היישום אינו מחובר לאינטרנט

העובדים הזרים בישראל - על כלכלה חברה ומוסר

עבודה מס' 066572

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת כניסת העובדים הזרים לשוק העבודה בישראל על היבטיה הכלכליים - פוליטיים, החברתיים והמוסריים.

3,996 מילים ,9 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

תופעת הגירת העבודה היא תופעה נפוצה מאוד בעידן הגלובלי ובכלל. למחוזותינו היא הגיעה בצורה מובהקת במחצית השנייה של שנות התשעים, אז החל גידול משמעותי בכניסת העובדים הלא ישראלים לשוק העבודה בישראל. כיום תופעת העובדים הזרים על השלכותיה נמצאת על סדר היום הציבורי, ולמרות שהוצעו פתרונות לבעיות שמעוררת התופעה, פיתרון בר קיימא לא נמצא באופק.
אות הפתיחה לכניסת עובדים זרים למשק הישראלי היה בשנת 1993. המניעים היו כלכליים ופוליטיים: הרצון הראשוני היה להביא עובדים לעבודות "מאומצות, מסוכנות ומלוכלכות" ובשכר נמוך. נישה תעסוקתית זו אוישה עד אז בידי פלסטינאים תושבי השטחים הכבושים, שכעת, על רקע בעיות ביטחוניות, לא התאפשרה העסקתם בישראל. הרעיון היה לתת מענה מיידי וזמני למחסור בעובדים בענף החקלאות ולספק פיתרון ל"בום" בענף הבנייה. בהמשך התפתח רבות גם תחום הסיעוד שמאויש על ידי עובדות זרות מהפיליפינים.
ההתנגדות להעסקת עובדים זרים נבעה ממניעים כלכליים וחברתיים. כניסתם בשכר נמוך תוך אי ציות לחוקי העבודה נתנה תמריץ להעסקתם במקום עובדים ישראלים לא מיומנים. דבר זה הביא לירידת שכרם של הישראלים ולהגדלת אי השוויון במשק.
ההנחה כי העובדים הם זמניים לא תופסת, וההיסטוריה של הגירת העבודה מוכיחה ש"מה שזמני הוא קבוע". העובדים נוטים להשתקע ולהביא את בני משפחותיהם כך שנוצרת שכבת אוכלוסייה שהיא מיעוט חלש כלכלית ותרבותית, אשר נמצא בתחתית הסולם החברתי גם מבחינה אתנית במדינה שמחויבת בראש ובראשונה, על פי הגדרתה, ללאום היהודי.
מבחינה מוסרית תחום זה רווי בניצול ואי שמירה על זכויות עובד ואדם. גם החוק לא מגן בצורה מלאה על העובדים אשר כבולים למעסיקיהם וחסרי זכויות אזרח. למרות שקיים שיפור ויש דאגה לאלמנטים סוציאליים כמו בריאות ומגורים, הרי שעניין החינוך והזכות הבסיסית לניוד אינם חלים עליהם. גם תהליך הגירוש שעוברים עובדים לא חוקיים אינו עומד בקנה אחד עם עקרונות בסיסיים בהתייחסות לבני אדם. גם אם החוק מגן קמעה על העובדים, הרי שבפועל הם לא תמיד יודעים את זכויותיהם ועל כן מהווים מטרה נוחה לניצול בכל הקשור לשעות עבודה, תנאי העסקה ושכר שאפילו לא מגיע למינימום.
עניינה של עבודה זאת הוא בבחינה של השפעת כניסת העובדים הזרים לשוק העבודה בישראל על היבטיה הכלכליים - פוליטיים, החברתיים והמוסריים. בשלב ראשון יינתן רקע על הגירת עבודה עולמית ועל הגירת עבודה לישראל כולל נתונים סטטיסטיים. בשלב שני תידון ההשפעה הכלכלית והחברתית של העובדים על שוק העבודה ועל החברה הישראלית. בשלב שלישי תיבחן מדיניות הממשלה בהקשר להגירת העבודה. בסיכום יוצגו המסקנות.

תוכן עניינים:
מבוא
על הגירת עבודה בינלאומית
על הגירת עבודה בישראל

השלכות כלכליות על שוק העבודה
מצבם הסוציאלי והאזרחי של העובדים הזרים
השלכות חברתיות על החברה הישראלית

מדיניות ממשלתית וצעדים בחוק

סיכום ומסקנות
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

תופעת הגירת העבודה (Guest Workers) היא תופעה עולמית שקיבלה תאוצה רבה בעידן הגלובליזציה. עידן זה, שמאופיין בזרמית הון, סחורות ומידע בין מדינות, מאפשר ניידות גבוהה טראנס אטלנטית בכל התחומים וגם בשוק העבודה.
מבחינה היסטורית, קיבלה התופעה תאוצה לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר מדינות המערב גייסו מהגרי עבודה על מנת לשקם את הכלכלות הפגועות שלהן. הן יצאו מנקודת הנחה כי מהגרי עבודה מהווים פיתרון זמני וכי יש להניח שהללו יעזבו את ארץ ההגירה בסיום תקופת העבודה.(1)

תגים:

עבודה · זרה · עובדים · ישראלים · סטטיסטי · הגירה · מהגרי · הגירת · עבודה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העובדים הזרים בישראל - על כלכלה חברה ומוסר", סמינריון אודות "העובדים הזרים בישראל - על כלכלה חברה ומוסר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.