היישום אינו מחובר לאינטרנט

מקצה לקצה: תפיסת הג'האד וחשיבותו בעיני הוגים מוסלמים בולטים.

עבודה מס' 068236

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הגותם של השייח' עבדאללה עזאם (1941-1989), מחמד מתולי אלשעראוי (1911-1998) ומחמד עבדה (1849-1905).

5,057 מילים ,17 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

המושג "ג'האד" קדם לאסלאם ומקורו עוד בתקופה הפרה-אסלאמית בערב. רבים סבורים, כי פירוש מונח זה בערבית הינו "מלחמת קודש" המתנהלת כנגד ה"כופרים" המיוצגים ע"י המערב, במטרה להגן על דת האסלאם ולפעול להקמתה של מדינת הלכה אסלאמית. אך למעשה, בערבית המודרנית קיים ספקטרום נרחב של פירושים למושג זה, המשתקפים כולם בקוראן(1).
המילה "ג'האד" נגזרה מהשורש הערבי ג'.ה.ד שמשמעותו הבסיסית היא מאבק או חתירה ליעד. במובן זה הכוונה היא שימוש במיטב היכולת הפיזית, האמצעים והמאמצים בכדי להיאבק בגורמי מורת רוח ואי שביעות רצון, היכולים להתגלם באויב נראה לעין, בשטן או בנפש האדם עצמו. המשמעות הלוחמנית אליה מתייחס הקוראן הושפעה מהרעיונות וממנהגי הלחימה שרווחו בשבטי צפון ערב. בקרב שבטים אלו מלחמה היתה מצב שכיח ונחשבה לפעולה חוקית כאשר נערכה כאמצעי מגננה מפני תוקפנות של שבטים אחרים(2).
הג'האד מתברר כסוגיה רבת משמעות ובעלת היבטים שונים ומגוונים עבור המוסלמים. מפאת קוצר היריעה, תתמקד עבודה זו בהגיגיהם, בפסיקותיהם ובדעותיהם של שלושה הוגים מוסלמים בולטים ובעלי שם בעולם המוסלמי שחיו במאה העשרים. אישים אלו מוזכרים רבות בדיונים שונים והשפעתם על השיח האסלאמי ניכרת גם כיום על זרמים בני זמננו באסלאם. שלושת האישים בהם אעסוק: השייח' עבדאללה עזאם (1941-1989), מחמד מתולי אלשעראוי (1911-1998) ומחמד עבדה (1849-1905), משקפים מגמות מרכזיות באסלאם המודרני ושלוש עמדות שונות זו מזו לגבי תפיסת הג'האד(3).
בעבודה זו נכיר ונתעמק בהשקפות הנמצאות בקצוות שונים ומנוגדים של מכלול הגישות בעניין מצוות הג'האד. כל פרק בעבודה ייפתח בסקירה ביוגרפית קצרה וכללית על האישיות, דרכה נקבל רקע מקדים על הדמות והתהליכים שעברה בחייה אשר השפיעו על עיצוב השקפתה. לאחר מכן תנותח כל הגות לגופה ביחס לנסיבות תקופתה של האישיות, ויבחן האופן בו השפיעה על הזירה המוסלמית בפרט ועל הזירה הבינלאומית בכלל. לבסוף נשווה בין ההשקפות השונות ונעמוד על ההבדלים המשמעותיים ביניהן.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תפיסת הג'האד באסלאם
3. עבדאללה עזאם- אמיר הג'האד העולמי במאה העשרים
4. מחמד מתולי אלשעראוי- חביב הקהל המצרי
5. מחמד עבדה- גדול המודרניסטים
6. סיכום
7. רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

כאשר בוחנים את משמעות הג'האד בקוראן, יש לעשות הבחנה בין פסוקים ש"ירדו" אל הנביא במכה בשנותיו הראשונות, כאשר פעל לביסוס הדת החדשה, לבין פסוקים ש"ירדו" אליו מאוחר יותר, בהיותו באלמדינה. פסוקי מכה טומנים בחובם משמעות רחבה בהקשר הג'האד, הכוללת את כל סוגי המאמץ וההשתדלות למען אללה. לעומתם, פסוקי אלמדינה טומנים בחובם משמעות מצומצמת יותר של לחימה למען אללה באמצעות הקרבת הנפש והרכוש(4).

תגים:

ג'האד · מחמד עבדה · עבדאללה עזאם · אל קאעידה · מצוות ג'האד · מלחמת קודש

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מקצה לקצה: תפיסת הג'האד וחשיבותו בעיני הוגים מוסלמים בולטים.", סמינריון אודות "מקצה לקצה: תפיסת הג'האד וחשיבותו בעיני הוגים מוסלמים בולטים." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.