היישום אינו מחובר לאינטרנט

1958 כשנת תהפוכות במזרח התיכון: המהפכה בעיראק

עבודה מס' 064782

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה היסטורית וניתוח תהליכים פנימיים וחיצוניים שהובילו את עיראק למן הקמתה דרך מלחמת-העולם השניה והשלכותיה ועד מהפכת 1958.

5,518 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בעקבות מלחמת-העולם הראשונה קיבלה בריטניה מנדט בעיראק. האירועים של אותה התקופה במזרח-התיכון הביאו את בריטניה לקבל החלטה בנוגע לשאלת סוג השלטון שתכונן בעיראק (שלטון ישיר כמו בהודו, או שלטון עקיף), לאחר התלבטות קשה. בריטניה ניסתה להקים בעיראק מדינה שתהיה עצמאית אך עדיין תהיה תלויה בה במידה מסוימת. אחד האירועים המשמעותיים שהשפיע על החלטת בריטניה לכונן שלטון עקיף בעיראק, שיהיה כפוף לה וישמור על האינטרסים שלה, היה המרד של שנת 1920 בעיראק.
עיראק המודרנית הוקמה בסוף מלחמת-העולם הראשונה על-ידי הבריטים במטרה לשרת את האינטרסים של הכוח האימפריאלי הבריטי. עם גילוי שדות הנפט עיראק הפכה לעניין יותר חשוב בשביל הבריטים. בריטניה הכניסה משטר מלוכני כאשר היא הבינה ששלטון עקיף משרת בצורה היעילה ביותר את האינטרסים הבריטים, במיוחד אחרי מרד 1920 שהתקיים בעיראק נגד הבריטים. בעזרת הכוח הזה יוכלו הבריטים לשלוט בשדות הנפט העיראקים ולהיות ביתרון כלכלי מול העולם כולו, וכדי לעשות זאת היתה חייבת להיות נוכחות בריטית.
השלטון המונרכי שייסדה בריטניה בעיראק נמשך עד שנת 1958, עת פרוץ המהפכה הצבאית על-ידי תנועת הקצינים החופשיים בעיראק. השלטון בעיראק עבר הרבה תלאות בדרך לכינון מדינה עצמאית. גם אחרי שהשיגה עיראק עצמאות נותר השלטון בלתי יציב ומעורער.
מנהיגי המהפכה הגדירו לעצמם מטרה, והיא לשחרר את עיראק מהשלטון המונרכי שנכפה עליה ומהאימפריאליזם הבריטי, שהיה נטע זר. זאת ניסו לעשות באמצעות שינויים חברתיים וכלכליים שהכניסו מיד לאחר עלייתם לשלטון וזאת על-מנת לשפר את רמת החיים של העם העיראקי.
בעבודתי אנסה להראות כי התהליכים ההיסטוריים שעברו על עיראק מאז הקמתה בשנת 1920 והשלטון שנכפה עליה על-ידי גורמים חיצוניים (אם זה השלטון הבריטי או אם זה המלך שנבחר על-ידו), דרך קבלת עצמאותה, אכן הובילו באופן בלתי נמנע למהפכה של שנת 1958 שהתבצעה על-ידי קציני צבא ובראשם עבד אל-כרים קאסם וגרמה להפלת המשטר המלוכני ששלט בעיראק עד אז.
זאת אעשה באמצעות סקירה היסטורית וניתוח תהליכים פנימיים וחיצוניים שהובילו את עיראק למן הקמתה דרך מלחמת-העולם השניה והשלכותיה ועד מהפכת 1958.
העבודה מחולקת לשלושה פרקים. הפרק הראשון סוקר את הרקע של עיראק מייסודה ועד קבלת עצמאותה. הפרק השני סוקר את התהליכים המדיניים הכוללים את מערכת היחסים עם בריטניה ואת מלחמת-העולם השניה, השלכותיה ומה שבא בעקבותיה. והפרק השלישי יעסוק במהפכה עצמה, תוצאותיה והשלכותיה. ולבסוף סיכום ומסקנות.
עבודתי מסתמכת על מקורות משניים בשפות העברית והאנגלית: ספרי היסטוריה העוסקים בעיראק על כל תקופותיה, ומאמרים אקדמאים המתמקדים במהפכת 1958 ובוחנים אותה מנקודות מבט שונות.

תוכן עניינים:
מבוא
1. רקע הסטורי: ייסוד עיראק
2. תהליכים מדיניים
א. מערכת היחסים עם בריטניה עד פרוץ מלחמת העולם השניה
ב. ממלחמת העולם השניה ועד מהפכת 1958
3. מהפכה
א. 14 ביולי 1958
ב. תוצאות המהפכה
4. סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

עיראק היתה חלק מהאימפריה העות'מאנית וכאשר התמוטטה האימפריה היתה נתונה עיראק תחת שלטונה של מעצמה זרה, לאחר שבריטניה קיבלה את המנדט על עיראק. מרד 1920 היווה חלק משמעותי בהקמתה של עיראק, שכן הוא הגורם להחלטת בריטניה לגבי סוג וצורת השלטון שברצונה לכונן בעיראק. התגובות של הבריטים למרד הביאו להשלכות רבות. המרד היה משמעותי שכן אחריו הוקמה עיראק המלוכנית, אשר שרדה בצורת השלטון הזו (מונרכיה) עד לשנת 1958 כאשר התחוללה המהפכה הצבאית.

תגים:

1958 · עיראק · כרים · מהפכה · עבד · קאסם · עירק · שלטון · נפט · הקצינים · החופשיים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "1958 כשנת תהפוכות במזרח התיכון: המהפכה בעיראק", סמינריון אודות "1958 כשנת תהפוכות במזרח התיכון: המהפכה בעיראק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.