היישום אינו מחובר לאינטרנט

תחושת מסוגלות של מורות ותיקות במצבים ביטחוניים בישראל

עבודה מס' 065387

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מתמודדות מורות ותיקות (ותק מעל חמש שנים) ומנוסות בבתי הספר עם מצבי לחץ קיצוניים.

16,247 מילים ,11 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מדינת ישראל נמצאת במצב מלחמה מאז היווסדה. כולם משלמים את מחיר הביטחון לה נדרשת המדינה, אולם יש את אלו המשלמים מחיר גבוה יותר - אלו הם הנמצאים בעימות יום יומי בהגנה על גבולות המדינה ואותם ילדים שאי הוודאות אצלם גבוהה יותר מאשר אצל מבוגרים. משפחות רבות בקו העימות חיות בפחד מתמיד, כשקורה לא אחת שרכושם ירד לטמיון ואף קיפוח חיים היה לדבר שבשגרה. למרות הקושי שבתיאור מצוקת אלו החיים סמוך לקווי העימות הילדים הם הנמצאים במתח הגבוה יותר לאור אי הבנתם את המציאות. מציאות זו של טרור מתמשך מובילה לחרדות קיומיות (להד ואילון, 1999) המוצאות ביטוין בשחיקה נפשית, ואף בסממנים פיזיים.
בתקופה בה נערך המחקר, מרץ- אפריל 2003, היו מספר רב מאוד של התקפות טרור רצחניות על ישראל, וכן קיימת הייתה הסכנה מפני תקיפה כימית מעיראק. שתי סכנות אלו הגבירו את המתח הביטחוני בישראל. ראש ממשלה ניסה בכל כוחו להרגיע את העם וליצור הידברות עם הפלשתינים, אולם ללא הצלחה מרובה. הפלשתינים מצדם הראו בכל פעולותיהם את חוסר רצונם להלחם בטרור ובהסתה. כשהתחלנו לגבש רעיונות לנושא עבודה בחרנו בנושא תחושת מסוגלות של מורים, במצבי לחץ ביטחוניים. הגענו לנושא הזה בעקבות המצב הביטחוני במצב בו אנו חיים/ שרויים במדינתנו, סביב הטרור האינתיפאדה. באותה תקופה לא ידענו שקט (פיגועים, אינתיפאדה) בנוסף מערכת החינוך החלה להיערך לקראת המלחמה ואנו חשנו זאת בעבודתנו. לאחר דיון משותף כיתתי הגענו לנושא ממוקד יותר והוא תחושת מסוגלות של מורים במצבי לחץ ביטחוניים/ טרור, אינתיפאדה, מלחמה. בתקשורת דובר כל הזמן על המלחמה בעיראק ואנו לא ידענו, כמו כולם, האם בכלל תפרוץ מלחמה?
מערכת החינוך מנסה להתמודד עם קשיי הביטחון בצורה נמרצת ועד כמה שניתן נחרצת. את המסרים שרוצה המערכת להעביר היא עושה זאת באמצעות המורים, שהם הקשר בין המערכת לתלמידים עצמם. המורים אמורים להעביר לתלמידים את המסרים שמערכת החינוך מוצאת לנכון להעביר ולכן יש חשיבות למסוגלות המורה.
מסוגלות המורה מורכבת מכמה פעילויות ומרכיבים. חלקם רלוונטיים יותר להתמודדות מול התלמידים וחלקם פחות. המונח 'מסוגלות המורה' מוגדר באופן כללי כאמונתו של המורה ביכולתו להשפיע על תפקודו של התלמיד (גרינווד וחבריו 1990). המושג מורכב משני מימדים:
1. מסוגלות המורה - האמונה של המורה שמערכת חינוך מסוגלת להניע תלמידים להישגים.
2. אמונת המורה ביכולתו האישית להשפיע על ביצוע התלמידים שלו.
שני אלו שזורים האחד בשני ולהלן נבחן את המשמעות שלהם.
בחרנו נושא זה לאור חשיבותו הרבה בתקופות של חוסר רגיעה ביטחונית, כפי שאנו רגילים אליה. לדעתנו חשוב מאוד כי תהליך הרגיעה יתחיל במערכת החינוך.

