היישום אינו מחובר לאינטרנט

נחיתות יהודית, נוירוטיות והומור יהודי בסרטיו של וודי אלן

עבודה מס' 065650

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזו מידה מבטאות תחושות הנחיתות, הנוירוטיות וההומור בסרטיו של וודי אלן את חווית ההשתלבות של יהודי ארה"ב, בהתייחסות לשלושה סרטים.

11,202 מילים ,25 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בניו יורק, העיר בה מתקיימת קהילה יהודית עשירה וענפה, נולד וגדל וודי אלן, מהבימאים הגדולים של המאה העשרים, כדור שני למהגרים יהודים שהגיעו מאוסטריה ורוסיה. סיפור השתלבותה של משפחתו היהודית באמריקה הוא סיפורן של משפחות יהודיות רבות אשר הגיעו מכל רחבי אירופה וממקומות אחרים והצליחו להשתלב כאזרחים אמריקניים לכל דבר, בתוך סביבה מעורבת של יהודים ונוצרים, דתיים וחילוניים, תוך ניסיון לשמור על זהותם היהודית.

וודי אלן, שהתחנך כיהודי אורתודוקסי, בן למשפחה מהמעמד הבינוני, שסביבתו היתה יהודית ברובה, בעט בכל המוסכמות והיה ההפך הגמור משאר בני המהגרים בני זמנו שלמדו בקולג' ופנו למקצועות חופשיים. הוא התעניין בדברים אחרים - באומנות, בקסמים ובקולנוע ואת הדת היהודית שעליה גדל הוא זנח, התכחש לה והתבולל.

ההומור היהודי, שהיה ייחודי בקרב יהודי מזרח אירופה הנרדפים, היגר עמם לאמריקה ותפש תאוצה בקרב היהודים המהגרים בניו יורק שהפכו אותו למקצוע, והשפיע רבות על ההומור האמריקני. יהודים רבים, בני המעמד הבינוני הפכו לקומיקאים מקצועיים, שהופיעו תחילה בפני קהל קטן ועם הזמן הפכו למקצוענים של ממש והתפתחו וגדלו לקהל רחב יותר ולא רק יהודי.
אבטיפוס זה מתאים גם לוודי אלן שהחל דרכו כקומיקאי בהופעות מול קהל קטן ולאט לאט, גדל והתפתח לכיוון הקולנוע, החל בהפקת וביום סרטים קומיים פשוטים למדיי וכלה בסרטים עם אמירה ייחודית של הומור יהודי, נוירוטיות ואהבה גדולה לעיר ניו יורק, כמו שרק וודי אלן יודע.

העבודה תסקור את תהליך השתלבותם של היהודים המהגרים בניו יורק וחייהם בה, כבית גידולו של וודי אלן, בה גדל וספג את התרבות הקולנועית שמתוכה הוא יצר בבגרותו את סרטיו. בבואה לבית גידול זה הנה הביוגרפיה שלו, על מנת להבין כיצד היה כילד בסביבה יהודית והסיבות שהביאו אותו למרוד בכל המוסכמות החברתיות, ולשקף זאת בסרטיו. בהמשך תובא סקירה על מאפייניו של ההומור היהודי המקצועי שצמח באמריקה, שממנו שאב וודי אלן את השראתו והוא משמש כמוטיב אשר מלווה אותו ברב סרטיו.

בעבודה זו אנסה לבדוק באיזו מידה מבטאות תחושות הנחיתות, הנוירוטיות וההומור בסרטיו של וודי אלן את חווית ההשתלבות של יהודי ארה"ב וכיצד באים לידי ביטוי המאפיינים הייחודיים של יהדות זו, אשר נגזרים מתוך חוויית ההשתלבות: התבוללות/נישואי תערובת, זהות יהודית ונוירוטיות בשלושה סרטים שונים: "ימי הרדיו", "זליג" ו"הרומן שלי עם אנני" .

