היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעורבות ארה"ב בלבנון בשנים 1958, 1982

עבודה מס' 070318

מחיר: 549.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ההחלטה להתערב במשברים נבעה משיקולים גלובאליים של עימות עם ברית המועצות, והאם החשש מפני קיומו של עימות כזה היה מוצדק.

7,576 מילים ,23 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

האינטרס הלאומי של ארה"ב הוא קיומה כמדינה עצמאית מתוך שמירה על מוסדותיה ועל ערכיה ומתוך דאגה לרווחת אזרחיה. היא חותרת ליצירת סביבה עולמית, הנוחה להשגת המטרות הללו ולשמירתן.
ארה"ב חותרת לשמור על מוסדותיה הדמוקרטיים, תרבותה המערבית המיוחדת וקביעת מדיניות לאור עקרונות ומוסר, תוך שמירה על חירות וזכויות אדם למען אזרחיה ולמען אחרים. ארה"ב מעוניינת שמערכת בינלאומית של מדינות חופשיות ועצמאיות תנקוט במדיניות של שלום וצדק, של מניעת סכסוך גרעיני, של ריסון סכסוכים מקומיים ושל קידום תנאים לפיתוח כלכלי וחברתי, לפיכך היא חותרת ליצור סביבה עולמית הנוחה להשגת המטרות הללו ולשמירתן.
עם זאת האינטרסים האמריקאים משתנים כל הזמן בהתאם לשינויים באזורים שונים בעולם, ביחס לדרכי השגתם ובהתאם להשקפותיהם של מקבלי ההחלטות. ביטחון הוא האינטרס האמריקאי הראשון במעלה, ברם מרכיביו משתנים לעיתים קרובות. סביר שסיוע צבאי יוגש למדינה שיש בה אינטרס כלשהו עבור ארה"ב, ולא יוגש למדינה שאין בה אינטרס. כך גם כשמדובר בסיוע כלכלי. הימצאותם של אזרחים אמריקניים בארצות חוץ, מיקומם של מתקנים צבאיים אמריקניים וסכנה לקיומם הינם גורמים נוספים בהתערבות.
הסכסוך הישראלי- ערבי במובנים רבים, הוא המסובך ביותר מבחינת עיצוב המדיניות האמריקנית וזאת בשל יחסה המיוחד של ארה"ב לישראל.
ישראל תופסת מקום מיוחד במדיניות ארה"ב במזה"ת. קיומה של ישראל וביטחונה מהווים קווים עיקריים במדיניות ארה"ב מאז קום המדינה, והיא תומכת בה מאז ועד היום. האינטרס וההתחייבות האמריקנית בקיומה ובביטחונה של ישראל ובשימת קץ לסכסוך ישראלי-הערבי מעוגנים עמוקות ביחסים בין שתי המדינות, מדיניות שכל ממשל אמריקני מאשר ותומך מאז ימי הקמת המדינה. ביסודו של אינטרס זה שוכנים גורמים רבים שעיקרם: גורמים מדיניים-ביטחוניים, תרבותיים-דתיים וכלכליים.
לבנון הינה מדינה המשפיעה ישירות על הסכסוך במזרח התיכון כשלהרכבה האתני חשיבות גדולה מאד בסכסוך האזורי. מאז הקמתה היא סבלה ממשברים פוליטיים וחברתיים פנימיים רבים, אשר השפיעו על המזרח התיכון והעולם כולו בצורה ישירה ועקיפה.
מאז הקמתה של לבנון העצמאית בשנת 1943 על ידי ה"אמנה הלאומית", שהיתה מעין פשרה בין המנהיגות הנוצרית למוסלמית, מצאה עצמה המדינה במאבקי כוח פנימיים אך בין אם אלו הפכו למלחמת אזרחים ובין אם שקטו לזמן מה, מאבקי כוח תמיד היו קיימים בשל מבנה האוכלוסייה הלבנונית.


