היישום אינו מחובר לאינטרנט

הזכות לפרטיות - העברת מידע מגורמים ציבוריים לרשות הפרט

עבודה מס' 064969

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זכות הפרטיות מההיבט של זכותו של הפרט להגנה על המידע האישי שלו מפני העברתו מרשויות ציבוריות לגורמים פרטיים.

9,553 מילים ,34 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הזכות לפרטיות קובעת את אותו תחום בחייו של הפרט, שאליו אין להיכנס ובו אין להתערב, ללא ידיעתו והסכמתו של הפרט. תחום זה הוא ערטילאי ומוחשי כאחד, ונוגע לגוף האדם ולזכותו לקבל החלטות בנוגע לטיפול בו, לרשות היחיד ולאיסור הכניסה אליה, להגנה על מידע אישי ועל תקשורת אישית בין אדם לזולתו ועוד. הזכות לפרטיות היא זכותו של האדם. היא מהחשובה שבזכויות האדם(1). זכות זו מהווה את אחת מזכויות היסוד של האדם בישראל. היא אחת החירויות המעצבות את אופיו של המשטר בישראל כמשטר דמוקרטי והיא אחת מזכויות העל המבססות את הכבוד והחירות להן זכאי אדם כאדם, כערך בפני עצמו(2).

עבודתי תעסוק בזכות הפרטיות מההיבט של זכותו של הפרט להגנה על המידע האישי שלו מפני העברתו מרשויות ציבוריות לגורמים פרטיים.
במערך היחסים שבין הפרט לבין השלטון שמור לזכות לפרטיות מעמד של בכורה, של זכות- על. מעמד זה מובנה באמנה החברתית, שעליה מבוססת הלגיטימיות של המדינה ושל המשטר. עצם ההתקשרות באמנה חברתית כרוכה בפגיעה מסויימת באוטונומיה של הפרט ובחירותו. בכך מהווה הזכות לפרטיות את "מתיחת" הקו בין הפרט לבין הכלל(3). הזכות לפרטיות כזכות יסוד במדינת ישראל המעוגנת בסעיף 7(א) לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו(4) (להלן: חוק היסוד) שבו נקבע: "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו". בנוסף, חוק הגנת הפרטיות(5) (להלן: חוק הגנת הפרטיות ) מאזן בין הזכות לפרטיות לבין אינטרסים אחרים העשויים להתנגש בה. בגדר איזון זה נקבע בחוק הגנת הפרטיות בסעיף 23ב(א) איסור להעברת מידע על- ידי גוף ציבורי.
על רקע מבוא זה נצא ונלמד האם השימוש והעברת המידע שעושות הרשויות הציבוריות במידע האישי בו הן מחזיקות, האם שימוש זה חורג מתחום סמכותם החוקית?
האם חוק הגנת הפרטיות באמת מגן על פרטיות האזרחים או שמא החוק עצמו מעלה ליקויים ניסוחיים? האם נעשית אכיפה ראוייה לחוק? מה תפקידו של בית המשפט בהגנה ושמירה על הגנת הפרטיות בפני העברת המידע? מה באשר שיטות משפט אחרות? כיצד הן מתמודדות עם האיזון המדובר?
-------------------------------------------------------------------
1. ע"פ 1302/92 מדינת ישראל נ' נחמיאס, פ"ד מט(3) 309, בע' 353א.
2. ע"פ 2963/98 גלעם נ' מדינת ישראל, תק- על 99(2) 1149, בע' 1154.
3. http://www.acri.org.il/hebrew-acri/engine/story.asp?id=436 נצפה לאחרונה בתאריך 10/3/05.
4. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
5. חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א- 1981.

קטע מהעבודה:

שתי פנים לזכות לפרטיות. הפן האחד, שניתן למצוא את מקורו בכבוד האדם, הינו "זכותו של אדם לנהל את אורח חייו שבו הוא חפץ בדל"ת אמות ביתו, בלא הפרעה מבחוץ". הפן האחר עוסק בחשש מפני כוחה העודף של המדינה, שתרכז בידיה מידע רב לגבי אזרחים ותושבים ותעשה שימוש לרעה באותו מידע.
יחד עם זאת, התפתחותה של מדינת הרווחה וליכולתה של המדינה לפתח את מה שמכונה "הקניין החדש" מצד אחד, ולהתפתחויות טכנולוגיות בתחום המיחשוב והתקשורת מצד שני.
מדינת הרווחה הביאה בעקבותיה גידול במספרן של נקודות החיכוך והמגע בין האזרח לבין המדינה. הוא הדין אף בהקשר ל"קניין החדש", אשר מתבטא בכוחה של המדינה להעניק טובות הנאה בין היתר באמצעות רישוי, זיכיונות ומכרזים לגופים ולאנשים שונים. היכולות הטכנולוגיות המודרניות לאגור כמויות עצומות של מידע, בצד כושר האיחזור, והאפשרות להעביר המידע כהרף עין על דרך תקשורת מחשבים, הביאו יתרונות רבים יחד עם חששות גוברים מפני ניצול לרעה ושימוש פוגעני במידע .

תגים:

פרטיות · חירות · הפרט · חוקה · זכויות · האזרח · מידע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הזכות לפרטיות - העברת מידע מגורמים ציבוריים לרשות הפרט", סמינריון אודות "הזכות לפרטיות - העברת מידע מגורמים ציבוריים לרשות הפרט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.