מטרת העבודה היא לבחון כיצד מתמודדות מורות ותיקות (ותק מעל חמש שנים) ומנוסות בבתי הספר עם מצבי לחץ קיצוניים. שאלת המחקר בעבודה זו תהיה מהי תחושת המסוגלות של מורות ותיקות בבי"ס יסודיים בהתמודדות עם מצב לחץ ביטחוני כגון מלחמה או אירועים בטחוניים.

על מנת לבדוק את הקשר בין מסוגלות המורה לבין התמודדותו עם לחץ נערכו ראיונות סגורים עם 9 מורים. שיטת המחקר היתה איכותית בשל מורכבות הנושא. המחקר היה מתאמי ולא ניסוי. השאלות כללו, בין השאר: התחושות המורה;, הערכות בית הספר, כיצד המורה הכינה את התלמידים, תגובת התלמידים והקשר שלהם עם המורה; מעורבות ההורים ומידת הלחץ הכללית שהורגשה בכיתה.

ראשי פרקים:
1 מבוא
1.1 הצגת הנושא
1.2 מטרת העבודה
2 סקירת הספרות
2.1 מהי מסוגלות עצמית
2.2 הקשר בין מסוגלות אישית לבין מידת הלחץ
2.2.1 תפקידו של המורה כממתן תפיסת לחץ ותוצאות המיתון.
3 שיטת המחקר
3.1 כלי המחקר
3.2 דיון מתודולוגי
3.3 אוכלוסיית מחקר והמדגם
3.4 הליך המחקר
3.5 צורת הניתוח
4 הצגת הממצאים
4.1 בית הספר- הערכת הצוות ובית הספר
4.2 בית הספר- הכנת התלמידים
4.3 מורה- אופי העבודה
4.4 מורה- שינוי מתחילת המלחמה
4.5 מורה- קשר עם התלמידים
4.6 מורה תחושות רגשיות ותחושות לחץ
4.7 הורים מעורבות ותגובות רגשיות
4.8 תלמידים- תחושות רגשות
5 דיון בתוצאות
6 סיכום
7 רשימת ביבליוגרפית
נספחים
7.1 השאלות שנשאלו המורים
7.2 תשובות המורים
8 ניתוח היגדים
8.1 בית הספר
8.1.1 הכנת הצוות
8.1.2 הערכות ביה"ס
8.1.3 - הכנת התלמידים
8.2 מורה
8.2.1 אופי העבודה
8.2.2 שינוי מתחילת המלחמה להמשכה
8.2.3 הקשר עם התלמידים
8.2.4 הכנה רגשית
8.2.5 תחושות הלחץ
8.2.6 תחושות רגשיות
8.3 הורים
8.3.1 מעורבות
8.3.2 תגובות רגשיות
8.4 תלמידים
8.4.1 תחושות רגשיות

קטע מהעבודה:

תחושת מסוגלות עצמית של האדם הוגדרה כמידת אמונתו של הפרט ביכולתו לארגן ולבצע התנהגויות הדרושות להשגת התוצאות הרצויות (Bandura, 1997).
בנדורה מדבר על האמונה ולכן ההגדרה היא סובייקטיבית. אמונה של אדם שביכולתו לבצע התנהגות אחת או מערך של התנהגויות. הוא מדבר על המילה "ארגון"-היכולת לארגן משימות רבות יחדיו. בנדורה מסיק את מסקנותיו על סמך התאוריה הביהווריסטית התנהגותית- התנהגות של ילד מפריע משפיעה במקומות רבים.

תגים:

עצמית · לחץ · בית · ספר · מורה · תלמיד · מלחמה · טרור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תחושת מסוגלות של מורות ותיקות במצבים ביטחוניים בישראל", סמינריון אודות "תחושת מסוגלות של מורות ותיקות במצבים ביטחוניים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.