היישום אינו מחובר לאינטרנט

מגמות במעמד הנשים במסורת היהודית

עבודה מס' 064274

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הבדלים במעמד האישה בין התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית

7,079 מילים ,17 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בעבר, ניתן היה להגדיר את חייה של נערה יהודיה כפשוטים - חינוך הנערה היה במסגרת ביתית אצל אימה ובבגרותה היה הנערה-אישה שואפת להידמות לאימה. דמיון זה התבטא ברובד הפשוט של הרצון להיות ראויה לשבחי הבעל ולהיות מוגדרת כ"אשת חייל" ולזכות בשיר זה המושר בלילי-שבתות לפני הקידוש (ראה - משלי, פרק ל"א, פסוק י' ואילך). גם בדמיונה הסוער שאפה האישה להידמות לגואלת ומושיעה של העולם היהודי כגון אסתר המלכה שעשתה את דבר מרדכי, ולא לדבורה הנביאה והשופטת שהנהיגה את עמה.
כיום, האישה המודרנית אינה מסתפקת עוד בתפקיד "אשת חיל" הדואגת ומטפלת בכל הצרכים הגשמיים של משק הבית - חריפות עסקית בשילוב חכמה מעשית - בעוד בעלה יושב עם "זקני ארץ" (שם, שם, פסוק כ"ג), בפרפראזה על הדימוי הישן, ניתן לומר כי כיום חלומה של האשה היהודיה איננו אסתר המלכה כי אם ושתי עזת הפנים והעומדת על שלה.
רעיונות פמינסטיים בדרכים שונות החלו לחדור בעיקר ביהדות אמריקה כדוגמת בקשת נשים חרדיות ללימודים בקולג' או מתן היתר לבצע הפלה (לרנר, דצמבר 1997, עמ' 11-37).
בעבודה זו אעסוק במעמד הנשים בתנועה הרפורמית ובתנועה הקונסרבטיבית, ועל ההבדלים במעמד האישה בין שתי התנועות. זאת בליווי הסבר לסיבות השינויים ולהסברם.
במקביל אנסה לבחון היבטים שונים מנקודת הראות של הזרם הרפורמי והקונסרסטיבי כגון: התייחוסת לאירועי נשים במעגל החיים, חינוך והגות יהודית, תפקידן ומעמדן של הנשים בבית הכנסת ונשים רבניות.
בהיבט של התייחסות לאירועי נשים במעגל החיים שבו אציין את האירועים השונים כגון: הולדת בת, בת-מצווה ונישואין. בנושא זה אבדוק כיצד כל זרם מתייחס לאירועים אלו, ואם כן האם הם מציינים זאת בצורה שווה לאירועי החיים של הגברים.
בהיבט של חינוך והגות יהודית אנסה לבחון את נושא החינוך שהוענק לנשים בזרמים השונים בעבר ההיסטורי וכיצד מתייחסים הזרמים להלכה מול שינויי הזמן.
בהיבט של תפקידן ומעמדן של הנשים בבית הכנסת אנסה לבחון כיצד הנשים משתלבות בפולחן בבית-הכנסת, ומהו תפקידן ומעמדן בבית-הכנסת לפי הזרמים השונים, וכיצד בא תפקידן זה לידי ביטוי בצד המעשי.
ההיבט האחרון שבו אדון הוא נשים רבניות, בהיבט זה אבחון מתי הוסמכו נשים לרבנות, מה גרם לכך והאם יש הבדל בינן לבין הגברים הרבנים בפועל. כמו-כן אבחן את התייחסות הקהילה להיבט זה.
השערת המחקר היא, כי מעמד האשה בתנועה הרפורמית יהיה טוב יותר מאשר בתנועה הקונסרבטיבית, מכיוון שהתנועה הרפורמית מתייחסת באופן גמיש יותר להלכה היהודית מאשר התנועה הקונסרבטיבית, ומכאן שמטבע הדברים השינויים במעמד האשה בזרם הרפורמי יהיו גם יותר מהירים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי
2.1 התפתחותה ההיסטורית של התנועה הרפורמית
2.2 התפתחותה ההיסטורית של התנועה הקונסרבטיבית
2.3 מעמד הנשים במסורת היהודית
3. היבטים להשוואה
3.1 התייחסות לאירועי נשים במעגל החיים
3.2 חינוך והגות דתית
3.3 תפקידן ומעמדן של הנשים בבית הכנסת
3.4 נשים רבניות
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

נשים בתפקיד מנהיגות בקהילה זוכות לעיתים קרובות בביקורת חזקה על אי יכולתן או על שיטות הניהול שלהן, בעיקר מצד חברי הקהילה או חברים למקצוע. יש אחוז גירושין גבוה בין נשים רבניות, כנראה בגלל שהבעלים דוחים את החובות המקצועיים של הרבנות בניגוד לחובות מקצועיים בתחום הרפואה, משפט או כלכלה. לדעתם חובות דתיים צריכים להשאיר את הנשים בבית עם המשפחה, ולא מחוצה לו (Fishman" 1993, עמ' 214-217).

