היישום אינו מחובר לאינטרנט

למידה מתוקשבת (למ"מ)

עבודה מס' 064796

מחיר: 421.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת הלמידה המתוקשבת (למ"מ) על השינויים בתהליכי הלמידה ובאיכות ההוראה

11,177 מילים ,22 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

המהפכה התעשייתית שעברה על המערב בראשית המאה ה-20, הביאה לשינויים חברתיים עמוקים ולתפיסות שהשפיעו על מהלכים ותחומים רבים בחיי החברה המודרנית. אבל הטכנולוגיה התעשייתית שהחליפה את העולם החקלאי לא הגיעה אל החינוך. בעוד שתחומים שונים בחברה עברו מטמורפוזה ושינויי גישה עמוקים בעקבות הטכנולוגיות החדשות שהתפתחו, מערכות החינוך השונות נתקעו בקיבעון מחשבתי עמוק . שיטות הלימוד והחינוך נותרו על כנם, כשהם נתמכים על לימוד פרונטלי המשלב הרצאות של מורים, כיתות עם עבודות ומבחנים, המתבססים בעיקר על איסוף מידע מספרים, מאמרים ומחקרים אקדמיים שנעשו בתחומים השונים.
ההתפתחות המתקדמת של הטכנולוגיה ובראשם המחשבים והאינטרנט, הביאו את העולם המערבי לדון מחדש בנושא רפורמה עמוקה בתחום החינוך כפי שלא נראה בו קודם לכן במאות בשנים. לא היה מדובר על פסיכולוגיות לימוד חדשות או אידיאולוגיות משתנות, אלא שילוב של הטכנולוגיות וניצול הכלים החדשים על מנת ליצור סביבת לימוד מתוקשבת (למ"מ), בה יינצלו התלמידים את הכלים שהטכנולוגיה מאפשרת להם על מנת להשכיל. ככל שהזמן עובר, הפער בין השירותים והתעשייה למערכת החינוך גדל בתחום של שילוב טכנולוגיה בתוכו , מה שמעורר את השיח לגבי חשיבות שילוב התקשוב במערכת ההוראה והלמידה כחלק מהתפתחות החברה המודרנית.
רעיון הלמידה המתוקשבת (הלמ"מ) עוררה שורה של מחלוקות. לאחר ניסיון לנצל מדיות אחרות לצורכי לימודים (כגון רדיו וטלוויזיה), דבר שהשאיר אחריו שורה ארוכה של ויכוחים ודיונים על יעילות הדבר; המחשבים והאינטרנט איימו לשנות את שיטות ההוראה בצורה מהפכנית חסרת תקדים. הלמ"מ עוררה שורה של שאלות ובעיות בקרב אנשי האקדמיה לגבי היעילות של הדבר והיכולת לבדוק את ההשפעות לטווח הרחוק. הלמ"מ הצריכה שינויים בצורות הלמידה, שינויים בסגל ההוראה, תקציבי ענק למעבר לסביבה טכנולוגית, שינוי במערכי הלמידה ומאגרי המידע האקדמיים ועוד. הדבר עורר חשדנות וחוסר שיתוף פעולה מצד העולם האקדמי ומערכות החינוך שאמורות היו לקלוט לתוכן את מערכות הלמ"מ החדשות.
החל מסוף שנות ה-70 נערכו שורה של תוכניות ממשלתיות במקומות שונים במערב, רובן ככולן בארה"ב עתירת התקציבים, לשילוב טכנולוגיה במערכות החינוך ומעבר מסביבת הלימודים הישנה אל הלמ"מ. יחד עם זאת, מערכות למ"מ שונות שהופעלו באותם מקומות, נעשו בתנאים מוגבלים, אשר סבלו מראיה שמרנית של הסביבה הקולטת ומקיבעון מחשבתי וחשדני אשר ערער על יעילות אותן מערכות . הקליטה של הלמ"מ הופכת ליותר ויותר קבילה במערכות חינוך פרטיות ובלימודים הגבוהים באוניברסיטאות, אך גם שם מדובר במערכות מוגבלות ובסגל אקדמי אשר לא עומד בקצב התפתחות הטכנולוגית שמערכת הלמ"מ מצריכה.
