היישום אינו מחובר לאינטרנט

סגנון הניהול של מנהל בית הספר בחטיבת הביניים ושיתוף הורים בקבלת החלטות

עבודה מס' 064741

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משפיע סגנון ניהולו האישי של המנהל בחטיבת הביניים על מידת הפתיחות לשיתוף הורים בתהליכי קבלת החלטות.

7,484 מילים ,35 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות גוברת והולכת תופעת מעורבות ההורים בבתי הספר בהם לומדים ילדיהם ונראה שהתהליך צובר תאוצה עם הזמן, ומעורבות ההורים תלך ותגדל בשנים הבאות במידה ניכרת. מדובר בתופעה שלא הייתה שכיחה בעבר כשבית הספר היה בחזקת אוטוריטה וטריטוריה מחוץ לתחום עבור ההורים (לוי, 1998; ברק, 2002). מנהל בית הספר מתוקף תפקידו, הכשרתו ומעמדו צריך להנהיג, לקבוע ולתעל לאפיקים נכונים את השיתוף ויש לו תפקיד מכריע בכל הקשור לאיכות הדיאלוג עם ההורים (דוכובני, 1999).

מטרת המחקר הנוכחי הנה בדיקת הקשר הקיים בין סגנון הניהול של המנהל לבין עמדותיו ומדיניותו כלפי מעורבות הורים בתחומים ספציפיים והמציאות הכרוכה במעורבות הורים בבית ספרו. שאלת המחקר בעבודה: כיצד משפיע סגנון ניהולו האישי של המנהל בחטיבת הביניים על מידת הפתיחות לשיתוף הורים בתהליכי קבלת החלטות.

תוכניות הניהול לסוגיהן קובעות כי קיים קשר ישיר בין ניהול מוצלח למנהיגות. ההנחה היא שרמת האפקטיביות קשורה בעיקר לניהול נכון המהווה מרכיב חשוב וראשי מבין המרכיבים הבאים: אקלים בית ספרי, ציפיות מורים מתלמידים, מערכת הערכה ובקרה שוטפת ועוד. מנהל בית הספר נתפס כמנהיג בעל תכונות שונות המאפיינות אותו כמייצג סוג מסוים של מנהיגות (ליבוביץ וליכטנברג, 2000).
התכונות החיוניות להצלחתו של המנהל הטוב הן: אישיות יציבה, מנהיגות וכאריזמה, יושר והגינות בסיסיים, אינטליגנציה, שכל ישר, אמון בסיסי בבני אדם, אהבת בני אדם, יכולת לתפקד במצבי לחץ, רגישות חברתית, פתיחות, יכולת לקבל ביקורת, חוש הומור, כיבוד האדם, יכולת תקשור ויצירת קשר, יכולת חשיבה רציונלית, קור רוח ושליטה עצמית. בנוסף, דרושים למנהל כישורי קבלת החלטות, כושר למידה, השכלה נרחבת, ידע פדגוגי נרחב, כושר ארגון, יכולה עבודה בצוות, מוטיבציה, השפעה על מורים והורים, כושר ביטוי, יכולת לנהל משא ומתן ועוד. סגנון מנהיגותו של המנהל מעצב את האקלים הפדגוגי של בית הספר ומשפיע הן על המורים והן על התלמידים וההורים (בוגלר, 2000).
קיימים סוגים שונים של ניהול (מנהיגות) כגון הניהול המתגמל, המעצב, המתמיר, התומך, הסמכותי, המתחשב והמחנך. במסגרת עבודה זו בחרתי לבדוק את מאפייני סגנון הניהול של מנהל חטיבת הביניים כשמשפיעים על מידת פתיחותו כלפי שיתוף הורים בקבלת החלטות
(eznik, 1999). סביר להניח כי מנהלים בעלי סגנונות ניהול שונים יתייחסו באופן שונה לנושא מעורבות ההורים, המנהל המתחשב יעודד מעורבות הורים בעוד שמנהל סמכותי ישלול אותה.

