היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסו של סולטאן מרוקו מחמד החמישי ליהודי ארצו

עבודה מס' 063941

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מה היו הגורמים שהשפיעו על יחסו של המלך מחמד החמישי ליהודי ארצו בתקופות שונות בשלטונו .

3,153 מילים ,8 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

הסולטאן מחמד החמישי עלה לשלטון בשנת 1927, בהיותו בן שבע-עשרה בלבד. מרוקו הייתה אז נתונה מזה חמש-עשרה שנים תחת משטר הפרוטקטורט, משטר הריבונות הצרפתי. במהלך תקופת שלטונו תמך הסולטאן ואף עודד את המאבק של התנועה הלאומית וחתירתם לעצמאותה של מרוקו. בשנת 1961 נפטר בטרם עת כאשר הוא משאיר אחריו את יסודותיה של מרוקו המודרנית.

העבודה לא תסקור את כל תקופת מלכותו של הסולטאן. בשנים הראשונות לשלטונו ניתן לראות כי הסולטאן אינו מהווה גורם משפיע בהנהגת מרוקו בשל גילו הצעיר ובשל חוסר ניסיונו. על כן העבודה תדון בתקופה שתחילתה בשנת 1933, בה התחילה האידיאולוגיה הנאצית להתפתח ולתת אותותיה על העולם כולו. סופה של התקופה תהיה בשנת 1948, השנה בה הוקמה מדינת ישראל ובוצעה עלייה גדולה של יהדות מרוקו לארץ ישראל.
עיקר עניינה של עבודה זו תהיה ביחסים בין מחמד החמישי לבין יהודי ארצו. העבודה תדון בשאלה מה היו הגורמים למדיניותו של הסולטאן מחמד החמישי כלפי יהודי ארצו והאם ניתן לראות במדיניותו זאת ראי ליחסי מוסלמים ויהודים במרוקו של אותה התקופה?
הפרק הראשון דן בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה ומתאר את מעמדם של היהודים ואת הקשר שלהם עם הסולטאן וכיצד הנאציזם השפיע על יחסי הסולטאן ואזרחיו המוסלמים ליהודי ארצם. הפרק השני ידון במרוקו בתקופת מלחמת העולם השנייה תחת משטר וישי וכיצד הסולטאן בחר להתמודד עם מדיניותה הנאצית של המעצמה הריבונית של מרוקו.הפרק השלישי יעסוק בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה ערב הקמתה של המדינה היהודית בארץ ישראל, והפרק ידון בתקריות אלימות שהתרחשו נגד היהודים וכיצד השפיעה המלחמה בארץ ישראל על דעת הקהל ודעת הסולטאן.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון- ערב מלחמת העולם השנייה
מעמדם המשפטי והחברתי של יהודי מרוקו
המרד הערבי בארץ ישראל 1939-1936
פרק שני- מלחמת העולם השנייה
הסולטאן והתנועה הלאומית תחת השפעת הנאציזם
חזרתו של הסולטאן לעקרונות השריעה
התחזקות מעמד הסולטאן כפטרון הקהילה היהודית
פרק שלישי -תום מלחמת העולם השנייה וערב הקמת מדינת ישראל
הצהרת הסולטאן כתגובה להכרזת האו"ם על חלוקת ארץ- ישראל
התקריות באוג'דה ובג'ראדה
השפעת המלחמה בארץ ישראל 1948-1947
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הקשר לסולטאן היה מאפיין משותף לרוב הקהילות היהודיות במרוקו.היה לכך ביטוי חיצוני ברור: בערי הממלכה הוקם המלאח, שזהו הרובע היהודי, בחסות הקסבה, מבצרו של הסולטאן, והיהודים מצדם התחייבו מלבד תשלום הג'יזיה, מס הגולגולת המיוחד, במתן שירותים שונים לארמון ולפקידי המחז'ן, שהיה מנגנון הממשל הסולטאני.

מקורות:

אביטבול, מיכאל. יהודי צפון- אפריקה במלחמת העולם השנייה, מכון בן- צבי, ירושלים תשמ"ו.
אביטבול, מיכאל. תג'אר אל סולטאן;עילית כלכלית יהודית במרוקו, מכון בן - צבי, ירושלים. תשנ"ד.
צור,ירון. קהילה קרועה יהודי מרוקו והלאומיות 1943-1954.תל- אביב: העמותה לחקר מערכות ההעפלה ע"ש שאול אביגור, אוניברסיטת ת"א , עם עובד, תשס"ב, 2001.
שוראקי, אנדרה. קורות היהודים בצפון- אפריקה, עם עובד, תל-אביב 1975 .
חיים, סעדון. "'המרכיב הפלסטיני' בהתפרצויות אלימות בין יהודים למוסלמים בארצות האסלאם", פעמים ,63 ,תשנ"ה. עמ' 123-118.
Kenbib, Mohammed. Juifs et Musulmans au Maroc 1859-1948, Publications de la Faculte' des Lettres et des Sciences Humanies de l'Universite' Mohammed V' Rabat, 1994.
2. Laskier Michael M., "The Jews of the Maghrib during the Second World War: 1940-1943". Africana Journal, 1994, 16. Pp. 365-390.
Schroeter Daniel J., "The Jewish Quarter and the Moroccan City", in: Yedida
K.Stillman and George K.Zucker (eds.), New Horizons in Sepharadic Studies, State
University of New York Press, New York 1993, Pp. 67-81.
Daniel J.Schroeter, "The Jewish Quarter and the Moroccan City", in : Yedida K.Stillman and George K.Zucker (eds.), New Horizons in Sepharadic Studies, State University of New York Press, New York 1993, pp. 67-70. Schroeter, pp.80- 81.
מיכאל, אביטבול. תג'אר אל סולטאן;עילית כלכלית יהודית במרוקו, מכון בן - צבי, ירושלים. תשנ"ד.
אנדרה, שוראקי. קורות היהודים בצפון- אפריקה, עם עובד, תל-אביב 1975. עמ' 273.

תגים:

מוסלמים · איסלם · אסלאם · איסלאם · מגרב · יהודי · מדינות · ערב · אוג'דה · ג'ראדה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסו של סולטאן מרוקו מחמד החמישי ליהודי ארצו", סמינריון אודות "יחסו של סולטאן מרוקו מחמד החמישי ליהודי ארצו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.