במסגרת עבודת מחקר זו, אסקור את מצב קיומה של הלמ"מ במערב, עם דגש על ארה"ב והשלכות על ישראל. אבחן את הרעיונות אשר עומדים מאחורי הצורך לעבור ללמ"מ במערכות החינוך, הבעיות העומדות בפני מעבר שכזה, והסיבות לקליטה חלקית ולא מוצלחת של מערכות למ"מ במסגרת ניסיונות ממשלתיים שנעשו החל מסוף המאה הקודמת. השאלה העיקרית שתיחקר לאורך העבודה היא מהי השפעת הלמ"מ על תהליכי הלמידה ועל איכות ההוראה?. ההשערה היא כי השינויים שמציעה מערכת הלמ"מ על מערכות החינוך במערב, סובלת מעוינות וחשדנות מהסביבה הקולטת בצורה שמכשילה את הלמ"מ. כמו כן מדובר בטכנולוגיה בעייתית בשל המחיר היקר וההתחדשות הגבוהה , מה שמוסיף לבעייתיות של המעבר למערך החדש. אבל ההשפעה החשובה ביותר של הלמ"מ היא על שיטות הלימוד, מאחר שמדובר בצורה שונה לגמרי של תפיסת התלמידים את החומר הנלמד, מבחינה פיזית-פסיכולוגית, אשר מצריך רפורמה בכל מתודות הלימוד שהיו נהוגות במשך מאות בשנים.
עבודת מחקר זו תנסה לאמוד על הסיכוי של מערכות חינוך לעבור לשיטת הלמ"מ באופן גורף בשנים הקרובות ולחבר את מערכת החינוך למהפכה התעשייתית שהתקיימה מאה שנה קודם לכן והביאה לשינויים חברתיים עמוקים בהתנהגות האנושות.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. למידה מתוקשבת (למ"מ)
2.1 התיאוריה מאחורי הכנסת הטכנולוגיה למערכות החינוך
2.2 למ"מ כרפורמה ממשלתית במערכות החינוך
2.3 למ"מ ככלי מדעי לשיפור הישגים אישיים במקצועות המדעים המדוייקים
2.4 מקרים של מערכות למ"מ בישראל ובחו"ל
3. השפעות הלמ"מ על תהליכי הלמידה של התלמידים
3.1 השתלבות הטכנולוגיה בחיי היום-יום של התלמידים
3.2 למ"מ והתפיסה הויזואלית של הילדים והנוער במאה ה-21
3.2.1 השפעות גירוי ויזואלי לעומת טקסט כתוב
3.2.2 חיבור החומר הנלמד אל טכנולוגיה המוכרת לתלמיד
3.2.3 שינוי בדרישות מהתלמיד בשיטת הלמ"מ
3.3 שיפור הישגים אקדמיים על ידי שימוש בלמ"מ
4. השפעות הלמ"מ על איכות ההוראה של המורים
4.1 שינוי מערכי הלימוד הקיימים והחלפתם במערך ניסיוני
4.2 התמודדות מע' ההוראה עם טכנולוגיה בעלת תחלופה גבוהה ויקרה
4.2.1 גמישות ההוראה לשנות ולהתאים מערך לימודים על בסיס דו-שנתי
4.2.2 יכולת כלכלית לשנות ולעדכן את הלמ"מ על בסיס דו-שנתי
5. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

למ"מ הינו מושג רחב היקף הכולל בתוכו שורה של פעילויות טכנולוגיות בהן מערכות החינוך יכולות להיעזר, חלקן נוסו בצורה חלקית ואילו פעילויות אחרות נשארו בתחום הדיון התיאורטי. תחת ההגדרה של למ"מ ניתן להגדיר חלק מהחידושים הבאים :
1.כיתות וירטואליות: לימוד של הרצאות דרך מצלמות אינטרנט, אשר ינתקו את הצורך של המרצה והסטודנטים להגיע אל אותו מקום. חידוש זה יאפשר בעצם לצמצם ואף לבטל את הצורך בקיומם של מוסדות לימוד במתכונת הישנה ולאפשר לאנשים שונים מרחבי העולם ללמוד את אותו קורס.

תגים:

חינוך · לימוד · אינטרנט · מידע · תוכנות · למידה · הוראה · טכנולוגיה · מיחשוב · מחשבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "למידה מתוקשבת (למ"מ)", סמינריון אודות "למידה מתוקשבת (למ"מ)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.