היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיתוס יוסף טרומפלדור בספרות הילדים הישראלית

עבודה מס' 066156

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזו מידה מאדירה את שמו ספרות הילדים וכיצד הוא מתואר יחסית לתקופה המתוארת.

4,558 מילים ,21 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

יוסף טרומפלדור היה ממנהיגי תנועת ההתיישבות והיה ממייסדי תנועת ההתיישבות החדשה שבארץ ישראל. הוא התבלט בין חבריו באומץ ליבו, בגאוותו הלאומית הבלתי-מתפשרת, ונכונותו לדוגמא אישית שהקנתה לו כבוד בקרב יהודים, ושאינם יהודים כאחת, ובהיותו בעל ניסיון וידע צבאי, שהעמיד כמובן מאליו לרשות ה"יישוב". יוסף טרומפלדור הצטיין במסירותו האישית, ובתפיסתו הנחרצת בדבר הצורך הלאומי להפוך לעם ככל העמים, המתפרנס מחלאות וייצור, והערוך להגן על עצמו אם יותקף. קיים ספק רב אם באמת אמר את האמרה הידועה המיוחסת לו: "טוב למות בעד ארצנו". היות ועד כמה שידוע, הוא לא דיבר עברית שוטפת, ולא היתה לו נטייה ספרותית חריגה (בעבר היתה טענה שלא דיבר עברית, אולם עדויות שונות, ומסמכים היסטוריים סותרים טענה זו. הוא היה חבר בקבוצת דגניה קרוב לשנתיים, ואח"כ שירת בקרב דוברי עברית שנתיים נוספות. גם עדויות מחוות כינרת מוכיחות שידע לדבר עברית, אולם ישנן הוכחות שלא היה מסוגל לארגן את מחשבותיו לכדי נאומים חוצבי להבות בשפה בה התקשה. כאשר נשא דברים בציבור, נטה לעבור לרוסית). אולם אמרה זו שנאמרה בשמו, הפכה לסיסמא של הצורך להקרבה עצמית על מזבח הלאום, ולמודל חינוכי לדור שנולד בארץ, ואשר התקפות פורעים, שוד בהמות ושרפת יבולים היו חלק משגרת חייו.

צורך השעה הוליד את האידיאליזציה של הלוחם הנועז, המשיב מלחמה שערה. ועל ערכים אלו חונך הדור הצעיר במודע ובמכוון. יוסף טרומפלדור וחבריו הפכו לסמל לאומי. גדוד העבודה שהתארגן לצורך סלילת כבישים נקרא ע"ש יוסף טרומפלדור. קיבוץ חדש שהוקם בעמק-יזרעאל נקרא תל-יוסף. שירים המהללים את יוסף הגלילי ומציגים אותו כרועה (אידיאליזציה של דמות הרועה כנציג נאמן של התחדשות מסורות עתיקות למרות העובדה שתחום התמחותו החקלאית היה חריש), ודמותו החריגה כבעל זרוע אחת - כל אלו הציתו את הדמיון, והאיש הפכה לאגדה.
"המהפכה העברית" כפי שמכנים ההיסטוריונים את התמורה התרבותית האדירה בתפיסה של חלק נרחב מהעם העברי העתיק, החלה בשלהי המאה ה- 19, ונמשכה בצורה זו או אחרת כמעט עד לקום המדינה. עם הקמת המדינה, כבר היתה בנמצא תשתית תרבותית איתנה. תרבות זו כללה מלבד מסגרת מדינית פיזית סממני תרבות מובהקים: שפה, ספרות, תיאטרון, מוסדות חינוך, מפלגות פוליטיות ושורה ארוכה של גיבורים לאומיים בני זמנינו.
הנסיבות ההיסטוריות של המאבקים הצבאיים הרימו על נס את הגבורה, ויצרו מיתוס של גבורה הכולל דמויות גיבורים כמודל לחיקוי והשראה. עליית מעמדם התרבותי של מעשי הגבורה הוא חלק מהשינוי המהפכני בתפיסת העולם שיצרה את "הצופן התרבותי החדש"(1) .
בעשרות שירים אחרים מאותה התקופה(2) , כולל שירים שנכתבו לילדים והושרו בגנים ובאירועי בית-הספר. עובדות החיים שינו את תפיסת המודל, והוו את הקרקע לצמיחתו של המיתוס הלאומי החדש: האיכר המגן על אדמתו ורכושו, המשיב מלחמה, דמות הלוחם הגיבור. לא רק הגיבור בן הדור, אלא גם גיבורים לאומים ששרדו בשולי התודעה הלאומית וגיבורים נשכחים מימי התנ"ך זכו לתחייה מחודשת. לא רק בשירי העם ושירי גן הילדים, ומתן שמותיהם לבני הדור שנולד בארץ. תחייה זו נכרת גם בתכני המקראות לבתי הספר, בהפקות התיאטרון העברי, בהלחנה חדישה לטקסטים מקראיים, ובהתייחסות והזדהות אישית עם אתרים גיאוגרפיים שונים. כמו למשל, הקשר האסוציאטיבי לגלבוע עם הקרב האחרון של שאול ויהונתן, חידוש השם העברי הקדום ליישובים, והעניין הכמעט כלל-לאומי בארכיאולוגיה שאפיין רבים מבני דור "המדינה שבדרך" ובני הדור הראשון לעצמאות ישראל.
בהלך רוח חדש זה, עוצבה דמותו של יוסף טרומפלדור כדמות גיבור מיתולוגי, בעוד שתל-חי הפכה לסמל הלאומיות החדשה והאירועים שהתחוללו באותם ימים באדר, באצבע הגליל, הונצחו ביום זיכרון לאומי.

