היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההיבט הרגשי של ילדים עם לקויות למידה

עבודה מס' 067327

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפן הרגשי של הלקות תוך התייחסות למאפיינים של ההפרעה.

8,342 מילים ,32 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

המודעות, בארץ ובעולם, לקשייהם של ילדים הסובלים מליקויי למידה, גוברת והולכת. גדלה גם ההבנה כי ליקויים אלו עלולים לפגוע בצורה חמורה באיכות החיים של הילד בהווה, ולהשפיע על התפתחות חייו בעתיד. המושג ליקויי למידה הוא מושג הכולל מגוון גדול של קשיים ותפקודים ליקויים. זוהי הפרעה קוגניטיבית - נוירולוגית קבועה ואובייקטיבית (זיו וזיו, 2001).
ילדים הסובלים מליקויי למידה נתקלים לאורך שנות התפתחותם בקשיים רבים בביצוע מיומנויות המתבצעות על ידי בני גילם. קשיים אלו מלווים לעיתים קרובות בתחושה של כשלון מתמשך ותסכול לצד הניסיון להתמודד ולהתאמץ ללא הפסקה, ובתחושה של רצון לחברה תומכת ומבינה לצד הדחייה והכעס. בישראל ניתן להעריך שכ-10% מכלל אוכלוסיית הילדים. סובלים מליקויי למידה. הליקוי העיקרי ממנו סובלים ילדים אלו הוא ליקוי קריאה (הבר, 1990).
מטרת העבודה היא לבדוק את ההיבטים הרגשיים של ילדים עם ליקויי למידה. לבדוק מה הן התופעות הנלוות לליקוי, שהרבה פעמים אין אליהן התייחסות בכלל. מאמרים ומחקרים מתייחסים רבות לאזורים הפגועים במוח ולתפקודים הליקויים, פחות יש התייחסות לרגש, לרצון ולמוטיבציה. הרצון לבדוק את ההיבט הרגשי נובע מהידיעה שסך הכוחות של האדם הם לא רק חוכמתו ושכלו. כוחותיו של האדם וחוזקו נמדדים גם בחוסן, ביכולת העמידה שלו מול קשיים, ברצון ובמוטיבציה להתקדם ולגלות עוד (לוין, 2006). כשיהיה ברור מה מרגיש הילד אל מול קשייו, יהיה ברור גם איך לקדם אותו, איפה נקודות החוזק שלו, אלו היבטים של הילד צריך עוד לפתח ובאלו לא להתערב כדי לתת לילד להתקדם בקצב שלו.
ילד בעל הערכה עצמית בריאה אוהב אתגרים. הוא מתלהב, יוזם, נוטל אחריות על מעשיו ועל סביבותיו. לעומתו, ילד בעל הערכה עצמית נמוכה הוא תבוסתן. בעל הערכה עצמית בריאה מודע לכישלונותיו ולהצלחותיו, הוא מודע לתהליכים שהוא עובר ולמה שהוא עושה, הוא מוקד השליטה. בעל הערכה עצמית נמוכה תולה את כישלונותיו בסביבה (הרב אבינר, 2004). הדימוי העצמי שלנו יושפע כאשר התחום שאנו נמדדים לגביו הוא מרכזי בחברה, חשוב לנו, וגם גלוי בפני הסביבה (זיו וזיו, 2001). אם כך ליקויים בתחום רכישת הקריאה, שזה תחום שהשגתו פשוטה יחסית לרוב הילדים, ישפיעו מאד על דימויו העצמי של הילד. עד כמה? איך אפשר לעודד אותו להתקדמות ולראיית התחומים שהוא טוב בהם? האם הדימוי העצמי של ליקויי למידה שונה מהדימוי העצמי של ילדים רגילים?
ובנוסף לזה, מה מרגישים הילדים כלפי הקשיים שלהם? עם מה עוד, חוץ מליקויי הלמידה, הם מתמודדים? האם הסביבה מבינה את הליקוי? האם הסביבה יודעת לתמוך?
שאלת העבודה היא מהם המאפיינים הרגשיים של ילדים עם לקויות למידה, כאשר ההתמקדות היא בילדים עם לקויות קריאה.
באמצעות סקירת מאמרים ומחקרים אתחיל בהגדרת ליקויי למידה, ממה נגרמו הליקויים ומה השלכותיהם בפועל. מה הם מאפייני הילדים בעלי לקויות למידה. אחר כך אסקור את ההיבטים הרגשיים של ילדים עם הליקוי, שם אתייחס לחברה, ללימוד הקריאה והכתיבה, לבדידות מחברים, לקשר לעבריינות ולדימוי העצמי.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 לקות למידה
2.1.1 סוגי לקויות למידה
2.1.2 גורמים ללקות למידה
2.1.2.1 גנטיקה ותורשה
2.1.2.2 בסיס מורפולוגי
2.1.2.3 בסיס פונקציונלי
2.1.2.4 חסך סביבתי ותת-תזונה
2.1.3 מאפייני ילדים בעלי לקות למידה
2.2 היבטים רגשיים של ילדים בעלי לקות למידה
2.2.1 היבטים רגשיים בעקבות רכישת הקריאה
2.2.2 מאפיינים חברתיים
2.2.3 תחושת בדידות
2.2.4 היבטים רגשיים היוצרים עבריינות
2.3 דימוי עצמי
2.3.1 דימוי עצמי בקרב ילדים בעלי לקות למידה
3. דיון
4. סיכום ומסקנות
5. רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

תיעוד של תופעות הדומות ללקות למידה ניתן למצוא כבר בתחילת המאה ה -19 (Hammill אצל שני ונבו, 2006). המונח 'לקות למידה' שנקרא כך לראשונה ע"י קריק (Krik, 1963), בא להחליף מונחים קודמים, כמו, פגיעות מוח, אי סדירות נוירולוגית, עיוורון מילים, אפאזיית ברוקה ואפאזיית ורניקה. קריק גם הגדיר לראשונה את ההפרעה:
"לקות למידה הינה הפרעה או עיכוב התפתחותי באחד או יותר מן התהליכים של דיבור, שפה, קריאה, כתיבה, חשבון או מיומנות לימודית אחרת, הנובעת ממגבלה פסיכולוגית הנגרמת על-ידי אי-תפקוד מוחי ו/או הפרעה רגשית או התנהגותית. הלקות איננה תוצאה של פיגור שכלי, חסך חושי או גורמים תרבותיים וחינוכיים" (Kirk, 1962).

תגים:

לקות קריאה · דיסלקציה · דימוי עצמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההיבט הרגשי של ילדים עם לקויות למידה", סמינריון אודות "ההיבט הרגשי של ילדים עם לקויות למידה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.