היישום אינו מחובר לאינטרנט

חוק צער בעלי חיים- אפקטיביות או אשליה?

עבודה מס' 066124

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת טיבה של החקיקה הישראלית אשר נועדה לספק הגנה לבע"ח מפגיעה וסבל הנגרמים ממעשי האדם.

10,723 מילים ,44 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

דיני איכות הסביבה מטפלים במערכת היחסים שבין האדם לסביבתו הבאים לידי ביטוי בשני אופנים. הראשון הוא הצבת גבולות וגדר לניצול הטבע והחי ע"י האדם; ושני - מניעת פעילות פוגענית המבוצעת בידי האדם וגורמת נזק לסביבתו. בבסיסם של דיני איכות הסביבה עומדים השקפות עולם חברתיות וכן פילוסופיות, מחקרים מדעיים, ראיה כלכלית, פוליטיקה. כיוון שכך הוא הדבר מתבקש שבחלוף הזמן,יחלפו וישתנו תפיסות העולם והבנת האקולוגיה, ועל כן החקיקה באיכות הסביבה הינה דינאמית. בשנים האחרונות אנו עדים לתפיסת עולם ההולכת ומתרחבת בהבנה שיש להגן ולשמור על הסביבה בצורה מקיפה וטובה יותר מאשר נעשה בעבר. על כן באם נעיין בחקיקה שנכתבה בשנים האחרונות, ניווכח שבכל שנה היקף החקיקה בתחום הולכת וגדלה. אך עדיין לא הגענו למצב שבו הסביבה מוגנת כפי הרצוי עקב כך שישנם גופים רבים הרואים רק בטובתם הכלכלית הפיננסית ולא בטובת הכלל והטבע.
לאורך ההיסטוריה רווחו כמה גישות אפשריות בנושא הסביבה והחיות המצויות בה :
הראשונה היא הגישה האנתרופוצנטרית של דה- קארט- ראה את החיות כחפץ וכמו סוג של מכונה ולאדם היה מותר לעשות בהם כרצונו לטובתו. ניתן לכאורה להתאכזר לחיה. גם הגישה הקיצונית הזאת, שהינה מרכזית ומבטאת לכאורה את היהדות והנצרות, לפיה האדם הוא במרכז והחיות הן מעין מכונה.
השנייה והחדשה יותר היא אנתרופוצנטריות נאורה- האדם עדיין עומד בראש הפירמידה של מערכות החיים אבל עליו להתחשב בפגיעות של ישויות אחרות. יש ויכוח ממה גישה זו נובעת האם מתוך הבנה כי לחיות יש זכות לחיים או שמה פגיעה בחיות היא השתקפות לא מוסרית של בני האדם ועל כן זה נאסר.
הגישה השלישית והאחרונה היא הגישה של אקולוגיה עמוקה- אין לבני אדם זכויות יתר על מיני חיים אחרים. יש להם כוח, אבל בלי זכויות מאחר והאדם הוא עוד יצור. זו אינה הגישה המקובלת היום אבל היא קיימת ונחשבת לגישה רצינית.

מטרת המחקר
במסגרת עבודת מחקר זו בתחום איכות הסביבה בחרתי לעסוק ולהתמקד בבדיקת טיבה של החקיקה הישראלית אשר נועדה לספק הגנה לבע"ח מפגיעה וסבל הנגרמים ממעשי האדם. החקיקה הבולטת העוסקת בנושא, היא חוק צער בעלי-חיים (הגנה על בעלי-חיים), תשנ"ד 1994 ובחקיקה זו אתמקד. החוק מנסה לתת מענה ולספק הגנה לכל אותן חיות אשר נפגעות ממעשי ידי אדם. שאלות המחקר העולות ועליהן ננסה לתת מענה במחקר זה הן:
1)האם החוק אכן מספק את הגנה שלשמה נולד בפועל, או שמא היא למראית עין בלבד ואינה דיי אפקטיבית?
2)באם נגיע למסקנה שלילית , אזי באיזה אופן וצורה שינוי החוק יוביל לתוצאה הרצויה. או לחלופין לדאוג לחקיקה חדשה אשר תדאג בצורה מקיפה ומלאה לרווחת החיות. כל זאת תוך התבוננות בנעשה במדינות מערביות נוספות.