יוסף טרומפלדור הוא אחד המיתוסים עליו התחנכנו. הוא מתואר בספרות ההיסטורית ובספרות הלימוד והקריאה לנוער כמופת.
מטרת העבודה הנוכחית היא לבדוק באיזו מידה מאדירה את שמו ספרות הילדים וכיצד הוא מתואר יחסית לתקופה המתוארת.
שאלת המחקר היא האם התיאורים אודותיו מובילים להאדרת המיתוס שלו, או לתיאור פשטני ועובדתי בלבד.
--------------------------------------------------------------------
1. עוז אלמוג, 1997.
2. "שיר השומר", "הרי אפרים", "אנו נושאים לפידים", "הי הי הננו חומה", "חמישה", "זמר הפלוגות", ורבים אחרים.

תוכן העניינים:
מבוא
מהו מיתוס
דמותו של יוסף טרומפלדור
א. האיש והתקופה
ב. יוסף טרומפלדור ותל-חי
ההיבט הסוציולוגי של ספרות הילדים
התפקיד של ספרות הילדים
תפקיד הספרות בחיברות
ב. אימוץ דמותו של טרומפלדור ע"י מתנגדיו הפוליטיים
ג. שינויים בתפיסת התרבותית-לאומית והשפעתם על דמויות מיתולוגיות
ד. החייאת ערכים ע"י מגזר מסוים בישראל המודרנית
תיאור הספרים העוסקים בדמותו
שיטת המחקר
אוכלוסיית המחקר
תוצאות המחקר
ניתוח תוכן של הספרות בשלוש העשורים הראשונים
הספרות החדשנית
גלילה רון-פדר - גבורת תל-חי (1978)
אוריאל אופק- גיבור החידה (1981)
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

יוסף טרומפלדור היה אחד ממנהיגי תנועת ההתיישבות האקטיביסטית. בשנת 1917, חזר זמנית לרוסיה, נפגש בשנית עם ידידו מהשבי יאשה קוזלוב, ואחרי שעזר כמתנדב להניס את גיסותיו של קורנילוב, קיבל אישור להקמת גדוד יהודי שנועד להגן על ריכוזי האוכלוסיה היהודית.
בשנת 1919 כונסה ועידת היסוד של תנועת "החלוץ" והוסוותה כראשי תיבות כדי שלא תיאסר על ידי השלטונות הבולשביקיים. יוסף טרומפלדור שוגר מטעם מוסדות התנועה חזרה לארץ, לברר תנאים ולאתר מקומות להקמת יישובים חקלאיים חדשים בארץ. בדרכו ארצה פגש חלוצים שלא קבלו אשרות עליה, חוצים גבולות ועולים בהסתר. כתשובה לבעיה זו, העלה בשובו ארצה את הרעיון לרכוש אוניות ולהכשיר ימאים עבריים כדי לשרת את צרכי העלייה הציונית.

תגים:

תנועת · התיישבות · החלוץ · גדוד · יהודי · שלטון · בלשווקי · חלוצים · עליה · ציונות · גיבור · סצל · לאומי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיתוס יוסף טרומפלדור בספרות הילדים הישראלית", סמינריון אודות "מיתוס יוסף טרומפלדור בספרות הילדים הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.