סרטים אלו נבחרו עקב היותם בעלי מרכיבים אוטוביוגרפיים ועיסוקם בנושאי זהות אישית ויהודית בחברה האמריקנית. הרצון להתמודדות עם נושאים אלו עובר כחוט השני לכל אורך הביוגרפיה של וודי אלן ולאורו, כך נדמה, ניתן לבחון את הכלים השונים בהם עושה שימוש על מנת לאפיין את ההתמודדות הייחודית של החברה היהודית-אמריקנית בנסיבות הסוערות של המאה העשרים.
ההנחה שלי, שוודי אלן ואישיותו הקומית, ההומור שמאפיין אותו, שהפך למקצוע שלו, היותו יהודי מתבולל, שנישא בנישואי תערובת (נושא שמעסיק את יהדות אמריקה כולה) - איבד את זהותו היהודית מתוך רצון להתערות בחברה האמריקנית ולהיות אהוב כמו יהודים רבים באמריקה. היותו יהודי נוירוטי הוא סממן שמאפיין את הדור השני של בני המהגרים באמריקה. כל אלה ישפיעו ויבואו לידי ביטוי בסרטיו שאותם בחרתי: הביוגרפי (ימי הרדיו, 1987), התיעודי (זליג, 1983) והאישי (הרומן שלי עם אנני, 1977).

לצורך הכנת העבודה ובדיקת הסוגיה, השתמשתי במקורות ספרותיים ומאמרים בעברית ובאנגלית שנכתבו על יהדות אמריקה ועל וודי אלן וצפיתי בשלושה מסרטיו, שלדעתי יכילו בתוכם את מאפייני היהודים באמריקה שבהם אעסוק בעבודתי.

תוכן עניינים:
מבוא
חיי היהודים בניו יורק
וודי אלן - ביוגרפיה והקשר היהודי
ההומור היהודי המקצועי והשפעתו באמריקה
נישואי תערובת והתבוללות - המחשה מהסרט "ימי הרדיו"
זהות עצמית וקיום יהודי - המחשה מהסרט "זליג"
נחיתות יהודית ונוירוטיות - המחשה מהסרט "הרומן שלי עם אנני" .
סיכום
נספח - רשימת סרטי וודי אלן
ביביליוגרפיה
פילמיוגרפיה

קטע מהעבודה:

"היום, יותר מאשר בכל זמן אחר בהיסטוריה, עומדת האנושות בפרשת דרכים. שביל אחד מוביל ליאוש מוחלט. השביל האחר - להכחדה מושלמת. הבה נתפלל שתהיה לנו החכמה לבחור בדרך הנכונה" - ציטוט זה, מתוך אחד מנאומיו של וודי אלן לבוגרים. (Lax, page 57)
"הומור", בהגדרה הוא: "היכולת לתפוס ולבטא את הצדדים המשעשעים, המגוחכים והאבסורדיים של החיים, לרוב מתוך ראייה רחבה ויחס של אהדה סלחנית". (מתוך מילון רב מילים)
המושג "הומור יהודי", לפי אבנר זיו, נגזר מאירועי ההיסטוריה היהודית כהיסטוריה של סבל, דחייה וייאוש. והעובדה שהיהודים צוחקים ומתבדחים, מעידה על זיקתם המיוחדת של היהודים להומור. הומור זה שונה מהומור של עמים אחרים שלא נוצר מתוך ייאוש, אלא מתוך תקווה ועידוד. (ר. דנוך, הומור יהודי, פפירוס, 1986, עמ' 18)

תגים:

אמריקה · נישואי · תערובת · נוירוטיות · זהות · יהודית · נחיתות · יהודית · קומדיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נחיתות יהודית, נוירוטיות והומור יהודי בסרטיו של וודי אלן", סמינריון אודות "נחיתות יהודית, נוירוטיות והומור יהודי בסרטיו של וודי אלן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.