היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהגרים יהודים דוברי הערבית והשפעתם על העיתונות והספרות הערבית בישראל

עבודה מס' 065417

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מהגרים יהודים דוברי השפה הערבית השפיעו על העיתונות והספרות הערבים במדינת ישראל?

5,714 מילים ,14 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודה זו אבחן ואסקור את מרכיביה של ההגירה היהודית מארצות ערב ואתמקד בקהילה היהודית בעיראק. קהילה זו תיבחן על פי קריטריונים של אנשי רוח ואינטלקטואלים בכתיבתם בארץ המקור, ובהמשך אבחן את השתלבותם במרחב העיתונאי והספרותי בשפה הערבית במדינת ישראל. היבט נוסף בו תעסוק העבודה הוא מגעם עם הציבור דובר השפה הערבית במדינת ישראל. ההגירה השלילית של ערביי המרחב הארץ ישראלי לאחר 1948, יחד עם ההגירה של יהודי ארצות ערב למדינת ישראל, יצרה בסיס לשיתוף פעולה בין שתי קבוצות אשר דוברות את השפה הערבית הן בפן הפוליטי - השתייכותם לתנועה הקומוניסטית - והן בפן התרבותי הספרותי, בשירה ובעיתונאות.

העבודה תתמקד בקהילת המהגרים מעיראק אשר רובה היגר בין השנים 1953-1951. טרם הגירתם עמד אחוז האינטלקטואלים ואנשי הרוח בקהילה זו על 20% בקירוב, כשרובו המכריע עסק במלאכת הכתיבה העיתונאית, הספרותית והשירה בעיראק. בנוסף, חלקם עסקו במקצועות הפקידות הגבוהה במשרדי הממשלה ואף עסקו בניהול השוטף של המדינה העיראקית.
ניתן לצייר את ההגירה שעברו יהודי עיראק כחוויה של הלם, מעבר ממדינה בה נולדו והכירו את החוק והנורמות החברתיות למדינה בה לא הכירו את חוק והערכים השונים.

היבט נוסף אשר נבחן בעבודה הוא הכתיבה בשפה הערבית, שהחלה להיחשב על ידי הציבור כשפת האויב של מדינת ישראל. קבוצת המהגרים מעיראק התחלקו בישראל גם לפי זהותם הפוליטית המקורית שהייתה נהוגה בעיראק, כלומר מאמיני השמאל הקיצוני חברו בישראל למפלגה הקומוניסטית ואילו הזרם האינטלקטואלי הלך בדרכה של המדינה הציונית והיה לחלק מהפקידות הממשלתית הזוטרה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: עיתונים כתבי עת ויצירות ספרותיות אשר נכתבו בשפה ערבית על ידי אינטלקטואלים יהודים בעיראק
פרק 2: השתלבותם של יהודי עיראק במרחב העיתונאי והספרותי בשפה הערבית במדינת ישראל
סיכום
נספח: העיתונות היהודית בגדאד
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עם סיומה של מלחמת העולם הראשונה, בה נפלה האימפריה העות'מאנית ועם תחילת העידן הבריטי והצרפתי בשטחי האימפריה, החלה נסיגה במעמד השפה התורכית אשר שלטה באימפריה לטובתה של השפה האנגלית, דבר שנוצר עם הפיכתה של הממלכה הבריטית לאחראית מטעם האומות המאוחדות על עיראק ולשלוט באזור מתוקף המנדט.
עם הכרזת השפה הערבית כשפתה הרשמית של המדינה העיראקית, החלו להבשיל תהליכים של תמורה, התחדשות ומודרניזציה בקרב המערכת התרבותית של תושבי עיראק בכלל והקהילה היהודית - עיראקית באזור בבל של בעת החדשה בפרט, והיא אמצה את השפה הערבית כשפת המדינה. המיעוט היהודי נתפס כחלק מהפסיפס התרבותי והדתי אשר היה אמור לפרוץ את מחסום ההבדלים בין שתי הדתות ולהתלכד תחת לאום אחד ותרבות אחת במעטפת של ערביות - עיראקית.(1)
---------------------------------------------------------------------
1. ראובן שניר, ערביות, יהדות, ציונות: מאבק זהויות ביצירתם של יהודי עיראק,עע 12-9.
להרחבה על התהליכים הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים ראה כתב עת 'פעמים' 36 (תשמ"ח).

תגים:

יהודים · מוסלמים · עיראק · מזרח · תיכון · תקשורת · אינטלקטואלים · תרבות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהגרים יהודים דוברי הערבית והשפעתם על העיתונות והספרות הערבית בישראל", סמינריון אודות "המהגרים יהודים דוברי הערבית והשפעתם על העיתונות והספרות הערבית בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.