היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיצובן של נשים בתקשורת הישראלית

עבודה מס' 060585

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שינויים במעמדן ונושאי העיסוק של עיתונאיות בתקשורת הישראלית. האם זו תופעה כוללת או מדובר במספר נשים יוצאות דופן?

4,640 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בעיתונות של שנות ה-70 וה-80 אופיין עיסוקן של נשים בתחומי עיתונות בעיקר במדורי נשים, צרכנות או נושאים הקשורים למשפחה, בעוד שגברים עסקו רק בשולי הצרכנות בנושאים שנתפסו כ"כלכליים" וכן בשאר נושאים "גבריים" כפוליטיקה, מדיניות, צבא וכיו"ב (ויטמן, 56-57 :1988).

בשנים האחרונות נראה כאילו מעמדן של הנשים העוסקות בתחומי התקשורת משתווה למעמד הגברים והן עוסקות בכל תחום שהוא. נהוג להזכיר את כרמלה מנשה ככתבת צבאית. ניתן לשמוע את פנינה בת-צבי, העוסקת בנושא האקטואליה ברדיו ואת שלי יחימוביץ' בפוליטיקה. שמות אלה הנם רק חלק קטן משורה של נשים העוסקות בתקשורת ומוצגות כמי שמעידות על השוויון המגדרי בענף עיסוק זה.

אבידר (144 :1995/96) עומדת על הפמיניזיציה של העיסוק בתקשורת ומציינת שהדבר אינו אופייני רק לישראל אלא לעולם המערבי בכלל. השאלה שתעמוד במרכז עבודה זו הנה: האומנם חל שינוי במעמדן של הנשים עוסקות בתקשורת, או שמא מדובר במספר נשים היוצאות מן הכלל ויש בהן כדי להעיד על הכלל?

בעבודתי זו ארצה לטעון כי אומנם חל שינוי מה במעמדן של הנשים בתקשורת והן הצליחו לפרוץ לתחומים רבים יותר משעסקו בהם בעבר. יחד עם זאת, ניתן למצוא ריבוי נשים בתחומי התקשורת, כאשר מרביתן עוסקות בענייני משפחה, נוי, ילדים, אופנה, חינוך וכיו"ב. רק מיעוטן של הנשים עוסק בנושאים שנתפסים כ"גבריים", כמו פוליטיקה, ספורט, כלכלה וכיו"ב.

על מנת לתמוך בטענתי זו, אציג בפרק הראשון את מעמדן של נשים בתקשורת, כפי שהדבר משתקף בספרים ובמאמרים העוסקים בתחום. מדובר בחומר עדכני יחסית משלהי שנות ה-80 ושנות ה-90 של המאה ה-20, כאשר אחת הטענות המועלות בסקירה זו הנה שהמיליטריזם הנו גורם ל"מאצ'ואיזם" של מקצוע העיתונות, היינו לחלוקת תחומי העיסוק בתקשורת ל"גבריים" ו"נשיים". על הקשר שבין המיליטריזם, המאצ'ואיזם והעיסוק העיתונאי אעמוד בפרק השני.

בפרק השלישי אבדוק באופן מעשי האם אכן הדברים כן. לשם כך אבחר מקבץ של עיתונים ואבחן בהם את הנושאים שבהם עוסקים גברים לעומת הנושאים שבהם עוסקות נשים. כמו כן אתייחס למשקל שיש לידיעות "גבריות" המוצגות על ידי נשים, כמו למשל נושאים פוליטיים ואם אמנם משקלן של אותן כתבות מבחינת הגודל או סיקור הנושא, דומה או זהה לכתבות הנעשות על ידי גברים או שיש שוני בכך. את מסקנותי אגיש בסיכום.

תוכן עניניים:
מבוא
פרק א': מעמדן של נשים בתקשורת
פרק ב': החברה המילטריסטית כגורם במעמדן של נשים בתקשורת
פרק ג': בדיקת תחומי העיסוק של העיתונאיות כיום
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבידר, ת., "הגטו של הצווארון הורוד", ספר השנה ה- 50 של העיתונאים, 1995/1996, עמ' 143-148.
אנדרסון, ב., (1999), קהיליות מדומיינות, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב.
ויטמן, ע., "נשים בעתונות הישראלית", קשר 4, 1988, עמ' 55-63.
כספי, ד. ולימור, י., (1995), המתווכים, עם עובד, תל-אביב.
רובינשטיין, א., (1997), מהרצל עד רבין והלאה, שוקן, ירושלים ותל-אביב.
Byars, J. Dell, C., "Big Differences on the Small Screen: Race, Class, Gender, Feminine Beauty, and the Characters at Frank's Place", in: Rakov, L.F., (ed.), (1992), Women Making Meaning, Routledge, New York, pp. 191-207.
Creedon, P.J., 1994, Women, Media and Sport, Sage, London.
Gillard, P., "Book Reviews", Women Studies International Forum 20 (2), 1997, p. 337.
Golan, G., "Militarization And Gender: The Israeli Experience", Women's Studies International Forum 20 (5/6), 1997, pp. 581-586.
Mills, K., "What Difference Do Women Journalists Make?", in: Norris, P., (ed.), (1997), Women, Media and Politics, Oxford University Press, New York, pp. 41-55.
Schaffer, D.M., "The Feminization of Poverty: Prospects for an Internaitonal Feminist Agenda", in: Boueparth, E.X. Stopper, E., (eds.), (1988), Women, Power and Policy, Perganon Press, New York, pp. 223-246.

תגים:

מיליטריזם · עיתונים · ג'נדר · פמיניזם · עתונות · מגדר · שוויון · תעסוקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיצובן של נשים בתקשורת הישראלית", סמינריון אודות "מיצובן של נשים בתקשורת הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.