היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד הנשים בתנועה הרפורמית ובתנועה הקונסרבטיבית - מבט משווה

עבודה מס' 065311

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: במה שונה מעמד האישה בתנועה הרפורמית לעומת מעמד האישה בתנועה הקונסרבטיבית וכיצד ניתן להסביר את ההבדל בקצב השינויים.

6,950 מילים ,22 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

מעמד האישה בהיסטוריה היהודית עבר שינויים, אשר באו לידי ביטוי בתקופות השונות, ובצורות שונות בזרמים השונים (רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים).
התנועה הרפורמית היא הזרם הקיצוני מבין שלושת הזרמים משום שהיא מגלה יחס גמיש להלכה. לעומתם האורתודוקסים דוגלים בתפישה המחייבת שהתורה שבכתב והתורה שבעל פה יחדיו, הן מקורותיה העיקריים של ההלכה והיא מבחינתם הסמכות המחייבת.
הזרם השלישי הוא הזרם הקונסרבטיבי, הוא המתון מבין השלושה משום שהוא מדגיש את שמירת המסורת על פי ההלכה אך יחד עם זאת הם מוכנים לערוך שינויים בהלכה המתחייבים משינויי הזמן.

העבודה עוסקת בסוגיית מעמד הנשים בתנועה הרפורמית ומעמדן בתנועה הקונסרבטיבית. בעבודה זו אנסה לבדוק במה שונה מעמד האישה בתנועה הרפורמית לעומת מעמד האישה בתנועה הקונסרבטיבית וכיצד ניתן להסביר את ההבדל בקצב השינויים.
העבודה תבחן היבטים שונים מנקודת מבטם של הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי: מסורת ופמיניזם בזרמים בכלל; נשים בפולחן הדתי בבית הכנסת; ציון אירועים במעגל החיים; נשים רבניות וחינוך והגות דתית.
בהיבט של מסורת ופמיניזם אבדוק מה היה מעמדה של האישה בעבר איך השפיעה התנועה הפמיניסטית בכל זרם, איך כל זרם רואה את האישה בתנועתו ואיך זה מסתדר על פי ההלכה.
בהיבט של נשים בפולחן הדתי בבית הכנסת אבדוק האם נשים אכן משתתפות בפולחן הדתי ואם כן איך זה בא לידי ביטוי, איך הזרמים רואים את השתתפות האישה בפולחן הדתי, והאם יש קשר בין השתתפות בפולחן לאזור הגיאוגרפי של בית הכנסת.
בהיבט של ציון אירועים במעגל החיים, אדבר על האירועים השונים כמו ברית מילה/הולדת הבת, בר מצווה/בת מצווה ונישואין/גירושין.
אבדוק האם הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי אכן מציינים אירועים אלה, ואם כן האם הם מתייחסים לאישה בצורה שווה.
בהיבט של נשים רבניות, אבדוק מתי הוסמכו נשים לרבנות, מה גרם לכך והאם יש הבדל בינם לבין גברים רבנים בפועל. כמו כן, אבדוק את יחסה של הקהילה להיבט זה.
ההיבט האחרון שאדון בו יהיה חינוך והגות דתית שבו אנסה לבדוק איזה חינוך דתי נתנו הזרמים השונים, ואיך הזרמים מתייחסים להלכה מול שינוי הזמן.
ההנחה שלי שמעמד האישה בתנועה הרפורמית התקבל הרבה יותר בפשטות מאשר בתנועה הקונסרבטיבית וזאת משום שהם היו יותר גמישים להלכה. כמו כן, סביר להניח שהשינויים היו יותר מהירים בתנועה הרפורמית מאותה סיבה.
לצורך הכנת העבודה ובדיקת הסוגיה השתמשתי במקורות שנכתבו על יהדות אמריקה, נשים ביהדות אמריקה, נשים רבניות, התנועה לשוויון זכויות לנשים ועוד.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי
2.1 התנועה הרפורמית
2.2 התנועה הקונסרבטיבית
3. היבטים להשוואה
3.1 מסורת ופמיניזם בזרמים בכלל
3.2 נשים בפולחן הדתי בבית הכנסת
3.3 ציון אירועים במעגל החיים
3.4 נשים רבניות
3.5 חינוך והגות דתית
4. סיכום ומסקנות
5. נספח: מצע פיטסבורג
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היהדות הרפורמית התחילה את דרכה בקרב הקהילות היהודיות במרכז אירופה, בייחוד בגרמניה בסוף המאה ה- 18 תחילת המאה ה- 19.
בעקבות הגירתם של יהודים רבים לארה"ב, והתפשטותה של המדינה מערבה גדל הפיזור של היהודים בארה"ב, כתוצאה מפיזור זה ונטייתם של היהודים הגרמנים הוותיקים להיטמע בקרב סביבתם הלכה והתרופפה המסורת היהודית. דבר זה שימש קרקע נוחה להנהגת הרפורמה הגרמנית-יהודית בארה"ב (וינריב, תשי"ד, 214).

תגים:

ביהדות · היסטוריה · זרמים · נשים · פמיניזם · קונסרבטיבית · רפורמית · תנועה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד הנשים בתנועה הרפורמית ובתנועה הקונסרבטיבית - מבט משווה", סמינריון אודות "מעמד הנשים בתנועה הרפורמית ובתנועה הקונסרבטיבית - מבט משווה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.