היישום אינו מחובר לאינטרנט

MAD במזרח התיכון - טירוף בלתי נמנע או מאזן כוחות המבטיח יציבות

עבודה מס' 065275

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד יתמודד המזרח התיכון עם מודל בסגנון ה- MAD?

7,398 מילים ,26 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור מצב עתידי, תיאורטי, המדגים כיצד יתמודד המזרח התיכון עם מודל בסגנון ה- MAD כפי שהתקיים בתקופת המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות, כאשר שלוש הנחות יסוד מתקיימות:
1. האיבה בין ישראל לאיראן נותרת בעינה והפערים האידיאולוגיים, הדתיים והתרבותיים ממשיכים ללבות את אש השנאה ביניהן.
2. איראן הופכת למדינה גרעינית - המאמצים למנוע את התגרענותה עולים בתוהו והעולם נאלץ להשלים עם איראן גרעינית.
3. ישראל עוברת למדיניות גלויה.

גוף העבודה יתחלק לשלושה חלקים. הראשון יעסוק בביסוס ההנחות שהוזכרו, תוך הצגת שלל האפשרויות הקיימות. השני יתאר את ההשלכות המיידיות על המערכת האזורית והבינלאומית למן הרגע בו יתקיימו שלוש ההנחות והשלישי יצייר שתי תמונות מצב שונות העלולות להתקיים נוכח המציאות המשתנה. אף על פי שמהותה העיקרית של העבודה עוסקת ביחסי ישראל-איראן לאור קיומן של ההנחות הבסיסיות, הרי שנפח ניכר תופס ניתוח השפעתם של אירועי העתיד על מדינות האזור והעולם כולו. יש לציין ששלל האירועים והמקרים שאתאר במהלך העבודה הנם רק קובץ מייצג שכן בשל קוצר היריעה מובן שלא אוכל לעסוק בכל הפרמטרים השונים הכרוכים בדינאמיקה הישראלית-איראנית.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. ביסוס ההנחות
2.1 ישראל ואיראן - איבה בלתי פוסקת
2.2 איראן גרעינית
2.3 ישראל עוברת למדיניות גלויה
3. מזרח תיכון גרעיני - תיאור מצב
3.1 מאזן הרתעה במזרח התיכון
3.2 מאזן אימה במזרח התיכון
4. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אחד ממרוצי החימוש האסטרטגיים המסוכנים ביותר בעולם כיום, אם לא המסוכן שבהם, הוא זה שבין ישראל לאיראן. הגם אם כמות הנשק האופציונאלית הקיימת היום בידי שני הצדדים היא מינורית בהשוואה לארסנל הנשק שעמד בליבה של המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות, או אפילו בהשוואה לסטנדרט הצבאי הנהוג בקונפליקטים המוגבלים יותר כמו זה שבין הודו לפקיסטן, הרי שעצם מרוץ החימוש עצמו הופך את העסק כולו למסוכן ביותר. השילוב בין הפגיעות הפיזית של מדינת ישראל אל מול הקיצוניות המתלהמת האיראנית, הופך קטלני יותר עם כל צעד שלוקח מרוץ החימוש קדימה. העובדה שהופכת את התהליך כולו למפחיד הרבה יותר היא שמבחינת מקבלי ההחלטות האיראניים, קו הסיום של מרוץ החימוש מסמן את הגעתה של איראן למעמד של מעצמה גרעינית. מנקודה זו והלאה, כל סטייה, ולו הקטנה ביותר, ממסגרת הסטאטוס קוו בו נמצא הקונפליקט בין שתי המדינות כיום, עלול להוביל ללחיצה על כפתור ההשמדה. במילים אחרות, האיזון הרגיש ממילא בין ישראל לאיראן יהפוך, עם הגעתה של איראן ליכולת גרעינית מלאה, למאזן כוחות שברירי במיוחד שעלול להסתיים בצורה הנוראית ביותר.
מעבר להשלכה המיידית שיהיה לגרעין האיראני על עתיד מערכת היחסים בין איראן לישראל, הרי
שאיראן היא גם שחקן אסטרטגי חיוני במערכת הבינלאומית והמדינה הגדולה ביותר במערכת האזורית הכוללת את המפרץ הפרסי, המזרח התיכון ומרכז אסיה (כולל תורכיה). משום שכך, הרי שכל התפתחות משמעותית באיראן תשפיע על המערכת האזורית והבינלאומית ותיצור אחריה בהכרח גלי הדף ולו רק בשל המצב הגיאופוליטי בו היא נמצאת(1).
אפקט עיקרי להוכחה פומבית בדבר יכולת גרעינית איראנית יהיה בתגובתה של ישראל לשינוי הצבאי-בטחוני באיראן, תגובה שללא ספק תגרום גם היא לזעזועים במערכת הבינלאומית. אחת האפשרויות העומדות כיום בפני מקבלי ההחלטות בישראל, כמו גם בפני חוקרים העוסקים בשינויים העתידיים במערכת הבינלאומית לאור שאיפותיה הגרעיניות של איראן, מניחה שינוי דרמטי במדיניות הביטחון הישראלית בצורה של יציאה ממדיניות של עמימות גרעינית לעבר מדיניות גרעין גלויה. אם אכן תהפוך אפשרות זו למציאות הרי שמרגע הפיכתה של איראן למדינת גרעין ועם יציאתה של ישראל למדיניות גרעינית גלויה ישתנה המזרח התיכון כולו. שרשרת האירועים תסחוף אחריה בהכרח את שאר מדינות האזור ותשפיע ללא ספק גם על העולם כולו.

תגים:

איראן · ישראל · מאזן גרעיני · עמימות · אטום · התגרענות · האיום האיראני · מדיניות הגעין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "MAD במזרח התיכון - טירוף בלתי נמנע או מאזן כוחות המבטיח יציבות", סמינריון אודות "MAD במזרח התיכון - טירוף בלתי נמנע או מאזן כוחות המבטיח יציבות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.