד ותבחן כיצד והאם ניתן לפתור את בעיית הפסולת ע"פ עקרון החירות וההפרשיות, כפי שהתווה רולס בספרו A THEORY OF JUSTICE, RAWLS 1971.

עבודה עיונית זו מציגה ומסכמת מאמרים נבחרים בנושא איכות סביבה, מיחזור ומאמרים הנוגעים לתורתו של ג'ון רולס בתחום הצדק החברתי.

פרק א' - מציג נתונים כלליים לגבי נושא הייצור ודרכים מקובלות כיום לטיפול בפסולת, כמו-כן יציג מי הם הנפגעים העיקריים ומדוע.
פרק ב' - יציג את הפילוסוף ג'ון רולס ואת עיקרי תורתו. הדגש ניתן לגבי תחום הצדק החברתי. יחד עם זאת, יוגדרו מונחים עיקריים בתורתו של רולס ולסיכום הפרק, אציג את הביקורת לתורתו של רולס.
פרק ג' - ינהל דיון אתי בעקרונות הצדק שמציג רולס בדגש על עקרון החירות וההפרשיות. הדיון יבחן כיצד, על פי עקרונותיו של רולס, על חברות יצרניות, ממשלות והציבור בכלל, לנהוג על מנת לקיים צדק חברתי אשר ימזער את הפגיעה באיכות הסביבה וישמור על כדור הארץ לאוך זמן רב יותר. בתוך כך אציג מספר דוגמאות לפתרונות אפשריים אשר ישרתו מטרה זו ועקרונות אלו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: המצב כיום - נתונים כלליים ונפגעים עיקריים
פרק ב : ג'ון רולס - עיקרי הפילוסופיה והגדרת קריטריונים אתיים
פרק ג : דיון אתי - השלכת עקרונותיו של רולס ופתרונות אפשריים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לאורך השנים ובעקבות התפתחויות טכנולוגיות רבות, ראה האדם כי הקידמה רווה חידושים ואפשרויות בלתי פוסקות בתחום הייצור והצריכה . Erich Fromm תיאר בספרו "האנטומיה של הרסנות האדם " (1973) כי האדם נמצא בתהליך של ייצור בלתי מוגבל אשר הולך יד ביד עם צריכה בלתי מוגבלת. לטענתו, הטכניקה היא שהפכה אותנו לכל-יכולים, ושהמדע הפך אותנו לכל יודעים. בני האדם חושבים שהשגת עושר ורווחה לכל אמורה להביא לאושר אינסופי לכל. אולם פרום טוען כי זוהי אשליה. בפועל רואים אנו כיצד האקלים מתערער, המגוון הביולוגי מתדלדל, מתרבים הדיווחים על תופעות מדאיגות כגון שטחי ים ואוקיאנוס מתים, גשם חומצי ותמותת דבורים. מאחר שהכלכלה שלנו מושתתת על ניצול משאבי הטבע - ראשון בינהם הנפט, אם יקרוס הבסיס הסביבתי, נעמוד גם בפני קריסה כלכלית.

תגים:

איכות סביבה · תעשיה · אוזון · מזהמים · אתיקה · זיהום אשפה · אחריות חברתית · תאגידים ירוקים · ירוק · אקלים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הטיפול בפסולת כמפגע סביבתי על פי עקרונות הצדק החברתי של רולס", סמינריון אודות "הטיפול בפסולת כמפגע סביבתי על פי עקרונות הצדק החברתי של רולס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.