היישום אינו מחובר לאינטרנט

השיעים בעראק 1958 - 1991

עבודה מס' 066824

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה כללית של התקופה, בחלוקה לארבע תקופות משנה.

5,977 מילים ,7 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

שורשיה של השיעה נעוצים בראשית ההיסטוריה של העם המוסלמי- מיד לאחר מותו של מחמד
ועלייתם של ארבעת הח'ליפים הראשונים. מותו של מחמד, בלא שמינה לו יורש וללא קביעת נוהל מסודר לבחירת השליט, קיבעו את הדגם הסוני להעברת השלטון .
כלומר, שלושת הח'ליפים הראשונים היו מבני שבט קורייש- שבטו של מוחמד, והח'ליף הרביעי היה מבני משפחתו של הנביא מוחמד והוא עלי בן אבי טאלב. עלי- בן דודו וחתנו של הנביא, בעלה של בתו פאטימה. השיעה התחילה כתנועה פוליטית בעיקרה, ומכאן פירושה המילולי של המילה "שיעה" הוא "סיעה"- הכוונה לסיעתו של עלי שדרשה את זכותו לח'ליפות על רקע קרבתו המשפחתית לנביא.
השיעים בעראק נחשבים לעדת רוב שהיא מבחינת מיעוט. כלומר רוב מבחינה מספרית ומיעוט מבחינה פוליטית. למרות שאין נתונים בדוקים ועדכניים ביחס לשיעורם המדויק באוכלוסיה כיום, שכן מאז תום המנדט הבריטי ב 1932 הקפידו ממשלות עראק השונות לשמור פרט זה מתוך מפקד האוכלוסין כעל סוד מדינה. מדיניות זו כשלעצמה מלמדת שיש כאן בעיה רגישה שראשי השלטון מבקשים לדחוק מתחת לפני השטח. (בנג'ו 61)
העובדה שעראק היא ערש צמיחתו של הזרם השיעי באסלאם גרמה לכך שבתחומה יתפתחו הערים הקדושות ביותר של הזרם הזה, אשר הפכו לאבן שואבת לעולי רגל ולחכמי הדת ברחב העולם השיעי. ארבע הערים הקדושות: נג'ף, כרבלא, כאט'מיה וסמארא היו לא רק המרכז הדתי של השיעים אלא לעיתים גם מבצרם הפוליטי. מעמדן של ערים אלו הוקנה להן בזכות העובדה שמצויים בהן קברותיהם של גדולי השיעה, שהבולטים בהם הם קברו של עלי בן אבי טאלב בנג'ף וקברו של חוסין בנו בכרבלא. (בנג'ו 62) לשכבת אנשי הדת, העלמא, נודע תפקיד מרכזי בקרב השיעים, תפקיד שחרג בהרבה מהתחום הדתי הצרוף.

בשלהי שנות החמישים, כאשר מרכזי הלימוד השיעיים התדרדרו לשפל, החלה תסיסה אינטלקטואלית בקרב אנשי דת שיעים צעירים. הזרזים להתעוררות זו היו האתגרים שהציבו פעילות הקומוניסטים וקליטת המסרים הרדיקליים הלאומיים פאן ערביים בקרב צעירים שיעים משכילים. (אפל 254)
בעבודה זו אציג תמונה כוללת של השיעים בעראק בין השנים 1958- 1991. תחילה אציג את הקמת וצמיחת חזב אל-דעוה אל-אסלאמיה, תנועה דתית שיעית בעלת השפעה רבה בעולם השיעי. שנית, אציג את עלייתו של משטר הבעת' ואלימות השלטון כנגד השיעים. שלישית, אציג את יחסי עראק- איראן והשפעתם על השיעים ולבסוף את הפלישה לכווית והמרד השיעי בשנת 1991.

תוכן העניינים:
מבוא
צמיחת חזב אל-דעוה אל-אסלאמיה 1958 - 1968
שלטון הבעת' והאלימות כלפי השיעים 1968- 1978
השיעים ויחסי איראן - עראק 1979- 1988
הפלישה לכווית והמרד השיעי 1990-1991
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במובן הדתי, דעוה היא קריאה לאנשים להאמין בדת האמיתית, האסלאם. במובן הפוליטי, דעוה היא קריאה לאמץ את דרכי האסלאם. בסוף שנות החמישים, העלמא העראקים החלו לדון בדעוה בשני מובנים אלה. חששם של העלמא עלה כאשר הם הבחינו שהלאומיות הערבית והקומוניזם מושכות אליהן מספר רב של עראקים. שתי האידיאולוגיות היו חילוניות, חלק ממהותן היה הפרדת הדת מהממשלה ודחיית מעורבות הדת בפוליטיקה. הלאומיות הערבית עמדה כנגד האוניברסאליות של האסלאם והקומוניזם איים על הדת עצמה. (ויילי 31)

תגים:

שיעים · עראק · עירק · מיעוטים · אסלאם · איסלאם · איסלם · עיראק · שיעה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השיעים בעראק 1958 - 1991", סמינריון אודות "השיעים בעראק 1958 - 1991" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.