היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבירות צווארון לבן- עבירת השוחד

עבודה מס' 066757

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרת מעשה השוחד תוך כדי הארת הצורות השונות והאפשרויות של השיחוד.

9,206 מילים ,74 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תחום העבריינות הכלכלית והצווארון הלבן חופף במידה רבה את התופעה הקרויה שחיתות. "במרכז האיסורים הפליליים עומדים אלה אשר מכוונים כלפי התנהגות מודעת שיש בה יסוד של שחיתות... נטילת שוחד, הפרת אמונים וביצוען של עבירות אחרות הקבועות בדיני העונשין... הן מפרות את האמון של פרט בפרט, ושל הפרט בשלטון. הן מעודדות זלזול ברשויות הציבור ובעובדי ציבור. הן מטפחות ציניות כלפי רשויות המנהל וכלפי הסדר החברתי הקיים. הן פוגמות באמון של הפרט, בתפקודו של הכלל, ובכך מערערות את היציבות החברתית"(1).

עבירת השוחד בימינו, כמגיפה המאיימת להתפשט עוד ועוד, חולשת על פני תחומים שונים במנהל הציבורי ומתיימרת לאחוז ברבים נוספים. חדשות לבקרים, מתפרסמות באמצעי התקשורת ידיעות אודות שערוריות של שחיתות שעניינן חשדות בגין ביצוע עבירות שוחד, אם מדובר במקרי שוחד המיוחסים למפקד הימ"ר , או לעובדי ועדת התכנון והבנייה על הסדרי אישורי בנייה , וכלה במתן שוחד לשם השגת תארים מזויפים של אוניברסיטאות לטביה וברלינגטון . ולא רק זאת, כי אם לצערנו, הגיעה אף עבירת השוחד לפתחם של בתי החולים בארץ, והתפשטה כנגע זר. כל זאת ועוד, טרם הזכרתי כלל את עובדי השלטון הנכבדים להם אנו שומרים אמונים, שרון, דרעי, צחי הנגבי, שבס.... והרשימה עודה בשיאה.
משכך המצב, בקוראנו ידיעות אלו, נראות עבירות אלו כדבר שבשגרה, כאילו הינן חלק ממדינה מתוקנת. אך, אל לנו לשכוח, כי השוחד הוא מעשה בלתי מוסרי, לפי כל נורמה חברתית ומוסרית מוכרת. זהו מעשה נפשע, והנפגעים הישירים ממנו הוא הציבור.

מטרת עבודת מחקר זו הינה להגדיר את מעשה השוחד, מבחינה אוניברסאלית, כמעשה נפשע, תוך כדי הארת הצורות השונות והאפשרויות של השיחוד. אך טרם הדיון בעבירת השוחד כשלעצמה, אציג מבוא קצר בדבר עבריינות הצווארון הלבן, הכוללת תחתיה את עבירת השוחד, שיכלול ולו על קצה המזלג, את מקורה, מאפייניה, ודרכי אכיפתה. לאחר מכן, אתייחס לעבירת השוחד, תוך הצגת המסגרת החקיקתית בה היא מעוגנת מימי שלטון המנדט הבריטי, אציג את יסודותיה הנפשיים והחיצוניים, מאפייניה והיבטים נוספים של עבירה זו כפי שקבועה בחוק. כמו כן, וללא הרחבת היריעה יתר על המידה, אתייחס לעבירות ספציפיות הנלוות למושג השוחד האוניברסאלי, שוחד בחירות ושוחד בתחרויות בהיותם חלק מהפרק על דיני השוחד בחוק העונשין. בנוסף, אין זה סביר לדון בעבירת השוחד ללא אזכורו של המשפט העברי, ועל כן, אערוך דיון קצר, תוך הצגת עבירת השוחד בתקופת המקרא ודיון במספר פרשנויות של חכמינו מקדמת דנא. לבסוף, אציג על קצה המזלג את הדין הנוהג במשפט המקובל באנגליה, מקורה של עבירת השוחד.

אקדים ואומר, כי עבירת השוחד הינה עבירה רחבה עד מאוד, משום שטרם נמצאה לה הגדרה מתאימה ובשל כך זכתה לפרשנויות רבות בקרב מלומדים. כמו כן, לא ניתן להתעלם מעצם היותה חולשת על פני תחומים רבים. על כן, היות והיריעה קצרה מלהכיל את כל שראוי להיאמר בהקשרה, עבודת מחקר זו כוללת סוגיות רבות, אשר הדיון בכל אחת מהם מתמקד בנקודות עיקריות וחשובות בסוגיה. אין זה מיותר לציין, כי רבות הסוגיות שניתן לחקור ולבחון בהקשר לעבירת השוחד, ורב החומר המשפטי שקיים בעניינה.

תוכן עניינים:
פתח דבר
פרק ראשון: עבריינות הצווארון הלבן
פרק שני: עבירת השוחד
פרק שלישי: השוחד במשפט האנגלי
פרק רביעי: שוחד בחירות, שוחד בתחרויות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המונח עבירות צווארון לבן (White Collar Crimes) נטבע, לראשונה, על-ידי הסוציולוג Edwin Southerland (2) בשנת 1939, ומופיע בספרו המפורסם White Collar Crime משנת 1949. באמצעות מחקריו, גיבש Southerland את ההבחנה לפיה, עבריין צווארון לבן, בהבדל מעבריין "רגיל" פועל לא מתוך השפעה של תת-תנאים משפחתיים או חברתיים (עוני, עזובה חברתית וכיו"ב), אלא בדרך מחושבת, רציונאלית הנשענת על סביבה של ביסוס כלכלי וחברתי. עבריין מסוג זה לומד היטב את מערכת האתיקה בתחומו המקצועי או בתחום עיסוקו, הוא מנצל את מעמדו ואת היכרותו עם רזי תחום עיסוקו כדי לקדם מטרות בלתי חוקיות(3). מאליו מתבקש שהעבריין הזה, בדרך כלל, הוא קר, מחושב, מתוכנן ובעל יכולת לבצע את פשעו בדרך מתוחכמת המעלימה את עצם ביצוע העבירה ובוודאי את זהותו כעבריין, מעיני הבריות ומעיני הגורמים מושא העבירה.

תגים:

צווארון · לבן · עבירות · כלכליות · שוחד · שחיתות · מינהל · ציבורי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבירות צווארון לבן- עבירת השוחד", סמינריון אודות "עבירות צווארון לבן- עבירת השוחד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.