היישום אינו מחובר לאינטרנט

בישול בפולקלור - המלח

עבודה מס' 067316

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההיבט הפולקלוריסטי של המלח- המלח כמרכיב מרכזי בהוצאת עין הרע מגוף האדם בטקסים פולחניים מסוימים.

6,363 מילים ,4 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בכתבה על מלח, שהופיעה בעיתון "ידיעות אחרונות", נכתב כי מזונות דוגמת בשר, דגים, ביצים וחלב מכילים מבעוד מועד מלח. המלח משמש אבן יסוד בהתקנת מזון, בשימורו ובתיבולו. המליחות מחדדת את טעמיו האחרים של המזון ומסייעת לשמור על מרקמו. במטבח הכשר משמש המלח להוצאת הדם מהבשר, וגוף האדם זקוק למלח על מנת לאזן את משק המים בגוף .
בעבודה זו, בחרתי לעסוק בהיבט אחר של המלח: המלח כמרכיב מרכזי בהוצאת עין הרע מגוף האדם בטקסים פולחניים מסוימים. אבקש לבחון, כיצד באה לידי ביטוי חשיבותו של המלח בטקסים אלו, ומהן הזיקות השונות, שהוא יוצר במהלכם. בתחילה, אציג סקירה כללית על הרפואה העממית, כפי שבאה לידי ביטוי ברובע היהודי בירושלים של הרבע האחרון של המאה ה- 19. בתוך כך, אתמקד בשני טקסיים פולחניים דומיננטיים: טקס ה-"לויאנוס" וטקס ה-"אפרקונטר", שבהם מהווה המלח נדבך מרכזי. בהמשך, אחשוף מספר ממצאים עיקריים, שעלו במהלך חמשת הראיונות שקיימתי , ושדרכם ניתן להבין את המשמעות החבויה במלח. לבסוף, אנתח את המשמעות המיוחדת של המלח, ולשם כך, איעזר בשלוש גישות פולקלוריסטיות: הגישה הפונקציונאלית, הגישה הקוסמולוגית והגישה הסטרוקטוראלית - סימבולית.
במהלך עבודתי נתקלתי בשתי בעיות מרכזיות. האחת, כמות המקורות הדלה שעוסקת בנושא המלח. עם זאת, במהלך חיפוש המקורות מצאתי ספר מיוחד במינו, שנקרא: "חמסה", בו מוצגת עבודת שדה של חוקר בשם בני נחמיאס, שמתמקדת במציאות היומיומית, כפי שהתרחשה ברובע היהודי בירושלים של תחילת המאה ה- 19. הספר עוסק בין השאר בקמיעות, אמונות ומנהגים על המלח. השנייה, על אף העובדה שנוכחתי לדעת על קיומו של מאמר נוסף שעוסק במלח, מאמרו של החוקר ג'ונס, לא הצלחתי לאתר אותו, גם אחרי חיפושים מעמיקים. מאמר זה, מתמקד במשמעות של המלח ומראה איך באופן אונברסלי, במקומות רבים בעולם, ישנם סיפורים ומנהגים שקשורים במלח.
העבודה התבססה בעיקר על ארבעה ראיוניות אותנטיים שנערכו עם ארבעה אנשים.

תוכן עניינים:
מבוא
חלק תיאורטי:
- רפואה עממית
- טקס ה- "לויאנוס"
- טקס ה- "אפרקונטר"
ממצאים
ניתוח
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

מחלות שונות ומגוונות התפשטו בחלקיו השונים של הרובע היהודי בירושלים עד לרבע האחרון של המאה ה-19. בתקופה זו, לא היו בירושלים רופאים שרכשו את השכלתם במסגרת אקדמית, והטיפול בחולים התבסס בעיקר על רפואה עממית. האוכלוסייה המקומית נאלצה לפנות למרפאים עממיים, שכונו "מרפאים", "ידענים", "מבינים", "בוליסות" ו"חובשים", ולבקש את עזרתם בריפוי מחלותיהם.
המרפאים העממיים טיפלו לא רק במחלות, אלא גם בעקרות, באין-אונות, ברווקות, במקרי גניבה, בסכסוכים בין שכנים ואפילו בבעיות רומנטיות. הם השתמשו בתרופות עממיות, שהתבססו בעיקר על מתכונים מסורתיים, שהיו מקובלים בקרב יהודי ספרד, יוון, יוגוסלביה, טורקיה, בולגריה, רודוס ומיורקה, ובמשך השנים נוספו עליהם רפואות וצמחי מרפא, שנמצאו בשימוש הערבים, שחיו בסביבתם. האמונה בתרופות העממיות, שכונו "Cozas de Caze", רווחה בעיקר בקרב הנשים, ובמיוחד אצל האימהות והסבתות. הצלחתם המשגשגת של המרפאים הביאה לכך, שגם לאחר שהגיעו לירושלים הרופאים הראשונים, רבים המשיכו לדבוק בתרופות מתוצרת בית.

תגים:

מלח · טקסיים · פולחניים · רפואה · עממית · קמיעות · מרפאים · Aynara · מחלות · קללות · גירוש · שדים · ורוחות · לויאנוס · אפרקונטר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בישול בפולקלור - המלח", סמינריון אודות "בישול בפולקלור - המלח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.