מקורות:

אלמן, ישראל. יהדות אמריקה בחברה פלורליסטית, ספריית הפועלים, תל-אביב, 1985, עמוד 222.
אלעזר, דניאל. נשים בחייה של יהדות אמריקה, תפוצות ישראל, ג'-ד' (דצמבר 1997), עמודים 7 - 10.
אלעזר, דניאל ומונסון גפן, רליה. התפתחות תפקידן של נשים בפולחן בבית הכנסת האמריקני, תפוצות ישראל, ג' (קית 1982), עמודים 41 - 50.
אלעזר, דניאל ומונסון גפן, רליה. תפקידיהם של רבני בית הכנסת באמריקה, תפוצות ישראל, ג' (קיץ 1982), עמודים 22 - 39.
גולדשטיין, יוסי וקצבורג-יונגמן, מירה. יהודי ארצות הברית 1820 - 1914 קובץ מקורות ב', האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 2001, עמודים 167 - 172.
ויסה רות. הנשים כרבניות קונסרווטיביות?, תפוצות ישראל, א' (אביב 1980), עמודים 69 - 78.
ורטהיימר, ג'ק. בית הכנסת הקונסרבטיבי, בתוך, קצבורג-יונגמן, מירה (עורכת), פרקים בתולדות יהודי ארה"ב, האוניברסיטה הפתוחה, ירושלים, 2002, עמודים 43 - 74.
ליבמן, צא'רלס - ישעיהו ושפירא שאול. התנועה הקונסרבטיבית ואחדות מעמדותיה הדתיות, תפוצות ישראל, א', (אביב 1980), עמודים 97 - 107.
לרנר, לפידות אן. התנועה לשיוויון זכויות לנשים ביהדות אמריקה, תפוצות ישראל, ג'-ד', (דצמבר 1977), עמודים 11 - 37.
מיכאל, מאיר. יהדות מתקדמת (רפורמית), ארתור, א' כהן ופול, מנדס פלור (עורכים), לכסיכון התרבות היהודית בזמננו - מושגים, תנועות, אמונות, עם-אובד, תל-אביב, 1993, עמודים 244 - 247.
מיכאל, מאיר. בין מסורת לקידמה - תולדות תנועת הרפורמה ביהדות, מרכז זלמן שזר, ירושלים, תש"ן, עמודים 262 - 309.
סקלאר, מארשל. התפתחות בית הכנסת הקונסרבטיבי בארצות הברית, תפוצות ישראל, ג'-ד' (יולי-דצמבר 1976), עמודים 161 - 172.
רפאל, מרק לי. היהדות הקונסרבטיבית, ההיסטוריה ואידיאולוגיה: 1886 - 1983. בתוך, קצבורג-יונגמן, מירה (עורכת), פרקים בתולדות יהודי ארה"ב, האוניברסיטה הפתוחה, ירושלים, 2002, עמודים 1 - 42.
Fishman, Sylvia Barack. A Breath of life - Feminisim in the American Jewish Community, Free Press, New York, N.Y., 1993, Pp. 143 - 217.
Fishman, Sylvia Barack. "The Impact of Feminisim on American Jewish Life", In the American Jewish Year Book, 1989, Pp. 41 - 62.
Hauptman, Judit. "Conservative Jusaism: The Ethical Challenge of Feminist Change", In Seltzer Robert M. and Cohen Norman J., (Eds), The Americanization of the Jews, New York University Press, New-York and London, 1995, Pp. 296 - 308.
Zola Gary P. WomwnRabbis - Exploration and Celebration, Hebrew Union College - Jwish Institute of Religion Alumni Association Press, Cincinnati, 1996, Pp. 1 - 73.

תגים:

פמיניזם · נשים · יהדות · פמיניסטיות · משפחה · מעמד · ארצות · הברית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מגמות במעמד הנשים במסורת היהודית", סמינריון אודות "מגמות במעמד הנשים במסורת היהודית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.