היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין סגנון תיווך הורי ופעילות אוריינות בבית, לאוצר מילים של הילד

עבודה מס' 065224

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד סגנון התיווך ההורים ופעילות האוריינית משפיעה על רכישת אוצר מילים על ידי ילדים בגיל הרך.

4,740 מילים ,40 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

אוריינות (Literacy באנגלית) היא מילה הגזורה משם התואר התלמודי "בר אוריין", שפירושו "תלמיד חכם". משמעותו המקורית של המושג הייתה מצומצמת: ידיעת קרוא וכתוב בלבד. עם הזמן התרחבה המשמעות והיא מתייחסת כיום ליכולתנו לתפקד בתוך סיטואציות תרבותיות שונות הקשורות בשפה הכתובה - הקריאה והכתיבה - ובשפה בכלל. המדובר הוא בסיטואציות כמו הפקת מידע משלטי חוצות, מכיתובים על גבי אריזות של מזון או מדפי מידע המצורפים לתרופות, או קריאה להנאתנו, מילוי טפסים, כתיבת מכתבים או סיכום הרצאות בכתב וכו'.
טיפוח הלשון ופיתוח האוריינות מהווים יסוד ליצירת תשתית של כישורי למידה, כישורים חברתיים וכישורי חיים אצל ילדים המתחילים את דרכם במערכת החינוך. תפיסה זו באה לידי ביטוי בתכנית המסגרת לגני-הילדים הממלכתי, הממלכתי-דתי, הערבי והדרוזי ובתכנית היסוד לחינוך הקדם יסודי.
חלקן היחסי של השיטות השונות ללמידת אוצר המילים הם מרכזו של הדיון הציבורי והמקצועי בימים אלה. האגף לתכנון ופיתוח תכניות לימודים, בשיתוף עם האגף לחינוך קדם יסודי, מינו וועדה לקידום האוריינות הלשונית של הילדים בישראל החל בגיל הרך. הוועדה נדרשה לבסס את תוכנית הפעולה, המוצעת על-ידי מחקר מדעי עדכני ועל מידע שהצטבר בארץ ובעולם, בדבר תוצאות של יישומים פדגוגיים. עם חברי הוועדה נמנים נציגים מהחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והחינוך הערבי. בוועדה שותפים גם אנשי אקדמיה, אנשי החינוך הקדם יסודי, אנשי תכניות לימודים, נציגת החינוך היסודי ונציגת המכללות להכשרת מורים ומפקחות על גני-ילדים וגננות (שפירא, 2001), .
רכישת אוצר מילים איננה משימה קלה לילדים. היא איננה פועל יוצא של חשיפתם לסביבה אוריינית וגירוי סקרנותם. רכישת אוצר מילים נתמכת אמנם על-ידי סביבה אוריינית, אך היא מצריכה תיווך של הורים ומחנכים, היכולים לעורר סקרנות, לעודדה ולשמרה, ליצור הזדמנויות חקר, לקדם מיומנויות רלוונטיות להבנת העיקרון האלף-ביתי, אשר מצביע על קשרים בין אותיות לצלילים ולהביא את הילדים לידי רכישת שליטה בשפה הדבורה כמערכת רישום ולשליטה בשפה הכתובה כמשלב לשוני. הוראה יעילה המצמצמת את מספר המתקשים ברכישת הקריאה והמעודדת אהבת קריאה לאורך שנים, עשויה להתבצע על-ידי מחנכים, המסורים לדבר, בעבודה אינטנסיבית-ומושכלת (BERGIN, 1997).
שאלות המחקר בהם אתייחס בעבודתי זו הן :
* האם יש קשר בין סגנון תיווך הורי לבין פעילות אוריינית ?
* האם יש קשר בין פעילת אוריינית לבין רכישת אוצר מילים ?
* האם יש קשר בין רכישת אוצר המילים לבין סגנון תיווך הורי ?

מטרת העבודה היא לבחון את השפעת סגנון התיווך ההורים ופעילות האוריינית על רכישת אוצר מילים על ידי ילדים בגיל הרך.

תוכן העניינים:
מבוא
הפעילות האוריינית-חשיבותה והשפעתה על אוצר המילים של הילד
חשיבות הפעילות האוריינית
השפעת הפעילות האוריינית על אוצר המילים
מרכיבים בהתפתחות רכישת אוצר מילים
השפה כמכלול
אוריינות לשונית
התיווך הורי והשפעתו על התפתחותו הקוגניטיבית-של הילד
טיפוח קריאת ספרות יפה אצל ילדי גן והוריהם
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תפיסת המושג אוריינות הולכת ומתרחקת מהתפיסה המסורתית הרואה באוריינות ידיעת קרוא וכתוב, אל עבר תפיסות שונות הרואות בחשיבה ביקורתית חלק מהמבנה, על בסיס ידע קודם, ותפיסת עולם תרבותית, ובהבניית הידע תוך כדי התנסויות חברתיות. מרכיבים משמעותיים בהתפתחותו של אדם בר-אוריין בנסיבות תקשורתיות שונות. הקריאה והכתיבה הן שתיים מבין חמש כשירויות השפה המתפתחות אצל הילד ומשמשות לצורך תקשורת שלוש האחרות הן הדיבור, האזנה וראיה (צפתי, 1997).

תגים:

קריאה · דיבור · תקשורת · כישורי · למידה · אות · צליל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין סגנון תיווך הורי ופעילות אוריינות בבית, לאוצר מילים של הילד", סמינריון אודות "הקשר בין סגנון תיווך הורי ופעילות אוריינות בבית, לאוצר מילים של הילד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.