היישום אינו מחובר לאינטרנט

עימות סוגיית השואה במערכת החינוך והשלכותיה על החברה הישראלית

עבודה מס' 067509

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היחס של מערכת החינוך לסוגיית הוראת השואה.

3,465 מילים ,15 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ביטוי הוראת השואה בתוכניות הלימודים, חייב שיהיה חף מכל שיקולים. אין להתעלם מהדילמות הקיימות גם במערכת החינוך בטיפול בנושא הוראת השואה, אך חשוב להיות מודע לחשיבות הנושא ולסכנות הטמונות בו. חשיבות זו לא באה לידי ביטוי בלימוד נושא השואה בשנותיה הראשונות של המדינה.
בחירתי בנושא היא בשל הרצון להבין מהו היחס של מערכת החינוך לסוגיית הוראת השואה, מערכת חינוך אותה אני רואה כזרוע החשובה שאמורה להוביל את הפנמת סוגיית השואה על כל מרכיביה. האם היא אכן עשתה זאת מאז הקמתה ובאיזה צורה?
טענתי היא שהדחקת הצורך להתעמת עם סוגיות השואה ולקחיה במערכת החינוך, לא עצרה את תהליך ההתעמתות עם נושא השואה של אזרחי ישראל. עימות מאוחר זה נעשה בשל מספר סיבות אשר כולן תלויות באירועים שהשפיעו על תפיסת ההישרדות של מדינת ישראל.
עקב כך מערכת החינוך הישראלית הושפעה בעצמה מעיצוב התהליכים בחברה הישראלית ובהמשך לכך גם שינתה את הוראת השואה בעשורים האחרונים. במילים אחרות, השינוי הגיע מלמטה, מהאזרחים ולא מלמעלה, מראשי החינוך.

על מנת לאושש טענה זאת אביא דברי מספר חוקרים המראים כיצד נלמדה סוגיית השואה בתחילת הדרך ומדוע, ומה הם השינויים שהתרחשו בחברה הישראלית ומהם תוצאותיהם של שינויים אלה על מערכת החינוך.
לסיום, אראה את השינוי שחל בהוראת השואה בבתי הספר.

ראשי פרקים:
מבוא
דיון
מערכת החינוך ויחסה לשואה
עיצוב תהליכים בחברה הישראלית
השלכות והשפעות הנסיבות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כאשר החלו להגיע הידיעות הראשונות על השואה בסוף שנות הארבעים, הייתה השפעת השואה על הישוב היהודי בארץ בבחינת חוויה טראומטית. ניסיון ההתמודדות אופיין בתגובות רגשיות חזקות (שצקר 1978, עמ' 386).
דפוסי זיכרון השואה במדינת ישראל עוצבו, גובשו ובמידה רבה גם התמסדו בשנות החמישים, דהיינו בעשור הראשון לקיומה של המדינה. בעשור זה נחקקו החוקים שהסדירו את מעמדו של יום הזיכרון, שנקרא לקראת סוף העשור בשם "חוק הזיכרון לשואה ולגבורה", שם שהוא נושא עד עצם היום הזה. בשנת 1953 הוקם על פי חוק שהתקבל בכנסת מוסד "יד-ושם", המוסד המרכזי שנועד לעסוק בזכר השואה והגבורה ובהנצחתם. מה שחשוב לא פחות - לקבע את מעמדה המרכזי ואולי גם הבלעדי של מדינת ישראל כאחראית לשימור הזיכרון ולעיצוב לקחי השואה.

תגים:

זיכרון · שואה · היסטוריוגרפיה · חינוך · ג'נוסייד · מיתוס גבורה · היסטוגרפיה · חברה ישראלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עימות סוגיית השואה במערכת החינוך והשלכותיה על החברה הישראלית", סמינריון אודות "עימות סוגיית השואה במערכת החינוך והשלכותיה על החברה הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.