היישום אינו מחובר לאינטרנט

זכות השביתה

עבודה מס' 065251

מחיר: 652.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד באה לידי ביטוי זכות השביתה במשק הישראלי?

6,499 מילים ,14 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

עבודת המחקר שאציג עוסקת בזכות השביתה כפי שהיא באה לידי ביטוי במשק הישראלי.
מדינת ישראל, כמדינה בעולם המערבי, רואה בזכות לשבות זכות יסוד חוקתית. זוהי מסורת, אשר מושתתת על ההבנה כי יחסי עובד-מעביד אינם יחסים חוזיים רגילים. תלותם הכלכלית של העובדים במעבידים הופכת אותם לפגיעים במיוחד נוכח עליונותם של המעבידים. זוהי תלות שגוברת עוד יותר בזמנים של מיתון כלכלי, כאשר העובדים חשופים במיוחד לסכנת פיטורים.

סכסוכי עבודה בעולם המערבי הוכיחו כי הגנה אפקטיבית על העובדים מחייבת הגנה משפטית על זכות השביתה. כמו זכויות רבות אחרות, גם הגנה זאת היא חסרת ערך אם אינה מלווה בהגנה על שורה של זכויות משניות כגון חופש ההתארגנות, החופש להקים ארגוני עובדים, החופש לבחור נציגי עובדים, מידה של חסינות של חברי ארגוני עובדים מפני תביעות משפטיות וכן הגנה מפני מעורבות ישירה או עקיפה של המעבידים בהחלטות נציגי העובדים. הסדרים אלה הם חלק אינטגראלי של זכות השביתה עצמה, והם מיועדים להבטיח את האפקטיביות שלה בהגנה על זכויות העובדים.

חופש השביתה היא מחירויות היסוד שאינן כתובות, אולם המערכת השיפוטית כולה, ובית הדין לעבודה בפרט, נותנים לה נפקות מלאה. בספרה "השביתה", מסכמת פרופ' רות בן ישראל את הפסיקה במילים הבאות:
"...מעמד השביתה בישראל הוא מעמד של חירות ולא של זכות במובן הצר של מושג זה, כפי שבית הדין לעבודה קבע...שביתה במהותה שייכת לא לתחום "הזכות" אלא לתחום "החירות" - liberties - שנותנים לסייגים מחייבים...".

השביתה מאופיינת כפעולת לחץ, כאחד ממאבקי הכוח הנהוגים בחברה דמוקרטית. אולם, הפעלת לחץ של העובדים בכדי לממש את זכותם לקיום בכבוד אינה אפשרית מבלי שתיפגענה זכויות יסוד אחרות של המעביד, של צדדים שלישיים שאינם מעורבים בסכסוך ושל הציבור בכללותו. לכן, דרוש בחברה דמוקרטית מהותית צמצום של מהות הפעולה אשר אפשר לנקוט במהלך השביתה בכדי לאזן בין הצורך להבטיח את מימושה של זכות היסוד של העובדים לקיום בכבוד שההכרה בזכות השביתה היא פועל היוצא מימנה, לבין זכותם של המעביד, של צדדים שלישיים לא מעורבים בסכסוך ושל הציבור בכללותו שזכות הקניין שלהם לא תיפגע.

העבודה סוקרת שביתות כפי שהן באות לידי ביטוי במשק הישראלי ברבות השנים, סוגי שביתות, מהו שלטון החוק בתחום השביתה, מעורבותו של בית הדין לעבודה, וכיצד הוא משתמש בתורת האיזונים ועיקרון המידתיות על מנת לקבוע האם הציבור ייפגע במידה המחייבת את הגבלת השביתה, דעות ופרשנויות מלומדים ודעה אישית של כותב העבודה לייעול השימוש בחירות השביתה בחברה המודרנית.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: זכות השביתה
1. שביתה - מהי
2. סוגי שביתות
3. מעמדה של זכות השביתה בישראל
פרק שני: סקירת החוק במדינת ישראל
פרק שלישי: מעורבות בית הדין לעבודה בסוגיית השביתות
פרק רביעי: דוגמאות לפסקי דין בדבר סוגיית השביתה במיגזר
הציבורי
פרק חמישי: סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מבט להגדרה במילון אבן שושן: "הפסקת עבודה על ידי עובדים במפעל מסוים לשם יצירת לחץ על המעביד שיענה לתביעותיהם".
בהיבט המשפטי בדין הישראלי, להוציא חריג אחד המתייחס לשירות הציבורי, לא נמצא הגדרה למושגים שביתה והשבתה, אף כי הם מוזכרים במספר חוקים. המונח "שביתה" הוא למעשה פעולת לחץ על המעביד כדי שייענה לדרישות העובדים המועלות בסכסוך הקיבוצי. זהו מרכיב אשר מאפיין כל הגדרה של השביתה במשפט המשווה; ההבדל הנעוץ בין ההגדרות משתקף בטיב פעולת הלחץ המקבלת לגיטימציה.

תגים:

דיני · השביתה · זכות · משפטים · עבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זכות השביתה", סמינריון אודות "זכות השביתה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.