היישום אינו מחובר לאינטרנט

הוראת נושא השואה

עבודה מס' 066196

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תמורות בהוראת השואה לאורך השנים.

7,312 מילים ,38 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

השואה הינה חלק בלתי נפרד מתודעת הזהות הלאומית של עם ישראל בדורנו. הקשר ההדוק בין השואה לבין תקומת עם ישראל בארצו, הוצג כבר במגילת העצמאות:
"...השואה שנתחוללה על עם ישראל... הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על-ידי חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל..."

השואה הינה חוויה טראומתית מכוננת בתולדות מדינת ישראל ובתולדות העם היהודי כולו במאה ה- 20. חותמה מוטבע בכל תחומי ההוויה הישראלית, בהגדרת השאיפות והיעדים הלאומיים, בהבניית מושגים, בעיצוב הרטוריקה, השיח הציבורי והתחושות הקולקטיביות.
"לכל מקום שאנחנו הולכים אליו במדינת ישראל, זיכרון השואה, מועקתה ולקחיה הולכים אתנו" (יצחק רבין, אושוויץ, 20,4,1993).

המחויבות המוסרית של הצו "זכור" בהקשר של זכירת אימי השואה והנצחת הנספים בה, בד בבד עם ההכרח להנחיל את מסרי השואה ולקחיה לדורות הבאים תלויים, במידה רבה, בקיומה של דעת הקהל בעלת אוריינטציה חיובית לנושא, בהכרתם של מוסדות המדינה בחשיבותו, ובכושר לממש הכרה זו באמצעות חקיקה מתאימה, ובאמצעות הקצאת המשאבים הדרושים למחקר ופיתוח תוכניות לימודים ייחודיות לבתי הספר, להכשרת כח אדם מתאים, ובמידת נחישותה של מערכת החינוך על כל רבדיה, לפעול ליישום התוכניות הללו.

מטרות החינוך המשתקפות בתוכניות הלימודים נגזרות גם מצרכי החברה(טיילר). תמורות ותנודות בהלכי הרוח בחברה ובתודעה הציבורית בתחום כלשהו, מחוללים תמורות במערכת החינוך, ומאידך גיסא - לתמורות מהותיות במערכת החינוך עשויה להיות השפעה ארוכת-טווח על תהליכים חברתיים ועל התודעה הציבורית בנושא הנדון.

בעבודה זו, ברצוננו לעמוד על קשרי הגומלין בין האירועים והתהליכים שהתרחשו בישראל ובעולם מאז ראשיתה ועד ימינו, לבין התמורות שהתחוללו באוריינטציה של מערכת החינוך הישראלית ביחס לשואה, במטרות שהציבה לעצמה, בדילמות שהעסיקוה, בדרכי ההוראה, בתכני הלימוד ובאופני היישום הלכה למעשה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א. השנים הראשונות - מקום המדינה עד ראשית שנות השישים
א. ההתייחסות הציבורית
ב. החקיקה
ג. המערכת החינוכית
ד. ההשפעה הציבורית על מערכת החינוך
פרק ב. שנות השישים - מפנה
א. השפעת משפט אייכמן
ב. מלחמת ששת הימים
פרק ג. ממלחמת יום הכיפורים ועד ימינו
א. השפעת אירועי שנות השבעים
ב. תוכניות הלימוד החדשות
פרק ג. מסעות בני הנוער לפולין
פרק רביעי: חינוך משווה: ישראל, קהילות יהודיות בתפוצות וגרמניה
א. כללי
ב. הוראת השואה בתפוצות ישראל
ג. לימוד השואה בגרמניה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשנים הראשונות שלאחר הקמתה היתה אוכלוסיית המדינה בנויה משלושה רבדים: הותיקים שהגיעו לארץ-ישראל עד סוף שנות השלושים, פליטים מארצות אירופה שהגיעו ארצה במהלך מלחמת העולם השנייה ועם סיומה וכן והמוני עולים מארצות אסיה ואפריקה שעלו לאחר קום המדינה. בראשית ימיה של המדינה היו ראשיה עסוקים בבעיות בוערות שנועדו לייצב את המדינה החדשה. במוקד ההתעניינות הציבורית עמדו אירועי ההווה והתוכניות לעתיד. היו אלה שנים סוערות, בהן נאבקה המדינה הצעירה על פיתוח תשתית כלכלית, פיתוח אזורי התיישבות חדשים, קליטת עלייה המונית והתמודדה עם בעיות ביטחוניות חריפות. בתקופה זו היה על המוסדות הנבחרים לעצב את דמותה החברתית-תרבותית של המדינה הצעירה ולקבוע את דפוסי קיומה. אווירת התקופה והבעיות שהעסיקו את הציבור הישראלי באותן שנים דחקו נושאים אחרים מן העבר לקרן זווית.

תגים:

שואה · מדינה · חדשה · ציבור · ישראלי · חינוך · הכחדה · מלחמת · העולם · השניה · גרמנים · אנטישמיות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הוראת נושא השואה", סמינריון אודות "הוראת נושא השואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.