היישום אינו מחובר לאינטרנט

כוחם של רעיונות - הדרך לאיחוד המוניטרי באירופה

עבודה מס' 067158

מחיר: 471.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עימות בין שתי גישות לניתוח ההאצה שחלה בתהליך האינטגרציה הכלכלית של אירופה, המנסות להסביר את הסיבות להשלמת השוק האחיד והאיחוד המוניטרי.

6,933 מילים ,16 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

חיבור זה עוסק בניסיון להבין את הסיבות שהובילו להשלמת המהלך שמדינאים ודיפלומטים אירופים עמלו עליו כמעט לכל אורך ההיסטוריה של האיחוד האירופי, החל מימי קהילת הפחם והפלדה (ECSC), עבור בקהילה האירופית (EC), וכלה במתכונתו הנוכחית. רעיון הקהילה האירופית נולד לאחר מלחמת העולם השנייה כתלכיד של אינטרסים פוליטיים וכלכליים, שמטרתו להוות רשת ביטחון שתמנע מלחמות עתידיות, אגב שיקום הכלכלה ההרוסה של מדינות אירופה. כבר ב-1962 דובר על איחוד כלכלי ומוניטרי בין המדינות החברות כאחד היעדים של הקהילה שזה עתה הוקמה, גם אם לא דובר אז על צורך מיידי בשינוי ארגוני מקיף, לרבות מטבע משותף. במילים אחרות, קברניטי הקהילה הבינו את הצורך לנטרל את הפערים בשערי החליפין במטרה לייעל את הסחר ביניהן, ואף על פי שעדיין לא היו לכך השלכות מעשיות, הכוונה כבר הייתה קיימת(1).
לאחר שנדונו ונזנחו תוכניות אלו לא אחת, נראה היה בשלב מסוים כי הקהילה האירופית נחושה בדעתה לממש את כוונותיה. השאלה מדוע רוכזו המאמצים דווקא בנקודת הזמן שבה הושגו לבסוף מטרות אלו היא נקודת מפתח להבנת עתידו של האיחוד האירופי, וזאת משום שנדמה שהוא מצוי כעת בצומת דרכים מבחינת הגדרתו את עצמו. האם הייתה זו תולדה של צירוף נסיבות היסטורי, במהלכו אותתה אירופה גם על כוונותיה הפוליטיות בזירה הבינלאומית, או שמא הייתה זו הגשמת יעדים שמאחוריהם אינטרסים כלכליים בלבד? למרות שחלפו מאז למעלה מחמש שנים, עדיין לא ברור לאן מועדות פניו של האיחוד האירופי - אם לארגון כלכלי רב לאומי, או לפדרציה של מדינות המאוחדות גם מבחינה פוליטית. במתכונתו היום, האיחוד המוניטרי הוא מערכת מורכבת שאינה מוּנעת אך ורק משיקולים כלכליים, ולפיכך אינה מבטיחה רווחה ושגשוג לאורך זמן, ובמוקדם או במאוחר לא תוכל עוד לעמוד בתחרות עם מערכות כלכליות אחרות. מסיבות אלו, ברור כי לשאלות הללו השלכות רבות על עצם קיומו של המודל האירופי, ובעמודים הבאים ננסה לענות עליהן, תוך מתן דגש על השאלה מה היה כוחם של רעיונות בדרך לאיחוד המוניטרי ולהשלמת השוק האחיד, ומה מעמדם של אלה כיום בעיצוב עתידה של אירופה.

תוכן העניינים:
פתח דבר
מבוא
א. איחוד תמורת איחוד - תפקידן של צרפת וגרמניה
ב. כוחם של רעיונות
ג. עתידם של רעיונות: האמנם ארצות הברית של אירופה?
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במאמר זה יעומתו שתי גישות שונות לניתוח ההאצה שחלה בתהליך האינטגרציה הכלכלית של אירופה, המנסות להסביר את הסיבות להשלמת השוק האחיד והאיחוד המוניטרי. האיחוד האירופי עצמו, בפרסומים הרשמיים של מוסדותיו, מתאר את התהליך מתוך זווית רחבה יותר של היסטוריה כלכלית שאינה קשורה בהכרח להתרחשויות פוליטיות דרמטיות בזירה הבינ"ל, אלא להשתלשלות של אירועים שהובילו בהדרגה למימוש החזון שמקורו עוד בשנות החמישים . אולם קפורסו ולוין (Caporaso & Levine), במחקרם המעניין על התהליכים המתרחשים בין מוסדות כלכליים ופוליטיים שונים, מסבירים בבהירות כי הכלכלי והפוליטי אינם ניתנים להפרדה אלא בתיאוריה בלבד . במציאות הם כרוכים זה בזה באופן הדוק ומשפיעים זה על זה ללא הרף.

תגים:

איחוד אירופי · היסטוריה · כלכלה · שוק משותף · איחוד גרמניה · צרפת · גלובליזציה · אירופה · גוש היורו

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כוחם של רעיונות - הדרך לאיחוד המוניטרי באירופה ", סמינריון אודות "כוחם של רעיונות - הדרך לאיחוד המוניטרי באירופה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.