היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוגיית חוות שבעא

עבודה מס' 066608

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם על ישראל לוותר על אזור "חוות שבעא" ולאיזו משתי המדינות- סוריה או לבנון.

9,454 מילים ,39 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

סוגיית "חוות שבעא" מעסיקה את מדינת ישראל מהנסיגה מדרום-לבנון במאי 2000, עקב תביעות חוזרות ונשנות של השטח, מצד סוריה, לבנון וארגון החיזבאללה. כיום, סוגיה זו היא עמוד התווך האידיאולוגי הרשמי של ארגון החיזבאללה , וככל הנראה תהיה סוגיה מרכזית במו"מ עתידי פוטנציאלי בין ישראל ללבנון, וסוגיה משנית במו"מ עתידי פוטנציאלי בין ישראל לסוריה.
מטרת עבודה זו היא לבחון האם על ישראל לוותר על אזור "חוות שבעא" ולאיזו משתי המדינות- סוריה או לבנון. הבדיקה תתבצע תוך התייחסות לשיקולים הפוליטיים וכן לשיקולים המדיניים-האזוריים המרכזיים של שלושת המדינות הנידונות, ובהתמקדות בשני ממשקים מרכזיים: הממשק בין ישראל לסוריה והממשק בין ישראל ללבנון. שיקולים אלה ישולבו במודל התיאורטי של "שינויים טריטוריאליים בדרכי שלום", שיהווה אמצעי לקביעת סיכויי ההצלחה של השינוי הטריטוריאלי הנידון, בין ישראל לבין כל אחת מהמדינות. יש לציין, כי בעבודה זו בחרתי להתמקד אך ורק בגורמים הקשורים בממשקים המצוינים, ולא בממשק שבין סוריה ללבנון.
תשובות אפשריות לשאלת המחקר הן- ויתור ישראלי על אזור החוות לטובת לבנון, ויתור ישראלי על אזור החוות לטובת סוריה, או אי ויתור על החוות.
שיטת המחקר- לשם ניתוח הסוגיה, אתחיל בסקירה גיאוגרפית ובניתוח היסטורי מהותי של שאלת שייכות אזור החוות, לאחר מכן איישם את הסוגיה במודל התיאורטי של "שינויים טריטוריאליים בדרכי שלום", ולבסוף אסכם בדיון בסוגיה- האם על ישראל לוותר על אזור "חוות שבעא" בהיבט סיכויי ההצלחה והשיקולים המדיניים (פנימיים וחיצוניים) המרכזיים ולמי?
למודל התיאורטי שבבסיס המחקר מספר מאפיינים: מאזן הכוחות בין המדינות, סוג המשטר שלהן, מלחמות קודמות בין המדינות, מעורבות צד שלישי (תיווך, לדוגמא), הסכמה על סוגיות נורמטיביות ואיום צד שלישי- אלה תנאי התהליך, ובאינטרסים של המדינות, המו"מ ביניהן והשת"פ וההדדיות- משתני התהליך.
כלי המחקר האקדמיים לא מרבים להתייחס לסוגיה, ולא נכתבו ספרים אקדמיים רבים (אם בכלל) שנושאם "חוות שבעא". אולם, למרות זאת השתמשתי במספר ספרים שנכתבו לאחר מלחמת לבנון השנייה המתייחסים לנושא, ובמחקרו המצוין של הד"ר אשר קאופמן- "The Shebaa farms: a case study of border dynamics in the middle east", בהוצאת האוניברסיטה העברית בירושלים (2002). מקורות נוספים הם אתרי אינטרנט ועיתונות.

תוכן העניינים:
- מבוא
- סקירה גיאוגרפית
- ניתוח היסטורי ושאלת שייכות החווה
- ניתוח סוגיית חוות שבעא ע"פ המודל של קצוביץ' בהקשר סורי ולבנוני
א. תנאי התהליך
חלוקת העוצמה
סוג משטר
מלחמות קודמות
מעורבות צד שלישי
הסכמה נורמטיבית
איום צד שלישי
ב. משתני התהליך
אינטרסים משותפים, מנוגדים וחופפים
משא ומתן
שת"פ והדדיות

סיכום
נספחים
נספח א'- טבלת איכויות בצבאות ערב
נספח ב'- החלטת מועצת הביטחון של האו"ם (1701)
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשנת 1916 נחתם הסכם סייקס-פיקו(6). במסגרת ההסכם הבריטי-צרפתי הוחלט על חלוקת אזורי החסות במזה"ת בין בריטניה וצרפת. ע"פ הסיכום ביניהן, נקבע כי צרפת תשלוט בסוריה הגדולה (כולל לבנון), וכי בריטניה- בישראל.
במפה צרפתית משנת 1861 שורטט אזור חוות שבעא בתוך גבולות סוריה(7), אך עם זאת במהלך השנים ועד 1967 יושב האזור בכמה חוות ("מזרעות"), כאשר תושבי המזרעות באו ברובם מן הכפרים שבעא ושובא אשר בלבנון(7). נוצרה אנומליה, כאשר טכנית האזור נחשב סורי, בעוד שהתושבים רואים את עצמם כלבנונים. בנוסף לכך, כלל העניינים המנהליים של התושבים נוהלו בערים חצביה ומרג' עיון הלבנוניות ולא בקוניטרה, העיר הסורית האחראית מנהלית על אזור זה.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוגיית חוות שבעא", סמינריון אודות "סוגיית חוות שבעא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.