היישום אינו מחובר לאינטרנט

ערך החיים בצל חוק החולה הנוטה למות

עבודה מס' 067591

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המשמעות שיש לערך חיי האדם, לאור חוק המתיר המתה וולונטארית.

9,605 מילים ,21 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הנושא המרכזי שיידון בעבודה זו, הוא בחינת המשמעות שיש לערך חיי האדם, לאור חוק המתיר המתה וולונטארית. הדיון במשמעות ערך החיים, ייסוב ברובו סביב ההשלכות והמשמעויות של חוק החולה הנוטה למות, שנחקק בשנת 2005. החוק נועד לקבוע את ההתייחסות הכוללנית לחולה המוגדר על-פיו כנוטה למות, תוך קביעת האיזון בין העיקרון הערכי של קדושת החיים ובין העיקרון של כבוד האדם וזכויותיו של האדם ומימוש האוטונומיה של על גופו.
בבואי לבחון את השאלה המתעוררת נוכח חוק 'החולה הנוטה למות' שמקנה לגיטימציה להמתתו של אדם תחת תנאים אודותיהם ארחיב בהמשך, אתייחס גם להתקדמות המרשימה של הרפואה בזמננו. דומה שדווקא ההתקדמות המדעית הניכרת בתחום הרפואה, יצרה בעיות שלא היו קיימות בדורות הקודמים; מצד אחד, השתפרה היכולת לספק תרופות, טיפולים, ניתוחים והשתלות, בזכותם ניתן לרפא מחלות שנחשבו חשוכת מרפא בעבר. מצד שני, התפתחה טכנולוגיה רפואית המאפשרת להשאיר חולה חשוך מרפא בחיים, או להאריך את חייו מעבר לגבולם הטבעי, גם כאשר אין שום יכולת או סיכוי לרפאו (גבולם הטבעי של החיים הוא מושג מעורר מחלוקת, והדיון בנגזרותיו יובא בפרק שיעסוק בגבולות האדם). התפתחות זו ברפואה המודרנית, מעלה סוגיה סבוכה למדי, שנידונה גם בין כותלי בתי-המשפט ובתי-המחוקקים. מבין שלל השאלות המשפטיות, המוסריות, הרפואיות והחברתיות הקשות והכאובות ביותר לפתרון, דומה כי שאלת זכותו של אדם להיות אדון לגופו ולחייו היא אולי הקשה ביותר. שאלה זו מחריפה מאד כאשר הפרט מתעמת עם החברה בוויכוח אם זכאי הוא, מוסרית ומשפטית, לדרוש כי זו תושיט לו סעד על מנת "למות בכבוד", אם על ידי הפסקת כל טיפול רפואי המכוון להאריך את חייו באופן מלאכותי (אותנזיה פסיבית), ואם על ידי טיפול רפואי המכוון להמיתו, כמו זריקת רעל (אותנזיה אקטיבית).
סביב נקודה זו נסובה מחלוקת בסוגיה עתיקת יומין זו; ערך החיים המקודש אינו חסין עוד לנוכח חוקים שמכירים בלגיטימיות של המתת אדם. מורכבותה של הסוגיה אמנם נדונה כבר גם בפילוסופיה היוונית, כפי שאציג בהמשך, אולם נדמה כי עם ההתפתחות המסחררת בענף הרפואה המודרני, חלה החרפה ניכרת, ומימדיה התעצמו.
חוק 'החולה הנוטה למות' והמתת החסד שעל הקשר בניהם אעמוד בהמשך העבודה, מהווים חור הצצה אל מורכבותו של נושאה המרכזי של עבודה זו ויקדמו את העיון המחודש במשמעות שיש לערך החיים כערך עליון, לנוכח קיומו של חוק הנותן כאמור, לגיטימציה להמתה.
טבעם של נושאים אלו, שופך אור על מעט מהבעייתיות שישנה במציאת איזון בין העיקרון הערכי של קדושת החיים, ובין העיקרון המבדיל בין חיים ראויים יותר וכאלו הראויים פחות - נושא שייבחן לעומק לאור הסוגיות המרכזיות של עבודה זו.
בהמשכה של העבודה, אנסה למצוא תשובה לשאלה מה הוא שהופך את החיים עצמם לבעלי ערך, ומנגד אבחן לעומק את נושא המתת החסד (או המתה וולונטארית), המהווה סתירה עקרונית לקדושתם וערכם של אלו. תשתית זו תשמש אותי לעיון נרחב ומעמיק במשמעות שיש לערך חיי האדם לאור החוק המתיר המתה וולונטארית והפער שקיים לכאורה בין קדושת החיים לבין זכותו של אדם על גופו, ייבחן לאורן של גישות שונות, עמדות ופרשנויות מגוונות.

תוכן עניינים:
מבוא
חוק החולה הנוטה למות:
המדרון החלקלק של חוק החולה הנוטה למות
המתת חסד:
בעד ונגד (עמדות וטיעונים מהיבטים מוסריים)
היבטים פסיכולוגיים ומוסריים בחיי הישות האנושית:
הגדרת האדם
גבולות האדם
על ערך החיים והזכות לחיות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אפשר שמכלול הסעיפים של החוק, נובעים מהצורך של המחוקק לרסן את הסחף המסוכן ממנו מזהיר הרטוף. עובדה זו מצטיירת לאור הרחבות והסתייגויות של המחוקק, שמדגישות את הרצון לפרוס את יריעת החוק על-פני כמה שיותר מקרים ונסיבות ולהשאיר מקום מוגבל ביותר, אם בכלל, למקרים שנופלים "בשטח האפור".
טענתו של הרטוף זוכה לכאורה להתייחסות גם לנוכח שלל הסעיפים של החוק, ולאור מכלול השיקולים שהובאו לשולחנה של כל אחרת מועדות-המשנה שנתמנו לנסח את סעיפיו השונים, ואפשר שהן משך פעילותן של הועדות והן הרכבן המיוחד, כפי שצוין קודם, מעיד על הרצון לבטל במידת האפשר את תחומי השטח האפור ממנו הזהיר הרטוף.

תגים:

המתת חסד · אותנזיה · מוות · חיים · ערך החיים · החיים והמוות · שאלה מוסרית · מיתה · התאבדות · בריאות · רפואה ומשפט

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ערך החיים בצל חוק החולה הנוטה למות", סמינריון אודות "ערך החיים בצל חוק החולה הנוטה למות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.