תוכן העניינים
1. מבוא
2.סקירת ספרות
2.1 סגנונות מנהיגות כללית
2.1.1 הגישות השונות
2.1.2 מנהיגות מעצבת
2.1.3 מנהיגות מתגמלת
2.1.4 מנהיגות מתמירה
2.2 סגנונות מנהיגות בתחום החינוך
2.3 מעורבות הורים בחטה"ב בקבלת החלטות
3. סיכום ומסקנות
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כאשר אנשים מסוימים משפיעים על אחרים, יכולתם להניע את האחרונים וליצור מחויבות מרצון ורצון לבצע משימות המצויות מעבר לציפיות הראשוניות שלהם, מכונה בשם מנהיגות. קיימים סוגים שונים של מנהיגות. בעבודה זו בחרתי להתמקד בבאים: מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתמירה, מנהיגות סמכותית, מנהיגות ודמוקרטית. כמו כן ידונו במסגרת סקירה ספרותית זו שלוש גישות (גישת התכונות, הגישה המצבית והגישה החדשה) כיון שתהליכי המנהיגות ומהותם מקבלים התייחסות בתחום המחקר הפסיכולוגי החברתי ומוסברים באמצעות ישות אלו (פופר ורונן, 1999).

מקורות:

בוגלר, רונית - עורכת (2000). מנהיגות ויישומיה בחינוך. מקראה עברית, האוניברסיטה הפתוחה. ת"א.
בר סימן טוב, ר. לנגרמן, ש. (2002). תוכניות לימודים נוספות במימון הורים בבתי ספר יסודיים. מכון הנרייטה סאלד, ירושלים.
ברק, א. (2002), מעורבות הורים בחינוך הממלכתי בישראל - הביטים.
גבריאלי, י. (1999). קבוצות דיון מחנכים - הורים: דרך להגברת שת"פ הורים מורים בתהליכי החינוך. מחלקת הפרסומים, משרד החינוך והתרבות.
גולדרינג, א. (1999). בעיות יחסי הגומלין שבין הורים לבין מערכת חינוך - היבטים ארגוניים. בתוך: ברטל, ד. וקלינגמן, א. (עורכים). סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה ויעוץ בחינוך. משרד החינוך והתרבות, עמ' 144-158, ירושלים.
גזיאל, ח. (1999). מחשבה מנהלית בת זמננו. תל אביב.
דוכובני, א. (1999), סגנון ניהול ומעורבות הורים. עבודת מ.א. תל-אביב, אוניברסיטת תל-אביב, בית ספר לחינוך.
גונן, י. (2000), מנהיגות ופיתוח מנהיגות-מהלכה למעשה, הוצאת משרד הביטחון, עמ' 418-419.
וינקלר, ר. (1998). מעורבות הורים בבית הספר. הגיגי גבעה 5: 81-91.
חן, מ., גולדרינג, א. (1999). מסלולי המיון והקידום של המתכשרים למינהל החינוך, אצל: בלצ'ינסקי, א. (עורך), ספר יצחק, משרד החינוך והתרבות, מחוז תל אביב.
חן, מ., ענבר, נ. (1998). הפעלת מורים, מקצוענות ומנהיגות בקרב מנהלי בתי הספר, מאמר שהוצג בכנס האגודה הישראלית למחקר החינוך (איל"ה), פברואר, בית הספר
טרגר, ח. (1999). הגדרת מעורבות הורים בבית הספר מנקודת מבטם של הורים ומורים בחטיבת הביניים. עבודת מ"א מבי"ס לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן. רמת גן.
ליבוביץ,ש. ליכטנברג,א. (2000), לקראת מנהיגות חינוכית, הוצאת אורות ישראל.
לוי, ת. (1998), "מעורבות הורים - הנתיב לשינוי משמעותי בחינוך", א פורמלי - במה לסוגיות חברה, חינוך ומנהיגות, מס' 4.
מיכלוביץ, ר. (1998). לא כל כך ברוך הבא. על שיקולים בבחירת תכנית לימודים. מדוע ואיך? "קדימה". קבוצת דיון מחנכים והורים. משרד החינוך והתרבות, המזכירות הפדגוגית, עמ' 6-19, ירושלים.
משרד החינוך, התרבות והספורט. מנהל חברה ונוער. מעורבות הורים בבית ספר קהילתי על-יסודי, ירושלים.