הפסיפס הלבנוני מורכב מקבוצות אתניות ודתיות רבות. חוסר הביטחון ההדדי בין העדות יוצר למעשה מתח מדיני בלתי פוסק, ובמקביל היריבות העדתית נושאת עימה גם יריבות פוליטית, כשכל עדה מצדדת במדיניות
משלה. אופייה של היריבות הפוליטית ועקרונותיה יש בהם כדי לעצב את דמות הסכסוך העדתי והסכסוך הפוליטי כאחד.

מטרת העבודה, הינה לבחון את מדיניותה הצבאית-פוליטית של ארה"ב בלבנון בשתי נקודות זמן קריטיות בלבנון: בשנת 1958 ובשנת 1982. במהלך העבודה אנסה לעמוד על השיקולים, שהביאו את הממשל האמריקאי להתערב בלבנון.
שאלת המחקר, בעבודה זו תהיה: האם ההחלטה להתערב במשברים נבעה משיקולים גלובאליים של עימות עם ברית המועצות, והאם החשש מפני קיומו של עימות כזה היה מוצדק.
השערת המחקר שלי תהיה, כי שיקוליו של הממשל האמריקאי להתערבות במשברים נובעים מאינטרסים אזוריים וגלובאליים. הדגש, הושם על שיקולים גלובאליים, לפיהם גובשה מדיניות החוץ מתוך חשש להידרדרות האזור עד לכדי עימות בינגושי, אולם לדעתי חשש זה היה בלתי מוצדק.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - משבר 1958
רקע למשבר
העילה הפנימית למשבר 1958
הגורם החיצוני למשבר
המדיניות האמריקאית בתחילת המשבר
מדיניות ארה"ב לאחר הגשת תלונה למועצת האו"ם
הצעת נאצר
הפיכה צבאית בעיראק
החלטה על התערבות ישירה של ארה"ב בלבנון
פינוי הכוחות האמריקאים ובחירת שיהאב לנשיא לבנון
פרק ב': משבר לבנון - 1982
מדיניות החוץ של הנשיא קארטר קודם המשבר
מדיניות החוץ של הנשיא רייגן
עמדת ארה"ב סכסוך הערבי-ישראלי
תחילת המשבר
התייחסות ארה"ב למתח בין אש"ף לישראל
מבצע שלום הגליל ועמדת ארצות הברית
פינוי אש"ף מלבנון ושיגור כוח רב לאומי ללבנון
תכנית רייגן
המציאות לאחר דחיית התכנית
לחצים פנימיים בארה"ב
פרק ג' - השוואה בין התקופות הנדונות
פרק ד' - סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתום מלחמת סואץ (מבצע קדש) בשנת 1956, התרופף גם המצב הפנימי בלבנון, דבר שהפר את האיזון המדיני שהיה קיים בין העדות. מספר גורמים היו למשבר: פנימיים, אזוריים וחיצוניים-בינלאומיים.
את הרקע האזורי למשבר 1958 סיפק גל הפאן-ערביות בהנהגת נאצר. ניצחונותיו הדיפלומטיים של נאצר וכינונה של הקע"ם, שמשמעותה איחוד בין סוריה ומצריים תחת הנהגת נאצר, השפיעו באופן מיידי על המצב הפנימי בלבנון. עם הופעת האידיאולוגיה הפאן-ערבית נחלקה האוכלוסייה בלבנון לשני מחנות:
המחנה המוסלמי, שמסירותו לנאצריזם ולעקרונותיו חתרה תחת נאמנותו כלפי חוגי השלטון שנשלטו על ידי הנוצרים ומחנה זה תבע עתה את השתלבותה של לבנון באיחוד המצרי-סורי שהוקם(1).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעורבות ארה"ב בלבנון בשנים 1958, 1982 ", סמינריון אודות "מעורבות ארה"ב בלבנון בשנים 1958, 1982 " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.