היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הנפט על מדיניות יפאן כלפי המזה"ת

עבודה מס' 065487

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד הנפט משפיע על מדיניות יפאן כלפי המזה"ת.

8,187 מילים ,17 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

יפאן הינה מדינה מודרנית תעשייתית מתקדמת, אשר תלויה במקורות אנרגיה חיצוניים. יפאן נכנסה למרוץ אחר השגת מקורות אנרגיה עוד בתקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה. בשל חוסר באוצרות טבעיים מקומיים חיפשה יפאן מקורות אנרגיה מחוצה לה על ידי כיבושים בדרום מזרח אסיה.
התפתחות התעשייה יצרה צורך במקור אנרגיה אלטרנטיבי לפחם, בו נעשה שימוש עד כה, ומדינות המזרח-התיכון סיפקו מקור זה - הנפט. המחסור בנפט התגלה לראשונה במלחמת העולם השניה בהתקפה על פרל הרבור ב- 1941, זו באה כתוצאה מהחלטה של ממשלת יפאן להגיב כנגד אמברגו הנפט עליה. יפאן ידעה, שבמצבה תוכל לשרוד שנה בלבד עם עתודות הנפט שברשותה. לאחר מלחמת העולם השניה הלכה יפאן והתעצמה מבחינה כלכלית ותעשייתית, דבר אשר הגדיל את הצורך שלה באספקות נפט גדולות יותר.
משבר הנפט ב- 1973, גרם ליפאן לשקול מחדש את מדיניותה באזור המזה"ת. מדינות OAPEC (Organization of Arab Petroleum Exporting Countries) הטילו סנקציות על המדינות ה"לא ידידותיות" להן או לאלו התומכות בישראל. על מנת להסיר את האמברגו הציבו מדינות אלה תנאים, להם נענתה יפאן.
עבודה זו תנסה להסביר כיצד הנפט משפיע על מדיניות יפאן כלפי המזה"ת. נושא זה נחקר רבות על ידי חוקרים אמריקאים, ערבים ויפאניים בשל חשיבותו לכל אחד מצדדים אלו. על-מנת להראות את השפעה זו ידון הפרק הראשון בהנחה המרכזית בעבודה - והיא, שתלות יפאן בנפט היא הגורם מכריע בעיצוב המדיניות הפרו-ערבית במזה"ת. פרק השני יסקור את מדיניות יפאן כלפי אירן, עיראק, הפלשתינאים ומדינות לא מייצרות נפט אחרות במזה"ת כפועל יוצא מתלות זו.
בפרק הביקורת יוצגו כמה סברות, לכך שמדיניות יפאן מושפעת מהסנקציות של מדינות ערב בלבד ואראה שמדיניות זו מושפעת גם ממחויבותה של יפאן לארה"ב בעולם הדו-קוטבי של תקופת המלחמה הקרה. ועוד יוכח שמדיניות יפאן שמרה על יחסים ניטרליים עם ישראל תוך שמירה על דיפלומטיה רב-צדדית עם מדינות ערב ועם ארה"ב ולא מדיניות פרו-ערבית בלבד.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
תאור כלכלת יפן
השלכות פוליטיות וחשיבות הנפט
פרק א': תלות יפאן בנפט
פרק ב': מדיניות יפאן כלפי המזה"ת
החרם הערבי והשפעתו על הסחר בין יפאן למזה"ת
מדיניות יפאן כלפי אש"ף
מדיניות יפאן כלפי איראן ועיראק
מדיניות יפאן כלפי מדינות לא מייצרות נפט במזה"ת
ביקורת
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

יפאן לאחר מלחמת העולם השניה מצאה עצמה מדינה הרוסה ועניה, אך היא צמחה באופן מפתיע ומהיר החל משנות החמישים והשישים והביאה לצמיחה כלכלית גבוהה ולצריכה של מקורות אנרגיה. בשנים אלו גדל התוצר הלאומי הגולמי של יפאן בממוצע של 9.3 אחוזים בשנה.(1)
בזמן זה המזה"ת נראה רחוק ובלתי חשוב פוליטית, ההתעניינות של יפאן במזה"ת היתה מינימלית והושפעה בעיקר ממניעים כלכליים של חברות הענק היפאניות. מדיניות החוץ של יפאן הסתמכה בעיקר על מדיניות ארה"ב באזור, וכתוצאה חתמה יפאן על הסכם כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל ב- 1952, כמו-כן לא היה לה שום גורם פוליטי ביפאן, אשר דן בכל הקשור למדיניות מייצרות הנפט עד 1961 .(2)
--------------------------------------------------------------------
1. בן עמי שילוני, יפאן המודרנית: תרבות והיסטוריה (תל אביב: שוקן), עמ' 283.
2. Albert P. Blaustin and Jordan J. Plaust, The Arab Oil Weapon (New-York: Oceana Publication, 1977), p. 67.

תגים:

יפן · משבר · נפט · מזרח · אסיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הנפט על מדיניות יפאן כלפי המזה"ת", סמינריון אודות "השפעת הנפט על מדיניות יפאן כלפי המזה"ת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.