נבון, ש. (2001). חברה וחינוך. דרכים חדשות למחנכים ולהורים. תקווה. תל אביב.
נוי, ב. (1996). "הורים עליך בית הספר: לקראת הסדרת יחסים בין הורים ומורים באמצעות אמנה". הייעוץ החינוכי 4: 13-32.
נוי, ב. (1996). עקרונות יסוד בתהליך שתוף הורים בבית הספר. עיונים בחינוך, עמ' 57-58 ו-209-218.
נוי, ב. (1999). שיתוף הורים בעבודה החינוכית בבית הספר. בית הספר לעובדי הוראה בכירים, משרד החינוך, ירושלים.
פופר, מיכה, רונן אביהו (1999). על המנהיגות. משרד הביטחון.
פרידמן, י. בנדס יעקב, א. (1999). קונפליקט ומשבר הורים אל מול ממסד חינוכי. מכון סאלד, ירושלים.
קליינמן, א. (1999). זיקת גורמי מימון ותקצוב לאינטראקציה בין מנהלים ומורים במערכת החינוך. עבודת מ.א. , אוניברסיטת תל אביב.
רביד, א. (1994). מתפקידי מנהל בית הספר. מחלקת הפרסומים. משרד החינוך והתרבות והספורט, ירושלים.
שבח, ב. (1996). סגנון ניהול ואישיות המנהל כגורמים הקשורים במעורבות הורים בבתי הספר. עבודת מ"א מבי"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
Bass, B.M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. NY. Free Press.
Bass, B.M. (1997). Does the transactional - transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries?, American psychologist, vol. 52,(2), pp. 130 - 139.
Bass, B.M. (1997). Does the transactional - transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries?, American psychologist, vol. 52,(2), pp. 130 - 139.
Bass, B.M., Avolio, (1997). "Biography and the assessment of transformational leadership at the world class level." Journal of Management, 13, 7-20.
Brand, A. (editor) (1992), The Third Jump - Changes and Reforms in the Education System in the Nineties. The Ministry of Education, Culture and Sport.
Burnes, J.M (1978). Leadership. New York. Free Press.
Chrispeels, J.H. (1999). District Leadership in Parents Involvement Policies and Actions In S.D., 72, 5, 367-371.
Drake, T.L. and Roe, W.H. (1999). "The Prinicipalship", NY: MacMillan Publishing Company.
Dvir, T., Eden, D., Avolio, B. J., Shamir, B. (2002). Impact of transformational leadership on follower development and performance: A field experiment. Academy of Management Journal, 45 (4), 735-744.
Fiedler, F. E. (1967). A theory of leadership effectiveness. New York: McGraw-Hill.
Reddin W. Y. (1999). Managerial Effectiveness, New York. Free Press.
Zaleznik, A. (1999). "Manager and Leader, are they Different"? Harvard Business Review. 55: 67-78.

תגים:

ביניים · הורים · חטיבת · מעורבות · ניהול · סגנון · תלמיד · בית · ספר · מנהל · סגנונות · מינהל · חינוכי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סגנון הניהול של מנהל בית הספר בחטיבת הביניים ושיתוף הורים בקבלת החלטות", סמינריון אודות "סגנון הניהול של מנהל בית הספר בחטיבת הביניים ושיתוף הורים בקבלת החלטות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.