היישום אינו מחובר לאינטרנט

מצוות זכירת עמלק למול מחיית עמלק למעשה (עבודה תורנית)

עבודה מס' 065511

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חקירת הציווי "זכור את אשר עשה לך עמלק" שאומרים בשש זכירות יום - יום, לאור הציווי הכתוב בתורה למחות את זכר עמלק.

6,145 מילים ,34 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

נושא העבודה הוא הקונפליקט בין שתי המצוות זכירת עמלק ומחיית עמלק, תוך התבוננות של "בן חמש למקרא" - בפשוטו של מקרא. הראשונים (רמב"ם, ספר החינוך ורש"י) מביאים דעות שונות בנוגע למצוות מחיית עמלק.
שאלת המחקר היא מה כוונת הקב"ה בציווי לזכור את מה שעשה עמלק לעם ישראל בצאתם ממצרים באמירת הדברים בפה ובזכרון בלב ובשנאה אליו ? הרי התורה מצווה שנמחה את זכר עמלק - כלומר מחיקת הזכרון של עמלק ממוחנו ומחשבתינו.
כלומר, הראציונאל לכתיבת העבודה הוא כי קריאת ולימוד ציוויים אלה מראה כי הם דורשים ביאור ויש יחס בינהם. הנושא הזה מדובר רבות ויש צורך להעלותו על הדפוס , להתעמק בו ולהבהירו.
הפרק הראשון של העבודה עוסק במצוות זכירת עמלק וכיצד מצווה זו באה לידי ביטוי בקיום בפועל.
הפרק השני מתחיל בביאור של מצוות מחיית עמלק כך שיובן כי לא מדובר רק על העם עצמו (אנשים, נשים וטף) אלא גם הבהמות משום שהמחייה נדרשת להיות מן הזכרון. נעסוק בדוגמאות מן התנ"ך לקיום הציווי מחיית עמלק ונראה עד כמה הקיום היה תואם לציווי. נשווה את מצוות מחיית עמלק למול ציוויים למלחמה עם עמים אחרים על מנת להבין כי ציווי זה למחות את זכר עמלק הינו ייחודי בחומרתו - דבר המבליט את שאלת המחקר.
לשם תיווך בין המצוות, הפרק השלישי של העבודה מציג את התשובה לשאלת המחקר וההסבר כי קיום הזכרון הוא לשם מחייה בלבד וזה מראה את העומק שיש בקשר בין שני הציוויים.
העבודה מתבססת על ספרי יהדות והלכה בסיסיים כמו: תנ"ך ומפרשיו, שו"ע, יד החזקה לרמב"ם וכן ספרי חסידות כמו ספר ה"תניא" וכן "ליקוטי שיחות".

בחרתי בנושא זה דוקא משום שעניין יישוב הסתירות בתורה מהווה עבורי שליחות. מיום שראיתי בתורה נושאים שלכאורה נראים סותרים, כמו הנושא שלפנינו, עניין אותי לדעת מה כוונת התורה בהציבה לפנינו נושאים באופן כזה. כמובן, ראיית נושאים אלו משולבת באמונה חזקה שלא ייתכנו "טעויות" או חוסר דיוקים בתורה. הרבי מחזק את אמונתנו בעניין זה, כמו כן, מראה לנו כיצד ניתן ליישב בדרך האמת את כל "סתירות" אלה.
בעבודה זו תוצג הסתירה בין הציוויים מן התורה שיש ביניהם "סתירה" תמוהה לכאורה. השאלה המתבקשת בה עוסקת העבודה היא: כיצד ניתן למחות זכר עמלק כאשר ישנו ציווי בתורה שלא לשכוח ולזכור מה שעשה עמלק לנו.

תוכן עניינים:
פתח דבר
תקציר
תוכן עניינים
מבוא
פרק א'
מצוות זכירת עמלק ופעלו
המקור הראשון בתורה למצוות זכירת עמלק
המקור הנוסף בתורה למצוות זכירת עמלק
ספר החינוך - מצוה תרג - לזכור מה שעשה לנו עמלק
מצות זכירת מה שעשה לנו עמלק
ביטויים מעשיים למצוות זכירת עמלק
דיני מצות זכירת עמלק - ספר החינוך
מצות זכירת עמלק - רמב"ם
מצות זכירת עמלק - שו"ע או"ח
אמירת שש זכירות - המקור בהלכה
סיכום - מצות זכירת עמלק

פרק ב'
מצוות מחיית זכר עמלק
המצוה "תמחה את זכר עמלק" בתורה
למחות זרע עמלק - ספר החינוך
מחיית זרע עמלק - הרמב"ם
מחיית עמלק מן הזכרון - האם שייך?
התירוץ העולה מדבריו של רש"י
דוגמאות למחיית עמלק
השוואת מחיית עמלק למול עמים אחרים:
מלחמת ישראל במדין
מלחמת ישראל בשבע העמים
מלחמת "עזרת ישראל מיד צר"
מצות זכירת עמלק למול מחיית עמלק - הצגת הקונפליקט

פרק ג'
התווך המעשי בין מחיית עמלק לזכירת עמלק
האופן לקיום שתי המצוות לפי פשוטו של מקרא
מצות זכירת עמלק למול מצות מחית עמלק - עומק כוונת הקב"ה במצווה זו
מצות מחית עמלק לעתיד לבוא אינה בטלה
האופן לקיום מצות זכירת עמלק לאור מצות מחיית עמלק.

סיכום
ביבליוגרפיה

נספחים

קטע מהעבודה:

הרמב"ם כותב בספרו בהלכות מלכים(5): "ואיזו היא מלחמת מצוה--זו מלחמת שבעה עממים, ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מצר שבא עליהם". אופן קיום מצווה זו שונה בין כל עם ועם, וע"י השוני יש להבין היטב שה' ביקש אופן מסוים בדווקא למחיית עמלק.
מחיית עמלק מוגדרת כמחיית כל העם - אנשים, נשים וטף וכן הבהמות. המחייה מחויבת בתקופה בה יש אפשרות לעם ישראל לבצע זאת , כשאין אויב בסביבתו, והחיוב הוא בכל מקום בעולם. לעומת זאת , מחיית המדינים מוגדרת כלפי הגברים בלבד (ולא לנשים וטף) כאשר החיוב היה בזמן דור המדבר בלבד ובמדין בלבד. מחיית שבע עממין מוגדרת כלפי כל העם אך רק כאשר נמצאים בתהליך כבישת ארץ ישראל ובגבולות הארץ בלבד. מחיית הצר הצורר את העם מוגדרת כלפי כל מי שבא להורגך, כלומר כלפי גברי ם בלבד והחיוב הוא תמיד ובכל העולם.

מהשוואה זו ניתן להסיק כי מחיית עמלק מיוחדת יותר ממחיית שאר עמים בכך שיש למחות אף בהמות וכן שהמחייה היא בכל העולם על מנת שלא יישאר שום זכר מעמלק.
---------------------------------------------------------------------
5. פ"ה ה"א.

תגים:

תנך · סתירות · מצוות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מצוות זכירת עמלק למול מחיית עמלק למעשה (עבודה תורנית)", סמינריון אודות "מצוות זכירת עמלק למול מחיית עמלק למעשה (עבודה תורנית)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.