היישום אינו מחובר לאינטרנט

למידה שיתופית

עבודה מס' 064743

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת ישום השיטה על הישגים הלימודיים של תלמידים בבית הספר היסודי.

7,469 מילים ,50 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בסוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים גברו ההדים לשנות את השיטות הישנות ולהחליפן בשיטת חדשניות אשר היו נהוגות אז בעולם (ארה"ב ואירופה). השינויים הראשוניים החלו דווקא בכיוונים יותר אופרטיביים: לפי צרכי המשק באותה שעה כך לימדו בבית הספר.
הגמרא אומרת "או חברותא או מיתותא" (או למידה בשיתופיות או מוות) ומעלה על נס את שבח הלימוד השיתופי (מסכת ברכות מהתלמוד הבבלי, דף ו, עמוד א'). כלומר כבר בשלבים מוקדמים של הלימוד הממוסד הבינו חכמי ישראל כי שיטת הלמידה הטובה ביותר היא שיטת הלמידה השיתופית.
מטרת העבודה היא להציג את הגישות השונות בכל הנוגע ללמידה שיתופית, הרווחת כיום בישראל. תכליתה היא להציג את היתרונות ואת המחקרים שנערכו לגבי השפעת ישום השיטה על הישגים הלימודיים של תלמידים בבית הספר היסודי.
בשל חשיבותו של הנושא, כמו גם חוסר מיומנותם של התלמידים לעבוד וללמוד באופן זה אסקור את הספרות הקיימת המעידה על ממצאים חברתיים, קוגנטיביים ולשוניים.

בעקבות החיפוש אחר אלטרנטיבות בשיטות הוראה נערכים בשנים האחרונות ניסויים בשיטות הוראה שונות. עיקר מטרתם של שיטות אלו היא להביא ליתר מעורבות של התלמיד בתהליכי הלמידה: החל מהרחבת מגוון אפשרויות הבחירה של תכני הלימוד וכלה באמצעים ארגוניים וחברתיים המאפשרים לימוד עצמי ו\או קבוצתי במסגרת הכיתה. הסיבה לניסויים אלו נעוצה באי שביעות הרצון ממסגרת הלמידה המקובלת במערכת החינוך. מגמתם העיקרית היא לבדוק אסטרטרגיות שונות לעיצוב הלמידה בכיתה על מנת לשפר את תהליך החינוך ותוצריו.
האסטרטגיה לעיצוב הלמידה בכיתה- שהיא הנפוצה בדרך כלל באופן בלעדי במערכת החינוך במדינה. מעוגנת בגישה המדגישה השוואה בין הילדים כפרטים ותחרות לפי קנה מידה של הצטיינות. התלמידים פועלים בכיתה, בדרך כלל כקבוצה שלימה. שלבי ההוראה מתמקדים סביב שורה של פעילויות מרכזיות שבהם מטיל המורה משימות על התלמידים ובודק את איכות עבודתם.
השאלה היא האם לאור הטכנולוגיה החדישה יש טעם לפתח את יכולת הלמידה והעבודה השיתופית?
שיטת הלמידה השיתופית, נשואת עבודה זו היא שם כולל למספר רב של שיטות הוראה ולמידה, המדגישות יסודות של שיתופיות בין תלמידים, במהלך פעילותם הלימודית. השיתופיות בין התלמידים עשויה לקבל ביטוי בדרכים רבות, כשכל דרך תפתח דגם שונה. על פי שרן ואחרים (1981) ישנן מספר אבחנות עיקריות להבחנה בין הדגמים השונים:
א. מידת הגמישות שלהם כלומר, מהי מידת החופש הניתנת לתלמיד בבחירה, בתיכנון ובביצוע המטלה המוטלת עליו? ובאיזו מידה כל הנ"ל נקבעים על ידי המורה (או גורם חיצוני אחר שיצר את דפוסי הפעילות הללו)?
ב. מהות התוכן הלימודי ומטרות הלימוד לדוגמא: הדגשת ידע ומיומנויות בסיסיות לעומת טיפול חשיבה ברמות גבוהות.
ג. היבטים אירגוניים לדוגמא: תגמול אישי מול קבוצתי.
ד. צורת ארגון הקבוצות, כיצד מתבצעת חלוקת התפקידים בתוך הקבוצה, עד כמה היא מוכתבת או ספונטנית.
ה. הכנסת יסודות של תחרותיות, אם בכלל ועד כמה.
שיטת המחקר תהיה על ידי סקירת הספרות בנושא, סקירת המחקרים שנערכו בנושא וסקירת דעותיהם של הוגי דעות בתחום החינוך.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 מטרת העבודה
2. מהי פעילות גומלין בכיתה
2.1 פעילות גומלין- מחקר ותיאוריה
2.2 התאוריה האתנומתודולוגי
2.3 תאוריית האינטרקציה הסימבולית
3. למידה מסורתית-היתרונות והחסרונות
4. היתרונות והחסרונות מהי למידה שיתופית
4.1 דגם הלמידה והעבודה השיתופית
4.2 חסרונות
5. סקירת מחקרים
5.1 תוכנית התערבות
5.2 שיטות ההוראה בקבוצות חקר שיתופיות
6. סיכום העבודה
7. רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

פעילות גומלין היא מכלול הדרכים שחברי הקבוצה מעבירים בהם מסרים לשם תקשורת בינהם.
כדי שפעילות גומלין תתקיים חייבים להיות במערכת החברתית לפחות שני אישים, אחרת לא יתרחש אפילו תהליך חברתי בסיסי של החלפת מסרים מילוליים או אחרים, בין אם פנים אל פנים או שלא בנוכחות המעורבות.
פעילות גומלין היא הבסיס לתהליכים חברתיים, להשפעה חברתית, לתיאום חברתי ולאי תאום חברתי.

תגים:

שיטות · הוראה · קבוצות · אלטרנטיבי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "למידה שיתופית", סמינריון אודות "למידה שיתופית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.