היישום אינו מחובר לאינטרנט

תסמונת פוסט-טראומטית

עבודה מס' 067006

מחיר: 96.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה של תופעת התסמונת הפוסט טראומטית תוך התייחסות קצרה למצב של "הלם קרב".

4,347 מילים ,16 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מקור המילה 'טראומה' הוא בשפה היוונית ומשמעותה פצע או חבלה, כשהדגש הוא על פעולה חודרנית בלתי רצויה לגוף. במציאות הביטחונית- חברתית במדינתנו בשנים האחרונות יש חשיפה רבה לאירועים קשים וטראומתיים החל ממלחמות, פיגועים ועד לאירועים אישיים לכל אדם (נוי, 2000).
החשיפה ללחצים מעיקים באירועים טראומטיים בזמן מלחמה מזוהה כגורם פתוגני, יוצר תחלואה, וכגורם המחריף ליקויים סומאטיים ונפשיים קיימים. ההפרעה הנפשית השכיחה ביותר בעקבות ההשתתפות במלחמה היא 'תגובת קרב', המוכרת גם בכינוי 'הלם קרב'. הסובל מתגובת קרב אינו מסוגל לבצע את המשימות המוטלות עליו, והוא פועל בדרך המסכנת אותו ואת הלוחמים סביבו. ככלל מאופיינת תגובת הקרב בתחושת חוסר אונים ואובדן שליטה. עם שוך הקרב עשויות השפעות תגובת הקרב לחלוף כלא היו, אך לעיתים הן נמשכות ואף מחריפות. הפרעות נמשכות אלו מכונות תסמונת פוסט-טראומטית (PTSD- Post Traumatic Stress Disorder) ( בלייך וסולומון, 2002).
זוהי תסמונת המתפתחת לאחר חוויית אירוע טראומטי בו חווה האדם איום של מוות או פציעה משמעותית או איום על השלמות הפיזית שלו או של אחרים. הלוקים בהפרעה מגיבים לחוויה זו בתחושות של פחד , חוסר אונים או אימה (DSM-4). תסמיניה העיקריים הם: חוויה חוזרת ומכאיבה של האירוע הטראומטי באמצעות מחשבות, דימויים ותחושות בזמן הערות, וחלומות בזמן השינה; מצוקה ניכרת בזמן חשיפה לדברים המרמזים על האירוע או מזכירים אותו; ופעולות או תחושות המהוות תגובה כאילו האירוע ממש קורה שוב. הימנעות והתרחקות מכל מה שעשוי להזכיר את האירוע הטראומטי; קושי לזכור היבטים חשובים שלו. נתק רגשי המתבטא באיבוד עניין, תחושת ניכור ואדישות כלפי אחרים; קושי להרגיש או להביע רגשות חמים. סף גירוי נמוך ועוררות יתר, המתבטאים בהפרעות שינה, עצבנות והתקפי זעם, קושי בריכוז, חרדה וחשדנות. התנהגות אלימה כלפי הסובבים ונטייה להרס עצמי (ICD-10).
הפרעה פוסט-טראומטית היא הפגיעה השכיחה והמקור העיקרי לנכות נפשית בעקבות היחשפותם של החיילים להתנסויות הטראומטיות הכרוכות בשירות הצבאי ובעיקר במלחמה. כ- 13%-20% מהלוחמים שנחשפו למלחמה, ימשיכו לסבול בחלוף השנים מהפרעה פוסט- טראומטית. במחקר קהילתי שנערך בישראל, נמצא כי 183 (16.5%) מהגברים שדיווחו שנטלו חלק במלחמה (ששת הימים, התשה, יום כיפור או לבנון הראשונה), אובחנו כלוקים בהפרעה פוסט-טראומטית (Solomon, Neria & Ohry, 1994).
חשיפה לטראומה יכולה להשפיע על התפתחות של הפרעות שונות נמצאה שכיחות של בין 10% ל- 90% של תגובות פוסט-טראומטיות הבאות לידי ביטוי בהפרעות חרדה, דיכאון, שימוש באלכוהול ובסמים והפרעות אישיות ( Rundell, Ursano & Holloway, 1989).
עבודה זו תסקור תיאור כולל של הפרעת הפוסט-טראומה (PTSD) עם התמקדות הסימפטומים בקרב הלומי קרב ותתאר את התמונה הקלינית. לאחר מכן תוצג התפתחות ההפרעה לפי הגישה הפסיכואנליטית ותוצע שיטת טיפול לפי גישת הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי (CBT: Cognitive-Behavioral Treatment).

תוכן העניינים:
מבוא
א. הלם קרב- קריטריונים לאבחנה והדינאמיקה של ההפרעה
ב. התפתחות התסמונת הפוסט-טראומטית על-פי הגישה הפסיכואנליטית
ג. אסטרטגיה: טיפול קוגניטיבי- התנהגותי
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT - Cognitive Behavioral Therapy) היא שיטת טיפול פסיכולוגי, המתבססת על שילוב של רעיונות מתוך הטיפול ההתנהגותי והקוגניטיבי. זהו למעשה מושג כללי לשיטות טיפול שמשתמשות בטכניקות של שינוי התנהגות ובנוסף גם תהליכים משותפים שעוצבו לשנות אמונות לא מסתגלות. לאבי השיטה נחשב הפסיכולוג אלברט אליס, שפיתח אותה כבר בשנות ה-50 של המאה ה-20, והיא זוכה לפופולאריות מאז שנות ה-80 של אותה מאה. הוא מבוסס בין השאר על מודל ההתניה הסמויה, לפיו גם תהליכים קוגניטיביים, כמו לדוגמה מחשבות אוטומטיות, נרכשים בתהליכי למידה הדומים ללמידה ההתנהגותית. בין העקרונות הבסיסיים:

תגים:

הלם · קרב · הפרעה · פוסט · טראומתית · פוסט · טראומה · PTSD · איבחון · טיפול · גישה · פסיכואנליטית · קוגניטיבית · התנהגותית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תסמונת פוסט-טראומטית", סמינריון אודות "תסמונת פוסט-טראומטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.