תהליך המחקר
א) תחילה אסקור את השתלשלות החקיקה בנושא בעלי החיים.
ב) לאחר מכן אתמקד בנושא המחקר - חוק צער בעלי החיים ואעלה את הבעייתיות שבו.
ג) לבסוף אתמקד בתת נושא "נטישת חיות" בכדי לתת מענה לשאלת המחקר.


תוכן העניינים:
1.מבוא
2. השלכות דיני הקניין על בע"ח
3. סקירת התפתחות הדינים
3.1 אמנות והסכמים גלובליים
3.2 חמשת סוגי האמנות
3.3 אמנת- ריו (מגוון ביולוגי)
3.4 החקיקה בישראל חלוקת הפירמידה
4.סקירת חוק צער בעלי חיים (אפקטיביות או אשליה)
4.1 הצגת הבעיה
4.2 חוקי מסגרת
4.3 סעיף 2(א) פרשנות
4.4 סעיפים פרטניים
4.5 ענישה בכפוף לחוק
4.6 סעדים
4.7 אופן אכיפת החוק
5.חקיקה נוספת למניעת צער בעלי החיים
5.1 חוק הניסויים בבעלי-חיים
5.2 חוק העונשין
6.משפט משווה לחקיקה בשבדיה
6.1 חוק רווחת בעלי חיים שוודיה מול החוק הישראלי
6.2 התקנות השבדיות
7.נטישת בעלי חיים כמראה לבעייתיות החוק בישראל
7.1 מהי נטישת בעלי חיים?
7.2 נטישת חיות בישראל הבעייתיות
7.3 נטישה דרך דיני הקניין
8.מעבר לחקיקה פרטיקולארית בעולם
8.1 חקיקה באיחוד האירופי
8.2 חקיקה באנגליה
8.3 חקיקה בגרמניה
8.4 חקיקה בפורטוגל
8.5 חקיקה בקנדה
8.6 חקיקה במדינות נוספות
8.7 מסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: בעבודה נעשה שימוש במאמרים מתוך אתר עמותת אנונימוס: http://www.anonymous.org.il

קטע מהעבודה:

לאורך ההיסטוריה רווחו כמה גישות אפשריות בנושא הסביבה והחיות המצויות בה(1) :
הראשונה היא הגישה האנתרופוצנטרית של דה- קארט- ראה את החיות כחפץ וכמו סוג של מכונה ולאדם היה מותר לעשות בהם כרצונו לטובתו ניתן לכאורה להתאכזר לחיה. גם הגישה הקיצונית הזאת, שהינה מרכזית ומבטאה לכאורה את היהדות והנצרות, לפיה האדם הוא במרכז והחיות הן מעין מכונה.
השנייה והחדשה יותר היא אנתרופוצנטריות נאורה- האדם עדיין עומד בראש הפירמידה של מערכות החיים אבל עליו להתחשב בפגיעות של ישויות אחרות. יש ויכוח ממה גישה זו נובעת האם מתוך הבנה כי לחיות יש זכות לחיים או שמה פגיע בחיות היא השתקפות לא מוסרית של בני האדם ועל כן זה נאסר.
הגישה השלישית והאחרונה היא הגישה של אקולוגיה עמוקה- אין לבני אדם זכויות יתר על מיני חיים אחרים. יש להם כוח, אבל בלי זכויות מאחר והאדם הוא עוד יצור. זו אינה הגישה המקובלת היום אבל היא קיימת ונחשבת לגישה רצינית. חיי המעשה בנושא ובסוגיות הזכויות יש פער. בין האמרה למעשה יש הרבה מרחק.
---------------------------------------------------------------------
1. עו"ד דניאל פיש, דיני איכות הסביבה בישראל 2002 , תשס"ב פרק ג

תגים:

חיות · משפטים · חוק · צער · בעלי · חיים · משפט · משווה · הגנה · משפט · בין · לאומי · איכות · הסביבה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חוק צער בעלי חיים- אפקטיביות או אשליה?", סמינריון אודות "חוק צער בעלי חיים- אפקטיביות או אשליה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.