היישום אינו מחובר לאינטרנט

שורשי הטבח באוכלוסיה הארמנית 1894-1915

עבודה מס' 067424

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה של גישות שונות העוסקות בחקר טבח הארמנים באימפריה העותמנית בין השנים 1894-1915.

11,415 מילים ,6 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

מחקר זה עוסק בסוגית מעשי הטבח שביצעו התורכים בקהילה הארמנית שישבה בחלקה המזרחי של האימפריה העות'מאנית ששיאם היה בשנים 1894-1896 ובשנת 1915 ואשר ידועים כהשמדת העם (Genocide) הראשונה מסוגה בהיסטוריה. מטרת המחקר הינה להתחקות אחר התהליך שהתרחש באימפריה העות'מאנית שהחל לקראת סוף המאה ה-19, במהלכו עברה האימפריה העות'מאנית מטמורפוזה משמעותית, ממדינה פלורליסטית רב תרבותית ורב לאומית אשר דוגלת בחופש הדת ושוויון אזרחי לכל תושביה למדינה לאומנית המתבססת על אידיאולוגיה פאן-איסלמית ופאן-תורכית קיצונית המקיאה מקרבה כל גורם שאינו עולה בקנה אחד עם שאיפותיה הלאומיות והדתיות במטרה לבחון את המניעים והגורמים שהובילו בסופו של דבר ליצירת הקרקע שאפשרה את הטבח באוכלוסייה הארמנית.
המחקר מחולק לשלושה פרקים. בפרק הראשון יובא הרקע ההיסטורי בו ייסקר תהליך הבנייתה של הקהילה הארמנית, כמו גם התהליכים שעברה הקהילה מקבוצת מיעוט של נוודים ועד לקהילה אזרחית מאורגנת בעלת שפה ותרבות משלה ושאיפות לאומיות אשר השפיעו מהותית על יחסיה עם התורכים. בפרק השני יובאו ארבע גישות העוסקות בחקר השאלה הארמנית ושורשיה, אשר כל אחת מהן מייצגת אסכולה מחקרית שונה ומגוונת. הפרק השלישי מעמת למעשה בין ארבעת הגישות ודן בנקודות מרכזיות המועלות בהן, בוחן נקודות דמיון ושוני, ומנסה לצייר תמונה רחבה יותר של האספקטים השונים בחקר השאלה הארמנית.
מטרתו של מחקר זה אינה למצוא מי מבין הצדדים הוא הצודק, שכן קביעה זו תעמוד בניגוד לאופיו ההיסטוריוגראפי של המחקר. כמו כן אין כמו כן אין המחקר עוסק בשואה הארמנית אלא בשאלה הארמנית, דהיינו לא במעשי הטבח עצמם ומה אירע בהם אלא בגורמים ובנסיבות שהובילו להם, כאשר מטרתי הינה לנסות ולהציג נקודות מבט השונות זו מזו והמאירות צדדים מגוונים בכל הקשור לשאלה המרכזית שהינה האם מעשי הטבח נבעו ממניעים של שנאה אתנית-דתית כלפי קבוצת מיעוט או שמא היו תגובה של המשטר העות'מאני לפרובוקציות שבוצעו על ידי קבוצות לאומניות ארמניות שהיוו מבחינתו איום על יציבותו ויציבות האימפריה.
המקורות בהם נעשה שימוש הינם מקורות משניים המבוססים על מחקרים קודמים שנעשו בתחום וכן על מסמכים פורמאליים, עדויות, וכתבים היסטוריים עות'מאניים ואירופים. המרחב ההיסטורי המדובר הינו ששת הפרובינציות הארמניות ששכנו בחלקה המזרחי של אנטליה וגבלו באימפריה הרוסית ובפרס. הזמן הנידון הינו תחילת שנות ה-80 של המאה ה-19 ועד לשנת 1915 בה התחוללו מעשי הטבח הגדולים ביותר.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
גישות בחקר השאלה הארמנית
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סלאחי רמאדאן סוניל (Sonyel 1987) טוען בספרו כי מוצאם של הארמנים אפוף במסתורין, וכי ישנן מספר דעות שונות, אפילו בקרב חוקרים ארמניים, לגבי מקורותיהם ומוצאם. אסכולה אחת טוענת כי הארמנים הינם צאצאיו של הגיבור העממי Hayk וכי הם קשורים אף לארם נכדו של נוח. אסכולה אחרת סוברת כי מקורותיהם ממוצא קווקזי, ואילו אסכולה נוספת רואה את הארמנים כתמהיל של מוצאים שונים כגון אינדיאנים, אפגאנים, סורים ותורכים. הדעה הפופולארית ביותר בקרב ההיסטוריונים הארמנים היא כי הארמנים הגיעו במקור מהבלקן ומוצאם מעמים אשר חיו באסיה הקטנה ודרום-מזרח אירופה והיגרו למזרח אנטוליה במאה ה-6 לפנה"ס. יאיר אורון (1995) טוען כי הארמנים מייחסים את מוצאם לשבטים קדומים אשר התגוררו באסיה הקטנה בתקופה הפרה-היסטורית והחלו להתיישב באזור שבין הים השחור לים הכספי בערך בשנת 1000 לפנה"ס, כאשר באותה העת החלה התפתחותה של העיר ואן (Van) ולאחריה ירוואן (Yerevan) המשמשת כיום כבירתה של ארמניה (אורון 1995, 37).

תגים:

מזרחנות · ארמנים · השמנדת עם · פרובוקציה · תיאוריה · המזרח התיכון · רוברט מלסון · ג'רמי סאלט · גוקאלפ · ברנרד לואיס · היסטוריוגרפיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שורשי הטבח באוכלוסיה הארמנית 1894-1915", סמינריון אודות "שורשי הטבח באוכלוסיה הארמנית 1894-1915" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.