היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי סין- ארה"ב בשנות ה- 70

עבודה מס' 067512

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המניעים האסטרטגיים, הפוליטיים והאידאולוגיים של סין להתקרבות המחודשת לארה"ב.

5,604 מילים ,14 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

נושא עבודה זו הוא ההתקרבות המחודשת (rapprochement) בין סין לבין ארה"ב החל מראשית שנות השבעים של המאה העשרים אשר הייתה משמעותית ביותר בעיצוב היחסים הבין-לאומיים (יחב"ל) ביבשת אסיה ובמערכת הבין-לאומית (בינ"ל) ככלל. נושא זה ממשיך להעסיק את אנשי האקדמיה מכיוון שסביב השנים בהן עוסקת העבודה, סין הפכה לשחקן מהותי ובלתי שגרתי בפוליטיקה בינ"ל והיא עודנה גם כיום. שאלת המחקר של העבודה היא מה היו מניעיה של סין לחידוש היחסים עם ארה"ב.
ההתקרבות בין שתי המדינות נקראת "מחודשת" שכן במהלך המחצית הראשונה של המאה הקודמת, ניהלו השתיים קשרים דיפלומטיים. אולם, החל משנות הארבעים, עם הקמת הרפובליקה העממית הסינית (PRC), חל שינוי ביחסים בין סין וארה"ב. כך, מראשית שנות החמישים ועד לראשית שנות השבעים, נותקו הקשרים בין המדינות והיחסים ביניהן התאפיינו בעוינות רבה. אולם, מראשית שנות השבעים, החלו המדינות לחדש יחסיהן.
עבודה זו דנה אפוא במניעים הסינים להתקרבות המחודשת לארה"ב, אשר יבחנו מנקודת מבט אידיאולוגית, אסטרטגית ופוליטית ויאפשרו בחינה מעמיקה של נושא העבודה. פרקי העבודה נחלקים לשלושה; הפרק הראשון עוסק באידיאולוגיה הקומוניסטית כגורם אשר עיצב את מדיניותו של מאו. ההשערה המרכזית של פרק זה היא שמאו ראה בהתקרבות לארה"ב כלי על מנת לקדם את הקומוניזם הסיני ואת דמותו ומעמדו שלו בעולם. הפרק השני דן בהתפתחויות בתחום הצבאי-אסטרטגי ביבשת אסיה ובמערכת הבינ"ל אשר עיצבו את תפיסת הביטחון של סין. הרציונאל מאחורי פרק זה הוא שאירועים בתחום הביטחוני, בפרט בין בריה"מ וסין, הניעו את סין לחפש שותפה אשר תאבק יחד עימה בהתעצמות הסובייטית. הפרק השלישי בוחן את מניעי סין להתקרבות לארה"ב מנקודת מבט פוליטית. הטיעון המרכזי בפרק זה הוא שבאמצעות יחסים משופרים עם ארה"ב, קיוו בכירים בהנהגה הסינית, ומאו בראשם, להציג את סין כשחקן עצמאי ומהותי בפוליטיקה הבינ"ל ולהניע את כלכלתה קדימה. לבסוף, פרק הסיכום משלב בין הנתונים והטענות שהוצגו במהלך העבודה ועימם, מסקנות העבודה.
הביבליוגרפיה של עבודה זו מורכבת בכללותה ממקורות שניוניים. יש לציין כי נעשה שימוש במאמרים ובספרים של כותבים מערביים וכותבים מזרחיים, סינים בפרט, על מנת שהמידע עליו מתבססת העבודה יהיה מגוון ומהימן.
נקודת המבט של הדיון היא כמובן נקודת מבט סינית; הדיון במניעים מתחיל בסקירת האירועים החשובים שהתרחשו בזירת המזרח הרחוק ובזירה הבינ"ל החל מראשית שנות החמישים. בהמשך, מתרכז הדיון בשלהי שנות השישים ומסתיים בביקורו של ריצ'רד ניקסון (Nixon) בסין ב-1972. עבודה זו בודקת ומעריכה כיצד תפסה סין את האירועים במערכת הבינ"ל ובפנים המדינה באותן שנים אשר יצרו עבורה את התשתית והמניעים להתקרבות המחודשת לארה"ב. יש לציין כי בתקופה בה עוסקת העבודה, מקבלי ההחלטות בארה"ב, בריה"מ וסין עיצבו את מדיניותם בהתייחסם להתפתחויות במערכת היחסים המשולשת שהתעצבה ביניהן אשר נקראה "משולש הכוחות הגדולים" (great power triangle). על כן, ההתפתחויות בין ארה"ב לסין בראשית שנות השבעים, אשר הובילו אותן לחדש את קשריהן הדיפלומטיים, בהכרח צריכות לקחת בחשבון את בריה"מ.
לסיכום, השאלה מה הניע את בייג'ין (Beijing) בראשית שנות השבעים לקחת סיכון ולהיפתח בפני ארה"ב, שעדיין נחשבה בתעמולה הסינית לאויב אימפריאלי של סין, היא שאלה מעניינת. כמו כן, מעניין וחשוב לעתיד היחב"ל לשאול כיצד התאפשר שיתוף פעולה מיוחד זה ומה הוביל את ניקסון, "לוחם קר" (a cold warrior), ואת מאו, מהפכן מושבע, לצעוד בדרך היסטורית זו? על שאלות אלה ואחרות, עבודה זו מבקשת לענות.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
פרק א': מניעה האידיאולוגיים של סין להתקרבות המחודשת לארה"ב
פרק ב': מניעיה האסטרטגיים של סין להתקרבות המחודשת לארה"ב
פרק ג': מניעיה הפוליטיים של סין להתקרבות המחודשת לארה"ב
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החל מראשית שנות החמישים של המאה העשרים, עם עלייתה של המפלגה הקומוניסטית לשלטון בסין בראשותו של מאו דזה-דונג (Dze-dong), ועם פריצתה של מלחמת קוריאה, הצטרפה סין באופן רשמי לגוש המזרחי; ביוני 1950, כשכוחות צפון קוריאה הקומוניסטיים תקפו את דרום קוריאה, שנתמכה על ידי ארה"ב ואחר כך גם על ידי האו"ם (האומות המאוחדות), הוכיחה החזית הסינו-סובייטית איתנות רבה. מלחמתו של מאו לצד סטלין (Stalin), אבי המרקסיזם ומנהיג בריה"מ עד למותו ב-1953, חיזקה את עמידתו מול האחרון, אך גם הביאה את סין להסתמכות יתרה על בריה"מ. כמו כן, מלחמת קוריאה סימלה את התחלת מעורבותה של ארה"ב בטיוואן; הארי טרומן (Truman), נשיא ארה"ב דאז, התערב במלחמת האזרחים בסין והגן על טיוואן, מעוז מושבו של צ'אנג קאי-שק (Kai-shek). בשנים שלאחר מכן, מעורבות ארה"ב בטיוואן גדלה.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי סין- ארה"ב בשנות ה- 70 ", סמינריון אודות "יחסי סין- ארה"ב בשנות ה- 70 " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.